احضار وزیر صنعت و مدیران سایپا و ایران خودرو به مجلس

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
قیمت خودرو
سه‌شنبه این هفته وزیر صنعت و مدیران سایپا و ایران خودرو برای شفاف‌سازی دلایل افزایش قیمت خودرو در مجلس حاضر می‌شوند.

به گزارش تسنیم، پس از افزایش قیمت برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا، مدیران این دو شرکت به همراه وزیر صنعت به کمیسیون صنعت مجلس احضار شدند.

پس از آن که خودروسازهای داخلی قیمت محصولات خود را بدون ضابطه افزایش دادند، کمیسیون صنایع مجلس تصمیم گرفت تا درصدد شفاف‌سازی این موضوع بربیاید. به همین منظور، سه شنبه این هفته قرار است کمیسیون صنایع مجلس، دو مدیرعامل ایران‌خودرو و سایپا به همراه وزیر صنعت به مجلس احضار می‌شوند تا دلایل افزایش قیمت خودرو را بررسی کنند.

۱۱ اردیبهشت خبری برایتان نوشتیم، مبنی بر این که مدیرعامل سایپا گرانی اخیر محصولات این شرکت را قانونی دانست. جهرودی گفت قیمت مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده. ما هم ناچاریم قیمت محصولات خود را بالا ببریم. در خبر امروز، فهرست جدید محصولات ایران‌خودرو را برایتان منتشر کردیم. در این فهرست شاهد افزایش قیمت ۲ الی ۱۰ میلیون تومانی هستیم.

شرکت‌های خودروسازی داخلی با بیان این که هزینه تولید و دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده، می‌گویند راهی جز گران کردن محصولات خود ندارند. همین رویکرد باعث شد تا در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت ۹ میلیون تومانی بعضی از ماشین‌ها نسبت به قیمت خودروهای صفر کارخانه باشیم. به دنبال افزایش قیمت خودرو بدون ضابطه، پای کمیسیون صنایع مجلس به این ماجرا باز شده تا جریان گرانی‌های اخیر را مورد بررسی قرار دهد. به همین منظور سه شنبه این هفته، کمیسیون صنایع مجلس با حضور وزیر صنعت و مدیران دو شرکت خودروساز جلسه تشکیل می‌دهند تا به بررسی اتفاقات اخیر و تفکیک موضوعات نوسان نرخ ارز و نرخ تورم بپردازند.

در ابتدا خودروهای وارداتی پشت درهای گمرک خاک می‌گرفتند. همین موضوع باعث شد تا در بازار آزاد شاهد قیمت ماشین‌های خارجی باشیم. پس از باز شدن سایت ثبتارش (ثبت و سفارش خودرو) برای واردکنندگان خودرو، متوجه افزایش تعرفه خودروهای وارداتی و هیبریدی توسط دولت شدیم؛ بنابراین بازهم ماشین گران شد. نوسان نرخ ارز دلیلی شد تا نمایندگی‌ها قیمت محصولات خود را بطور پیوسته افزایش دهند. انتظار می‌رفت درجهت رونق پیدا کردن کالای ایرانی، کیفیت خودروهای داخلی هم بیشتر شود. هم‌چنین قیمت خودروهای داخلی اگر کاهش پیدا نکند، لااقل ثابت بماند.

این درحالیست که خودروسازهای داخلی تصمیم گرفتند تا از فرصت پیش آمده استفاده کنند و قیمت محصولات خود را افزایش دهند. به نظر شما چقدر می‌توان امیدوار بود با ورود وزیر صنعت و مدیران شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو، قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا کند؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar نوید

    وقتی از اواخر سال ۹۵ تا الان روی نمودار قیمت یک سری از خودروهارو بررسی کردم دیدم به طور متوسط قیمت کارخانه در حدود ۱ ملیون افزایش داشته.
    اما تحولات اخیر باعث شد با افزایشهای عجیب مواجه بشیم حتی خبری هم از شورای رقابت نیس. به نظر میرسه این رفتار در مجلس صرفا پوششی هست که بگن نظارت وجود داره و پای یک نهاد قانونی را وسط میکشن تا بگن که نظارتی هم هست .
    به عنوان مثال قیمت ۲۰۷ دنده ای قبل از افزایش ۴۲ بود و در خصوص افزایش قیمتش باید شورای رقابت وارد عمل می شد اما خیلی راحت الان شده ۴۷ .و فردایی در صورت اعتراض گفته خواهد شد چون ۴۷ بیش از سقف ۴۵ تعیین شده است بنابرین ورود قانونی نیاز نیست.
    و این دور باطل به نظر ادامه دار خواهد بود.
    ضمنا میشه گفت این شروعی هست برای یک دوره نابه سامانی اقتصادی جدید و به تعبیری وحشتناک.

  2. Avatar Leila

    متاسفانه هیچ امیدواری وجود نداره و به کار خودشون ادامه میدن و مردم هم …
    اوضاشون بدتر از قبل …

  3. Avatar پیمان ثباتی

    سلام
    جواب سوالتون خیلی ساده ست…
    تو این مملکت، قیمت هر چیزی که بالا رفته دیگه برنگشته پایین…
    پس امیدی به پایین اومدن قیمت خودرو و هیچ چیزه دیگه ای نیست…

  4. Avatar حسن

    امیدوااااااااااااار!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!تهش افزایش قیمت ها برای همه محصولاتشون لحاظ میشه تا جیبشون بیشتر از قبل پر باشه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه