با نصب این افزونه‌ها مرورگر کروم خود را قدرت‌مندتر کنید (قسمت دوم)

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

قریب به دو-سوم کاربران وب از کروم به عنوان مرورگر اصلی خود استفاده می‌کنند، ولی تعداد کمی تمام قابلیت‌های اکستنشن‌ها و افزونه‌های آن را به کار می‌گیرند. کروم مرورگر خوبی است اما به هم‌راه این قابلیت‌ها می‌تواند خیلی کار-راه‌انداز‌تر باشد. اگر تا حالا خیلی با افزونه‌های کروم کار نکرده‌اید توصیه می‌کنیم این مجموعه مقاله‌ی را دنبال کنید.

با نصب این افزونه‌ها مرورگر کروم خود را قدرت‌مندتر کنید (قسمت اول)

xTab

از به‌هم‌ریختگی سربرگ‌های مرورگرتان به ستوه آمده‌اید؟ xTab چاره‌ی کار شما است. این افزونه تعداد سربرگ‌ها را متناسب با اندازه‌ی پنجره‌ی باز شده تعیین می‌کند تا با خیال راحت به گشت‌وگذارتان برسید. هر وقت به حداکثر تعداد رسیدید xTab سربرگ‌های کم‌تر استفاده شده را از سر راه بر می‌دارد و برای سربرگ‌های جدید جا باز می‌کند. البته می‌تواند طوری تنظیم شود که اصلا اجازه‌ی باز کردن سربرگ جدید نداشته باشید. با این روش یاد می‌گیرید اول تکلیف هم‌این سربرگ‌های موجود را مشخص کنید، بعد دنبال لینک‌های دیگر بروید. این طوری کم‌کم به «نظم سربرگی» عادت می‌کنید. xTab بر خلاف مشی اغلب افزونه‌های مدیریت سربرگ که سعی در سروسامان دادن به انبوه سربرگ‌های شما دارند تلاش می‌کند از خود شما مدیر بهتری برای این کار بسازد.

Go Back With Backspace

تا قبل از تیر ۹۵ با فشردن کلید Backspace کیبورد در کروم می‌شد به صفحه مرورشده‌ی قبلی رفت (مانند عمل‌کرد دکمه‌ی برگشت خود مرورگر). این تعریفی بود که از اول شروع به کار کروم در حدود ۸ سال پیش برای این کلید در نظر گرفته بودند و برای همه عادت شده بود. اما از تابستان ۹۵ به این ور گوگل به خاطر مشکلی که برخی کاربرانش در استفاده از اپ‌های تحت وب خورده بودند این عمل‌کرد را از کار انداخت. ظاهرا به کرات پیش آمده بوده که وقتی یک کاربر برای اصلاح نوشته‌هایش از دکمه‌ی بک‌سپیس استفاده می‌کرده مرورگر به اشتباه به صفحه‌ی قبل بر می‌گشته و نوشته‌های کاربر از دست می‌رفته است. خوب شاید بدهی‌ترین راه حل هم‌این بوده که تیم فنی کروم کرده، یعنی حذف این قابلیت؛ اما، پس تکلیف میلیون‌ها کاربری که به استفاده سنتی دکمه‌ی بک‌سپیس عادت کرده بودند چه می‌شود؟ مثل این‌که هدف توسعه‌ی این افزونه هم‌این کاربران بوده‌اند تا با نصب آن قابلیت قدیمی را احیا کنند. البته هنوز می‌توانید از ترکیب دکمه‌های «Alt و چپ» استفاده کنید ولی خوب وقتی می‌توانید با نصب این افزونه با فشردن یک دکمه به نتیجه برسید چرا خود را به سختی بیندازید.

OneTab

احتمالا برای‌تان پیش آمده که بعد از بالا آمدنِ سیستم عامل وقتی کروم را باز می‌کنید با عبارت «آیا مطمئنید می‌خواهید فلان تعداد سربرگ را باز کنید؟» مواجه شوید. شاید این سربرگ‌ها مقاله‌هایی بوده‌اند که دفعه قبل قصد خواندن‌شان را داشته‌اید و نشده یا موردی را می‌جُسته‌اید و برای یافتن منظورتان چندین صفحه ویکی‌پدیا را باز گذاشته بودید؛ شاید هم اصلا به خاطر نمی‌آورید که این سربرگ‌های جا مانده چه هستند. باز کردن یک باره‌ی همه‌ی آن‌ها، آن هم روی کروم که این روزها به‌خودی خود به اندازه‌ی کافی سنگین شده واقعا درد سر ساز است. اگر هم بخواهید از خیرشان بگذرید هم ممکن است مطلب مهمی را از دست بدهید. چاره‌ی کار افزونه‌ی «وان‌تب» است که بدون از دست رفتن این سربرگ‌ها، همه‌شان را می‌بندد. با یک کلیک رو دکمه‌ی این افزونه همه‌ی آن سربرگ‌ها به صورت یک لیست از لینک‌های آن‌ها ذخیره می‌شود و می‌توانید هر وقت خواستید به‌شان مراجعه کنید؛ این طوری هم رَم رایانه را بی‌جهت مشغول نمی‌کنید، هم وقت‌تان تلف نمی‌شود، هم این‌که مرجعی دارید برای لینک‌هایی که در صورت نیاز می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

HabitLab

در زمانه‌ای هستیم که هر روزه در شبکه‌های اجتماعی مختلف بمب‌باران اطلاعاتی می‌شویم و اغلب وقت زیادی را برای کسب اطلاعات (!) بیش‌تر صرف می‌کنید. اگر فکر می‌کنید جمله قبل باید به جای فعل «صرف می‌کنید» با «هدر می‌دهید» تمام می‌شد حتما «هَبیت‌لَب» را امتحان کنید. بعد از نصب این افزونه به محض این‌که وارد یک شبکه‌ی اجتماعی می‌شوید یک بنر بالای صفحه ظاهر می‌شود و یک کنتور، زمانِ گذشته را به شما نشان می‌دهد. آخر روز می‌توانید ببنید چقدر از وقت خود را به گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌اید. به علاوه هر بار که وارد یکی‌شان می‌شوید زمان سپری‌شده را با دفعه‌ی قبل مقایسه می‌کند و اگر زودتر از آن خارج شده باشید یک پیام تصویری «آفرین» نشان‌تان می‌دهد تا انگیزه پیدا کنید بار بعد باز هم زمان را کم‌تر کنید. هبیت‌لب توسط گروه ارتباط انسان و رایانه‌ی دانشگاه استنفورد توسعه یافته تا افرادی که به واسطه‌ی اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی (یعنی بیش‌تر مردم) نمی‌توانند موقع استفاده از اینترنت تمرکز داشته باشند کنترل رفتار اینترنتی خود را به دست بگیرند. اولین بار که نصبش می‌کنید از شما می‌پرسد که کدام سایت هست که می‌خواهید زمان کم‌تری در آن بگذرانید. بعد شروع به زیر نظر گرفتن زمان سپری‌شده‌ی شما در آن سایت می‌کند و با دقت ثانیه نشان‌تان می‌دهد. به علاوه راه‌کارهای مختلفی برای سخت‌تر کردن استفاده از آن سایت جلوی‌تان می‌گذارد. یکی از این راه‌کارها «Supervisor» نام دارد و یک زمان‌شمار است که لحظه لحظه دنبال‌تان می‌کند و مدام جلوی چشمان شما رژه می‌رود. دیگری «GateKeeper» است و هر بار که می‌خواهید وارد سایت مورد نظر شوید سرعت بالا آمدن آن را کم می‌کند تا بلکه این تأخیر از ادامه‌ی کار منصرف‌تان کند. یک راه‌کار خشن دیگر هم دارد به نام «۱Minute Assassin»؛ با فعال کردن این گزینه، یک دقیقه بعد از ورود به سایت تعیین‌شده، سربرگ آن به طور خودکار بسته می‌شود.

Eye Dropper

اگر طراح نیستید و دل‌تان می‌خواهد رنگی را از روی یک صفحه‌ی وب برداشت کنید «آی دراپر» واقعا یک گزینه ساده و کاربردی است. البته حتی اگر طراح هم باشید بعید است گزینه‌ای راحت‌تر از این افزونه دم دست داشته باشید. آی دراپر در اغلب سایت‌ها (و نه همه آن‌ها) به شما اجازه می‌دهد کد هگز و آر‌جی‌بی رنگ مورد نظر خود را پیدا کنید. این افزونه به‌خصوص برای کسانی که به‌سرعت و بدون استفاده از فوتوشاپ می‌خواهند رنگ موردی در سایت خود را عوض کنند تا فرضا قسمتی از آن خواناتر شود خیلی به کار می‌آید. هم‌چنین می‌توانید به جای کلیک روی آیکن آن از ترکیب میان‌بر Alt+P استفاده کنید؛ فقط حواس‌تان باشد اشتباهی به جای Alt، کلید کنترل را فشار ندهید که در آن صورت به قسمت تنظیمات چاپ هدایت خواهید شد.

تا این‌جا فکر می‌کنید کدام افزونه بیش‌تر به کارتان می‌آید؟ اگر در حوزه‌ی خاصی فعالیت دارید و افزونه‌هایی هستند که واقعا زندگی شما را راحت‌تر کرده‌اند آن‌ها را با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مجتبی نقدی

    مفید بود.ممنونم

  2. Avatar MmAl

    به نظرم بهترین اکستنشن موجود برای کروم google translate ه
    حتما add ش کنید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه