ابر کامپیوترهای چینی همچنان سریع‌ترین در جهان

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

وقتی که صحبت کامپیوترهای سریع به میان می‌آید، شاید شما به یاد کامپیوتر بازی خود بیفتید، اما کامپیوتر بازی شما در برابر سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان لاک‌پشتی بیش نیست.

وب‌سایت TOP500 که سریع‌ترین ابر کامپیوترهای را رتبه‌بندی می‌کند، اخیرا بنچ‌مارکی منتشر کرده که در آن ابر کامپیوتر چینی سرسیع‌ترین کامپیوتر جهان شد.

TOP500 وب‌سایتی است که دو بار در سال سریع‌ترین ابر کامپیوترهای جهان را در مقابل هم قرار می‌دهد و سرعت آنها را با هم مقایسه می‌کند. این بار در بنچ‌مارک این وب‌سایت، سیستم ابر کامپیوتر دانشگاه ملی فناوری و دفاع چین که نام «تیانهه ۲» را (به معنی راه شیری) دارد، برای پنجمین بار متوالی به عنوان سریع‌ترین سیستم جهان شناخته شد.

Supercomputer1

«پتافلاپ» (petaflop) واحدی است برای سنجش سرعت ابر کامپیوترها که تیانهه ۲ با سرعت ۳۳.۸۶ پتافلاپ بر ثانیه بالاتر از جایگاه دوم با امتیاز ۱۷.۵۹ پتافلاپ بر ثانیه قرار گرفت. دومین مقام را ماشینی به نام «تایتان» (Titan) به خود اختصاص داد که در آزمایشگاه ملی وزارت نیروی آمریکا نصب شده. تایتان از نظر سرعت دوم شد و از لحاظ بازدهی هم جزو ده ماشین برتر جهان است.

اکثر سیستم‌هایی که به این فهرست راه پیدا کردند در سال‌های ۲۰۱۱ یا ۲۰۱۲ میلادی ساخته شده‌اند و اغلب آنها هم در چین، ژاپن، آمریکا و اروپا واقع هستند، اما برای اولین بار سیستمی از خاورمیانه در ردیف ۱۰ ابر کامپیوتر سریع جهان جای گرفت. «شاهین ۲» (Shaheen II) یک سیستم Cray XC40 متعلق به دانشگاه علم و فناوری شاه عبدالله در کشور عربستان است که به تازگی شاخته شده.

گرچه ایالات متحده روی هم رفته بیشترین تعداد ابر کامپیوترها (۲۳۳) را دارد، اما تعداد آنها اخیرا رو به کاهش گذاشته است و به سمت کمترین تعداد در طول تاریخ آمریکا پیش می‌رود. این روند در برخی کشورهای پیشرفته‌ی اروپایی و آسیایی هم مشاهده شده است و این طور که به نظر می‌رسد نیاز به سیستم‌های ابر کامپیوتر کمتر می‌شود.

منبع: Digital Trends

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه