امپراطوری اپ (فصل ششم/ بخش سوم/ پایانی)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

فصل ششم – بخش سوم/ پایانی

جذابیت بصری اپ

اصول اولیه بازاریابی اپ برای جذب خریداران بیش‌تر

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

قدرت اپ‌های رایگان

Chad اپتمام اصول ابتدایی بازاریابی که در این فصل به شما گفتم را برای اپ‌های‌تان اجرا کنید. بعد از گذر از مرحله‌‌ی ابتدایی، بهترین و مهم‌ترین ابزار بازاریابی شما اپ‌های رایگان هستند. آن‌ها باعث می‌شوند ترافیک و میزان دیده شدن اپ شما بالا برود و این تحت هیچ شرایط دیگری برای‌ شما میسر نمی‌شود. استفاده از اپ رایگان مثل داشتن یک مغازه‌ی آجر و بتن فروشی در خیابان اصلی شهر، به‌جای پنج کیلومتر خارج شهر است.

اپ‌های رایگان بیش‌ترین ترافیک را به‌وجود می‌آورند؛ چرا که آن‌ها کم‌ترین رقیب را دارند. دانلودشان فقط ۵ ثانیه طول می‌کشد و رایگان هم هستند! پس چرا نباید کلید دانلود را فشار داد؟ میزان دانلود Appهای رایگان از اپ‌های پولی بیش‌تر است. علاوه بر این‌ها، اگر شما برنامه تان را رایگان در دسترس عموم نگذارید، چطور می‌خواهید کاربران را ترغیب کنید که برای آن پول خرج کنند؟ همین‌که نسخه‌ی رایگان شما به قدر کافی مشتری پیدا کرد، می‌توانید با استفاده از آن برای نسخه‌ی پولی همان اپ تبلیغ کنید. این دقیقا مثل همان نمونه‌های رایگان غذا است که در سوپرمارکت‌ها می‌خوریم. اگر از طعم نمونه‌ای که خوردید خوش‌تان آمد، ممکن است برای خرید غذا اقدام کنید و حتی تبدیل به یک مشتری دایمی شوید.

در فصل۹، به شما نشان خواهم داد که چطور ترافیک رایگان داشته باشید و آن را تبدیل به دلار کنید. استفاده از این روش به عنوان قسمتی از استراتژی بازاریابی‌تان یعنی به احتمال خیلی زیاد اپ پولی موفقی هم خواهید داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

اصلاح امور

بعد از این‌که نسخه‌ی رایگان خود را راه اندازی کردید، برای جلب توجه و علاقه‌ی کاربران باید کمی به آن زمان بدهید. من معمولا دو هفته زمان برای‌اش می‌گذارم و در همین حین به ارزیابی اطلاعات و داده‌های وارده و تحقیق در بازار می‌پردازم. در همان زمان، مشتریان اپ‌استور بعد از دانلود به اپ شما امتیاز می‌دهند و شما از همین طریق متوجه می‌شوید که آیا ایده یا بازاریابی موفقی داشته‌اید یا نه.

در ستایش امپراطوری اپ

“استراتژی‌های درآمدزایی از طریق اپلیکیشن‌ها که در این کتاب آمده‌اند ساده، موثر و ثابت شده هستند. در دنیای برنامه ها تعداد کمی هستند که برای نوشتن چنین کتابی مناسب هستند و چاد، بر اساس موفقیت­‌های پی در پی­‌اش از ابتدا تا کنون یکی از آن­‌هاست.”

– «آلن جانسون»، ناشر App، با ۱۸ میلیون دانلود و ۱۱ اپ در برترین‌ها

تمام تلاش‌تان را بکنید که بهترین بازاریابی اصولی و ابتدایی را برای اپ‌تان انجام دهید؛ اما این را مد نظر داشته باشید که همیشه ممکن است تیر اول به هدف نخورد. شما باید این را بدانید و بپذیرید. اغلب توسعه‌دهندگان اشتباه می‌کنند و اساس بازاریابی را جدی نمی‌گیرند و حذف‌ا‌ش می‌کنند. برخی دیگر هم این مرحله را بدون اشتباه پشت سر می‌گذارند اما جای دیگر کارشان می‌لنگد. آن‌ها فکر می‌کنند فقط یک‌بار باید به فکر بازاریابی باشند. آن‌ها آیکون مورد علاقه‌شان را می‌سازند، یک عنوان هیجان‌انگیز انتخاب می‌کنند و سپس آن را منتشر می‌کنند.

وقتی کار‌شان موفق نمی‌شود هم فکر می‌کنند که مشکل از اپ است. “اپ خوبی نبود.” یا “بازار برای پذیرش این اپ آمادگی نداشت.” نمونه‌ای از توجیهات آن‌هاست. ممکن است حق با آن‌ها باشد؛ اما حتی اگر اپ‌ خوبی هم داشتند، انتخاب مسیر بازاریابی‌ آن‌ها درست نبوده است.

همان‌طور که محصول شما همیشه بر حسب نیاز مشتریان و رقابت با دیگران نیاز به بازنگری دارد، روند بازاریابی‌تان هم همین‌طور است. آن‌چه یک اپ را موفق می‌کند، اصلاح آن و ایجاد تغییرات لازم در اصول و عناصر بازاریابی آن است. من برای اکثر اپلیکیشن‌های‌ام، سه تا پنج بار آیکون و اسکرین‌شات‌های‌ام و عنوان و توضیحات را پنج تا ده بار تغییر داده‌ام. هم‌چنین، تقریبا هربار که اپلیکشین‌های‌ام را بروزرسانی کردم، کلید‌واژه‌ها را هم تغییر داده‌ام. همیشه اگر لازم بوده گروه و دسته بندی اپ‌ها را هم عوض می‌کنم. وقتی در حال تحقیق در بازار هستید ذهن‌تان را باز نگه دارید و از آن‌چه می‌بینید ایده بگیرید.

برای مثال، یک‌بار من کلمه‌ی (تلفن/phone) را به کلیدواژه‌های اپ شوخی رایگان Fingerprint  اضافه کردم. همین تغییر به ظاهر جزیی باعث شد که اپ من، اپ شماره‌‌ی یک در گروه اپ‌های رایگان در اپ‌استور شود. در همان زمان من از این اپ برای تبلیغ نسخه‌ی پولی خودش استفاده می‌کردم، که باعث شد به رده‌ی ‌۲۷ اپ‌های پولی در اپ‌استور صعود کند و تاثیر چشم‌گیری روی بقیه‌ی اپ‌ها گذاشت؛ چرا که من از آن‌ها برای تبلیغات یکدیگر استفاده می‌کردم. همین یک تغییر، درآمد شرکت را از روزی ۱۰۰۰ دلار به روزی ۳۰۰۰ دلار افزایش داد. این قدرت تغییر در بازاریابی اپ‌تان را نشان می‌دهد. تنها یک تغییر، می‌تواند باعث افزایش چشم‌گیر سود شما بشود.

وقتی این تغییرات را انجام می‌دهید، حتما به سرعت اجرای‌شان کنید. هرکاری می‌خواهید انجام دهید، باید سریع دست به کار شوید. شما برای این‌ کار باید یک تیم داشته باشید؛، چرا که اگر خودتان بخواهید یک اسکرین‌شات را عوض کنید ممکن است یک تا دو ماه طول بکشد و در این صورت منافع این کار را از دست می‌دهید. این مثل رها کردن مقداری پول روی میز بازی است. هم‌چنین به یک‌باره تغییرات متعدد را روی اپ‌تان اعمال نکنید؛ چرا که در این صورت نمی‌توانید بفهمید کدام‌شان موثر بوده است. اگر نمی‌خواهید روند موفقیت‌تان برعکس شود، اپ‌هایی که موفق هستند را خیلی دست‌کاری نکنید.

وقتی که مشتری برنامه کاربردی شما را بخرد، بازاریابی متوقف نمی‌شود. شما باید آن‌ها را علاقمند و تبدیل به طرف‌دار پر و پا قرص‌تان کنید؛ در این صورت آن‌ها با کلام‌شان برای اپ‌تان تبلیغ می‌کنند و بازهم به سراغ‌تان می‌آیند. شما باید برای این‌که آن‌ها به اپ‌تان سر بزنند به آن‌ها دلیل بدهید. این دلایل می‌تواند شامل مرحله‌های جدید، کارکرد اصلاح شده یا گزینه‌های جدید باشد. اگر مشتریان شما از یک اپلیکیشن شما راضی باشند، حتما به سراغ اپ‌های دیگر یا آپدیت بعدی‌تان خواهند آمد.

چطور متوجه شوید که بازاریابی موفقی داشته‌اید؟ تجزیه و تحلیل. از این طریق متوجه می‌شوید در اپ شما چه می‌گذرد. این برای سلامت کسب و کارتان حیاتی‌ است. پس، فصل بعد را بخوانید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کارهایی که باید انجام دهید

۱. برای هرکدام از اپ‌های جدید یا قدیمی‌تان اپ استور را جستجو کنید و آیکون‌ها، عناوین، کلید‌واژه‌ها، توضیحات و اسکرین‌شات‌های رقبای موفق را با دقت بررسی کنید.

۲. به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی‌تان، اپلیکیشن رایگان بسازید.

۳. بازاریابی آن را به طور منظم تغییر دهید.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه