اصغر فرهادی اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد

۱۸ شهریور ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در ۸۹امین مراسم اسکار، اصغر فرهادی دومین جایزه‌ی اسکارش را برای فیلم «فروشنده» (The Salesman) در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان از آن خود کرد.

فرهادی در اعتراض به قانون منع ورود مهاجران ۷ کشور مسلمان به آمریکا در مراسم اسکار شرکت نکرده بود. این قانون که چندی پیش توسط دانلد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا امضا شده بود اعتراضات زیادی را بین اقشار مختلف به ویژه هنرمندان برانگیخت.

AnoosheAnsari-Oscars

فرهادی، انوشه انصاری و فیروز نادری را به نمایندگی از خود راهی اسکار کرد. بعد از اینکه نام فروشنده به عنوان برنده‌ی اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان خوانده شد، انوشه انصاری به روی سن رفت و پیام اصغر فرهادی را خواند. می‌توانید این پیغام را در ادامه بخوانید:

«دریافت جایزه‌ی اسکار برای دومین بار، افتخار بزرگی برای من است. من از اعضای آکادمی اسکار، همراهان من در ساخت فیلم، تهیه کننده و نمایندگانم تشکر می‌کنم.

از این که امشب با شما نیستم متاسفم. غیبت من از سر احترام به مردم کشورم و مردمان آن شش کشور دیگری است که با قانون غیرانسانی ممنوعیت ورود مهاجران به ایالات متحده آمریکا، به آن‌ها بی‌احترامی شده است. تقسیم کردن دنیا به دو دسته‌ی «ما» و «دشمنان ما» ترس می‌آفریند و این توجیه فریبکارانه‌ای برای تجاوزگری و جنگ است. این جنگ‌ها مانع دموکراسی و حقوق بشر در کشورهایی می‌شود که خود قربانی تجاوزهای نظامی بوده‌اند. فیلم‌سازان می‌توانند دوربین‌های خود را روشن کنند تا صفات مشترک انسانی را ضبط و کلیشه‌های موجود در مورد افراد ملل و ادیان مختلف را بشکنند. آن‌ها بین ما و دیگران همدلی می‌آفرینند. همدلی، که بیش‌تر از همیشه به‌آن نیازمندیم.»

فرهادی پیش از این در سال ۲۰۱۲ نیز اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برای فیلم «جدایی» دریافت کرده بود. نام فرهادی در لیست معدود کارگردان‌هایی که این جایزه را دو بار یا بیشتر دریافت کرده‌اند، مثل «اینگمار برگمان»، «فردریکو فلینی»، «جان فورد» و «الیور استون» در تاریخ سینما ثبت خواهد شد.

جالب توجه است که ساعاتی پیش از مراسم اسکار، فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در میدان اصلی شهر لندن به نمایش درآمده بود؛ این اقدام توسط شهردار لندن در حمایت از فرهادی و انتقاد از قانون منع مهاجرت دانلد ترامپ انجام شده بود.

TheSalesman-London

انوشه انصاری و فیروز نادری به نمایندگی از اصغر فرهادی در مراسم اسکار حضور پیدا و بر روی فرش قرمز با خبرنگاران درباره‌ی «فروشنده» اصغر فرهادی و حضورشان به نمایندگی از این کارگردان گفت و گو کردند. انوشه انصاری، با شالی که تصویر هوایی نقشه‌ی شهر مشهد روی آن نقش بسته بود، در این مراسم شرکت کرد. او در توییتر خود نوشته است: «چه افتخاری است که اینجا به نمایندگی از اصغر فرهادی باشیم، به امید پیروزی.»

سایر نامزدهای این بخش فیلم‌های «مردی به اسم اووه» (A Man Called Ove)، «تونی اردمن» (Toni Erdmann)، «تانا» (Tanna) و «میدان مین» (Land of Mine) بودند.

‌‌‌‌‌‌

اسکار ۲۰۱۷ را از دیجی‌کالامگ دنبال کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Mr.Gadget

    درود بر شرفش

  2. مهران

    درود ، درود و هزاران درود به اصغر فرهادی و افتخار آفرینان سرزمینم ایران

  3. مهراد

    از دیجیکالا میخام کلیپ بسیار زیبای انوشه انصاری رو که درمورد حضورش و شال منحصر بفردی که در مراسم اسکار پوشیده بودن رو بذارید
    ممنون

  4. حسن شاهین

    زنده باد

  5. احمد

    سلام
    آقای فرهادی شما را بخاطر خودتان و تمام تلاشتان برای بالا بردن نام ایران و سینمای ایران صمیمانه دوست دارم.تبریک تبریک تبریک به همه ی عاشقان ایران

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه