آلومینیوم شفاف به واقعیت پیوست

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
آلومینیوم

یکی از دانشمندان آزمایشگاه نیروی دریایی آمریکا موفق به توسعه‌ی آلومینیوم شفاف مثل شیشه شده است.

مزیت‌های آلومینیوم شفاف این است که بسیار مقاوم‌تر و مستحکم‌تر بوده و از شیشه سخت‌تر است.

میزان پیشرفت بشر تاکنون واقعا شگفت‌انگیز است. آنچه که در گذشته به دنیای داستان‌های علمی تخیلی تعلق داشت، به واقعیت تبدیل شده است. یکی دیگر از این موارد را در آلومینیوم‌های شفاف فیلم سینمایی «پیشتازان فضا: سفر به خانه» (Star Trek: The Voyage Home) می‌توانیم ببینیم. این‌طور که به نظر می‌رسد، این نوع آلومینیوم که در واقع نوعی ماده‌ی کانی سخت و بلورین است، به لطف یکی از دانشمندان آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا، به واقعیت پیوسته است. دکتر Jas Sanghera ماده‌ی مورد نظر را این گونه توصیف می‌کند: “در واقع، این آلومینیوم بلورین، ماده‌ی معدنی منیزیوم آلومینات است. مزیت‌های آن این است که بسیار مقاوم‌تر و مستحکم‌تر بوده و از شیشه سخت‌تر است. این ماده‌ی بلورین در محیط‌های نامساعد مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد، بنابراین در مقابل فرسایش ناشی از طوفان شن و باران دوام بیشتری دارد.”

این ماده در عین استحکام بسیار بالا، ضخامت کمتری دارد و گفته‌ می‌شود عملکردش در مقایسه با شیشه بهتر است. این فناوری در دستگاه‌های حساس به وزن مثل پهپادها و کلاه‌های ایمنی مفید واقع خواهد شد؛ و پتانسیل این را دارد که دنیا را تغییر دهد.

Sanghera در ادامه، پروسه‌ی تولید آلومینیوم شفاف را توضیح می‌دهد: “پودر را تحت فشار و حرارت بالا و خالی از هوا قرار می‌دهیم و سپس آن را می‌کوبیم. اگر این کار به درستی انجام شود، هوای به دام افتاده کاملا خارج می‌شود و آلومینیوم شفاف و تمیز حاصل می‌شود.” وقتی که ورقه‌ی آلومینیوم تازه از زیر فشار خارج می‌شود، به شکل مطلوب درآورده و پولیش می‌شود تا برای مصارف دیگر مثل شیشه‌ی ضدگلوله آماده شود. به مرور زمان، اگر قیمت این محصول پایین بیاید، می‌تواند کاربردهای مصرفی مفیدی در گوشی‌های هوشمند و ساعت‌ها داشته باشد.

منبع: TreeHugger

دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar S.Kiano

    فوق العاده هستش واقعا… یه کشف انقلابی…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه