آرارات، استراتژی جدید ترکیه برای جذب گردشگر

۱۹ آذر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در شرق ترکیه و نزدیک مرز ایران، جمهوری آذربایجان و ارمنستان؛ کوهی به بلندای تقریبا ۵۱۳۰ متر با قله‌ای پوشیده از برف، ابرها را شکافته و به‌سوی آسمان اوج گرفته. آغری‌داغ که در کتب کهن از آن تحت عنوان کوه آرارت یاد شده گویی به ناگاه از قلب یک دشت پهن، وسیع و پوشیده از گرد و خاک سر برافراشته و محیط اطراف را تحت‌الشعاع عظمت خود قرار داده است. دشت هموار اطراف صرفا تاکیدی بر شکل هرمی این کوه باشکوه است. بنا بر گفته‌ ساکنان محلی، قله این کوه همیشه و در تمام طول سال پوشیده از برف و متمایل به رنگ صورتی و نقره‌ای است.

گردشگری در ترکیه

آرارات کوهی است که به خاطر رنگ‌ها‌ی صورتی و نقرهای درخشانش شهرت دارد.

ایرانیان و ارامنه قرن‌‌ها‌ باور داشتند که آرارت را نمی‌توان در مقیاس گنجید چراکه وسعت آن قابل تصور نیست. بخشی از این عقیده به‌واسطه ارتفاع و کلاهک برفین وسیع آرارات و البته بخشی نیز به دلیل باور‌ها‌ی سنتی بوده. اما جدای از این مسائل حضور حیوانات وحشی مثل مار‌ها‌ی سمی، عنکبوت‌‌‌ها‌‌، سیاه‌گوش، پلنگ، خرس‌‌‌ها‌‌ و گراز تا حدودی روایت‌‌‌ها‌‌ی گوناگون را مبنی بر حضور حیوانات عجیب دامن زده است. یکی از سیاحان انگلیسی که در اوایل قرن ۱۹ از آرارات دیدن کرده، این کوه را این‌طور توصیف می‌کند: «آرارات از همه جهت بی‌نقص و در اوج است، تنها‌‌ عوارض طبیعی و پستی و بلندی‌‌ها‌‌ی آن زیبا نیست بلکه همه‌چیز در آرارات در اوج هارمونی است.» در طول تاریخ گردشگران بی‌شماری از این منطقه دیدن کرد‌ه‌ا‌ند که ازجمله آن‌‌ها‌ می‌توان به دکتر فردریک پروت استاد دانشگاه دورپات در سال ۱۸۲۹ میلادی، زمین-شناسی به نام هرر آبیچ در سال ۱۸۴۵، جیمز برایس سیاستمدار و تاریخ‌نگار در سال ۱۸۷۶، یک خلبان روسی در سال ۱۹۱۶ و یک کارخانه‌دار فرانسوی در سال ۱۹۵۵ اشاره کرد. برخی از این سیاحان موفق به کشف نمونه‌‌ها‌یی از چوب‌‌ها‌ی به‌ظاهر قدیمی شدند اما تست‌‌ها‌ی رادیوکربن بر روی همه آن‌‌ها‌ نشان داد که قدمت هیچ‌کدام از این قطعات چوبی در حدی نیست که بتوان آن‌‌ها‌ را به دوران حضرت نوح (ع) نسبت داد. امروزه جدای از خطراتی همچون ریزش بهمن و حمله سگ‌‌ها‌ی وحشی بازهم این امکان برای گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و کوهنوردی وجود دارد که بتوانند با صعود از آرارات ناظر چشم‌انداز‌ها‌ی خارق‌العاده دره‌‌ها‌ و دشت‌‌ها‌ی اطراف باشند.

   آشنایی با آرارات

گردشگری در ترکیه

آرارات بزرگ بیش از ۵ هزار متر ارتفاع دارد.

آرارات یک کوه مخروطی آتش‌فشانی خاموش است که از دو قله تشکیل شده: آرارات بزرگ یا بلندترین قله در ترکیه با ارتفاع ۵.۱۳۷ متر و آرارات کوچک با ارتفاع ۳.۸۹۶ متر. کوه آرارات چنانچه پیش‌تر ذکر شد؛ در ناحیه شرقی آناتولی و در مرز ایران، ارمنستان و نخجوان قرار گرفته است. قله کوه آرارات حدود ۱۶ کیلومتر با مرز غربی ایران و حدود ۳۲ کیلومتر با مرز جنوبی ارمنستان فاصله دارد.

در قرن ۷ الی ۱۳ پیش از میلاد به این کوه اورارتو گفته می‌شد اما امروز به نام‌‌ها‌یی همچون ماسیس (ما: بزرگ – سیس : کوه)، آغری‌داغ و کوه نوح نیز شهرت دارد. آرارات یک کوه آتش‌فشانی چینه‌ای و حاصل جریانات گدازه است که در ارتفاعات بالای ۴.۲۰۰ متر اغلب از سنگ‌‌ها‌ی آذرین پوشیده از یخ و برف تشکیل شده است. آخرین فوران این کوه تقریباً به ۱۰ هزار سال پیش برمی‌گردد، در سال‌‌ها‌ی اخیر شواهدی دال بر فعالیت آن ثبت نشده است.

   کوه‌نوردی، اهرم گردش چرخ‌‌ها‌ی گردشگری

گردشگری در ترکیه

کوه آرارات و صومعه خورویراپ متعلق به کلیسای حواری ارامنه

جاده‌‌ها‌ی مخصوص صعود از کوه آرارات طولانی است اما یک مسیر نسبتاً ساده نیز در جنوب هست که اغلب در اواخر تابستان و توسط کسانی که با چنگک و تبر‌ها‌ی مخصوص کوه‌نوردی مختصر آشنایی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کوه ۲ محل مناسب برای اردو زدن دارد اما باید به خاطر داشت که یخچال‌‌ها‌ از ارتفاع حدودا ۴.۸۰۰ متر به بعد آغاز خواهند شد. انجام مقدمات لازم برای چنین سفر‌ها‌ی کوهنوردی با توجه به اینکه دولت ترکیه تنها در صورت داشتن مجوز‌ها‌ی معتبر کوهنوردی اجازه صادر می‌کند، تقریبا دو ماه طول می‌کشد و علاوه بر آن معمولا همراهی یک راهنمای محلی ترک نیز از ضروریات این نوع سفرها است. برنامه‌‌ها‌ی سفر و کوهنوردی به این منطقه اغلب بین ۴ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

   جاذبه‌‌ها‌ی شهر آغری

گردشگری در ترکیه

دشت آرارات؛ راه‌‌ها‌ی جدید برای ایجاد تنوع در صنعت گردشگری

کوه آرارات در زبان ترکی به نام آغری داغی مشهور است و معنای آن نیز کوهستان درد و رنج است. درعین‌حال آغری نام ایالتی در منطقه آناتولی شرقی نیز هست. نام این ایالت برگرفته از همان کوه آغری-داغ است و از سال ۱۹۴۹ میلادی بدین نام خوانده شده اما پیش از آن و در دوره پادشاهان عثمانی این روستا تنها به نام کاراکیلیسه یا کلیسای سیاه مشهور بود. شهر آغری در مسیر جاده ترانزیت ایران، در ارتفاع ۱۶۴۰ متر بالاتر از سطح دریا بنا شده. به‌استثنای کوه آغری داغ که به‌واسطه چشم‌انداز بی‌نظیرش مشهور است، باشکوه‌ترین ساختمان آناتولی شرقی، یعنی کاخ اسحاق پاشا نیز در اینجا واقع است. در برابر کاخ اسحاق پاشا، قلعه دوغوبیازیت ساخته اورارتوها – نام تمدنی باستانی که در شرق آناتولی، شمال کردستان کنونی و غرب دریاچه ارومیه شکل گرفت – قرار دارد. قلعه اصلی دوغوبیازیت توسط شاهزاده بایزید بنا و به نام وی نیز معروف است. در شهرستان دیادین آغری همچنین آب‌‌ها‌ی معدنی و گرم دیادین قرار دارد که بدان «پاموق قلعه آناتولی شرقی» هم گفته می‌شود. در دامنه کوه تندورک نیز مکانی وجود دارد که به دلیل جاذبه‌‌ها‌ی محیطی بیش‌تر برای دوستداران طبیعت و خصوصاً عکاسان حیات‌وحش جذابیت دارد.

   نگرش تازه‌ای در گردشگری ترک

گردشگری در ترکیه

کوهنوردان در آرارات

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در قالب برنامه «نگرش تازه‌ای در گردشگری ترک» از ژانویه ۲۰۰۸ استراتژی‌‌ها‌ی جدیدی را در عرصه گردشگری به کار بسته است. در چهارچوب تنوع بخشیدن به صنعت گردشگری در این کشور، پروژه‌‌ها‌یی نظیر ورزش‌‌ها‌ی کوهستانی، زمستانی، ییلاقی، راه‌پیمایی در طبیعت و پرنده‌نگری ازجمله مواردی بوده که خصوصاً در منطقه آناتولی شرقی و کوه آرارات بر آن تمرکز شده است.

منابع :

کتاب «Sacred and historical places»

all about turkey

ararat expedition

ararat expedition

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar رامیار

    اینجا کردستان است…

  2. Avatar رامیار

    اینجا کوردستان است…

  3. Avatar مهدی یوسفی

    درود
    من اطلاعاتی در مورد اسکان شبانه ( با خانواده ) در نزدیکی و یا در دامنه این کوه رو نیاز دارم. تمایل دارم تابستان آینده به این منطقه برم. ممنون میشم اگر اطلاعاتی از اون منطقه برام فرستاده بشه. یا اگر روستای خاصی در نزدیکی هست لطفا معرفی بفرمایید،ناگفته نماند که منظور اسکان شبانه در چادر شخصی هست..تشکر

  4. Avatar علی

    با عجله گردآوری و نوشته شده است. به میزان کافی به مسئله توریسم که در عنوان جلب توجه میکند پرداخته نشده.

    1. Avatar فرناز حیدری

      سلام و روز بخیر
      هدف از نگارش مطلب صرفا باز کردن یک موضوع متفاوت با عنوان طبیعت گردی بوده که در ایران متاسفانه به آن کمتر توجه میشود. در ضمن تخصص اینجانب به هیچ وجه گردشگری نیست و در حدی که به محیط زیست بوده به آن پرداخته شده است.
      با تشکر

  5. Avatar پیمان

    با سلام
    احتراما اون کلمه‌ی آغری درست نبوده و صحیح آن: «آغیر» به معنی سنگین می‌باشد. می‌توانید به دیکشنری مراجعه کنید.

    1. Avatar پیمان

      آغری در زبان ترکی یعنی درد و معنی سنگین نمید‌هد.

    2. Avatar فرناز حیدری

      سلام و روز بخیر
      بله صحبت شما میتواند صحیح باشد به دلیل اینکه من مطلب را بعضا از انگلیسی به فارسی برگردانده ام و ضمنا شخصا آشنایی با زبان ترکی ندارم.
      با تشکر

      1. Avatar پیمان

        سلام علیکم.
        بنده رفرنس‌های شما رو هم مطالعه کردم و چنین معنی در آنها ندیدم! دو رفرنس دیگر شما هم صفحه‌اشان وجود ندارد!
        اگر در رفرنس‌های شما هم چنین اشتباهی می‌شد حتما به آنها گوشزد میکردم…

      2. Avatar پیمان

        من خودم ترک زبان هستم.

  6. Avatar مانی راد

    من خودم بچه تبریز هستم و از گروه کوهنوردی هایی که اینجا داریم هرساله بچه های زیادی میرن به آرارات. کاش یکم فرهنگش جا بیفته و مردم به جای رفتن به آنتالیا و … از طبیعت بکر ترکیه هم لذت ببرن. خانم حیدری، ما دوچرخه سواری هم میکنیم و ایرانگردی . واقعا وضعیت برخورد با ورزشکار و طبیعت از جمله کوه و دریا اسفناکه. ای کاش بیشتر شاهد اینگونه مطالب باشیم و اینکه چطور برای محیط زیستمون ارزش قائل باشیم
    حداقل جنبه مثبت گردشگری به این مناطق اینه که نحوه برخورد با طبیعت رو یاد بگیریم. من به مطلبتون افتخار کردم. در این راه موفق باشید

    متن برای شما: (و ای کاش میتونستم در این زمینه مطالب و ترویج برخورد صحیح با محیط زیست، صادقانه و محترمانه یارای شما باشم)یاحق..

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه