امپراطوری اپ (فصل هشتم/ بخش دوم)

۷ آبان ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه

فصل هشتم – بخش دوم

تکنیک‌های نینجایی که باعث رشد و پیشرفت اپ می‌شوند

فوت و فن‌های پیشرفته‌ی بازاریابی اپ

صفحات تبلیغاتی

امپراطوری اپاگر اولین ابزار مهم تبلیغ متقابل شما Nag Screen باشد، دومین‌اش صفحات تبلیغاتی هستند. برخلاف Nag Screen، شما می‌توانید بیش از یک اپلیکیشن را هم‌زمان تبلیغ متقابل کنید و این نقطه‌ی قوت صفحه‌ی تبلیغات است. این یک بخش ضروری از اپ شماست که لیستی از تمام اپ‌های شما و اپ‌های توسعه‌دهنده‌ای که باهم تبلیغ متقابل می‌کنید را شامل می‌شود.

یک صفحه‌ی تبلیغاتی، چندین اپ که کل صفحه را پوشانده‌اند، نشان می‌دهد. کاربران می‌توانند به سمت پایین اسکرول کنند تا همه‌ی ا‌پ‌ها را ببینند. مثل Nag Screen این صفحه را هم ساده طراحی کنید. طوری که فقط شامل آیکون، عنوان اپ و توضیحی کوتاه از اپ‌هایی که تبلیغ می‌کنید، باشند. حواس‌تان باشد که توضیحات‌ مختصرتان جذاب و کم هزینه باشد. گوشه‌ی سمت راست هر اپ باید یک فلش باشد تا کاربر بتواند با لمس آن اطلاعات مورد نیازش را دریافت کند. این یک فراخوان برای دست به کار شدن است.

هرکدام از بنرها به اپلیکیشنی که تبلیغ می‌کنید، متصل هستند. وقتی کاربران بنر را لمس می‌کنند، برای دیدن و دانلود اپ مورد نظر، اپ‌استور برای‌شان باز می‌شود. این ابزار بسیار مناسبی برای بالا بردن فروش است. من چندین رنگ برای صفحات تبلیغاتی امتحان کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که خاکستری روشن و تیره برای رنگ پس زمینه بنرها از همه بهتر جواب می‌دهد. پیشنهادم به شما این است که اگر می‌خواهید نرخ کلیک خوردن صفحات تبلیغاتی‌تان را بالا ببرید شما هم همین رنگ‌ها را انتخاب کنید.

در ستایش امپراطوری اپ

ایده داشتن به تنهایی مهم نیست، بلکه اجرای آن هم حایز اهمیت است. همان‌­طور که بازار اپ رشد می‌­کند، دیده شدن هم سخت‌­تر می‌­شود و کلید موفقیت دیده شدن است. این کتاب روند دیده شدن را در غالب مفاهیمی قابل درک ارایه می­‌کند و شما را قدم به قدم در اجرای موثرترین شیوه برای اجرای این امر راهنمایی می‌­کند. چاد دانش کافی برای این کار را دارد.

– «مایکل موون»، از «فری دی اپس»، کمپانی برتر اپلیکیشن و یک اپ‌میلیونر

بر اساس ترافیک روزانه‌ی اپ شما، جای هرکدام از این بنرهای صفحات تبلیغی، ارزش مادی منحصر به خود را دارند. هرچه جای بنر بالاتر باشد، ارزش مادی بیش‌تری دارد؛ چرا که توجه بیش‌تری به خودش جلب می‌کند و اکثر اوقات کاربرها روی آن کلیک می‌کنند. مثلا، اگر یکی از اپ‌های شما روزانه ۱۰.۰۰۰ دانلود داشته باشد، می‌توانید فرض کنید تعداد مشخصی از آن‌ها به صفحه‌ی تبلیغاتی شما وارد خواهند شد. مثلا ۲۵ درصد ۱۰.۰۰۰ تا را مد نظر بگیرید که می‌شود ۲۵۰۰ کاربر. اگر تنها ۱۰ درصد کاربرهایی که به صفحه‌ی تبلیغاتی شما وارد شدند، خریدار بشوند، شما ۲۵۰ فروش دیگر خواهید داشت. یعنی روزی ۱۷۵ دلار درآمد بیش‌تر. همه‌ی این‌ها هم فقط از صفحه‌ی تبلیغاتی یکی از اپ‌های‌تان به‌دست آمده است.

ممکن است بخواهید بدانید چطور باید مردم را به سمت صفحات تبلیغاتی سوق دهید. هرکدام از اپ‌های شما به یک کلید More نیاز دارد که همیشه در صفحه‌ی اصلی یا داخل اپ و در بخش منو دیده می‌شود. همین…

من اسامی دیگری برای صفحات تبلیغاتی امتحان کردم. مثل More Apps، I یا +؛ اما هیچ کدام‌شان به‌ اندازه‌ی More کلیک‌خور بالایی نداشتند. وقتی کاربرها کلید را می‌زنند، به صفحه‌ی تبلیغاتی شما می‌روند که آن‌جا یک کلید دیگر هست تا آن‌ها به جایی که بودند، برگردند.

دکمه More اپلیکیشن شما باید تا جایی که می‌شود، در دید باشد. یک راه برای این‌کار انتخاب یک رنگ روشن یا استفاده از افکت نورانی یا طپش است تا توجه کاربرها را به خود جلب کند. ممکن است فکر کنید که دوست ندارید در زمینه‌ی تبلیغات زیاده روی کنید، اما آن‌چه در بخش Nag Screen در مورد‌ش صحبت کردیم را به‌خاطر داشته باشید. شما باید برای صفحه‌ی تبلیغات‌تان ترافیک جذب کنید تا سایر اپ‌های جذابی که خودتان یا دیگران ساخته‌اند را به کاربران نشان بدهید.برخی توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند که نامحسوس‌تر عمل کنند و صفحه‌ی تبلیغاتی را جایی طراحی می‌کنند تا کاربرها مجبور شوند چندین صفحه را رد کنند تا به آن برسند. مشکل دیگر این‌جاست که کلید صفحات تبلیغاتی گاهی خیلی شبیه به رنگ زمینه‌ی اپ می‌شود و نظر کاربران را جذب نمی‌کند. اگر بخواهید این کار را انجام دهید پس از این کار منصرف شوید؛ چرا که عملا تاثیرات‌اش را از بین می‌برید. کاربران شما باید به محض این‌که اپ‌تان را باز کردند، آن را ببینند.

دلیل اهمیت جذب حداکثر ترافیک برای صفحات تبلیغی شما این است که، علاوه بر Nag Screen، صفحه‌ی تبلیغاتی جایی ا‌ست که تمام جادوی ارتباط بین اپ‌های شما آن‌جا اتفاق می‌افتد. هر بنر که به اپ دیگری متصل است در صفحه‌ی تبلیغی‌تان ارتباطی بین آن دو اپ به‌وجود می‌آورد. پس لینک‌سازی کنید دوستان اپ‌آفرین من.چطور صفحه‌ی تبلیغی بسازید؟ صفحه‌ی تبلیغی مفهومی مشابه با Nag Screen دارد. هرکس که Nag Screenتان را می‌سازد باید صفحه‌ی تبلیغاتی‌تان را بسازد. در این صورت یک سیستم متصل و یک‌پارچه خواهید داشت.

صفحه‌ی تبلیغات شما ابزار بسیار مناسبی برای تبلیغ متقابل با دیگر توسعه‌‌دهندگان خواهد بود. دلیل این‌که بخواهید دیگران را تبلیغ کنید افزایش تعداد کسانی است که اپ‌های‌تان را می‌بینند. اپ شما در اپ‌های خودتان و هم‌چنین توسعه‌دهندگان دیگر که باهم تبلیغ متقابل کرده‌اید، دیده خواهد شد. چگونه این کار را انجام دهید؟ اپ آن‌ها را در صفحه‌ی تبلیغات خود قرار بدهید و از آن‌ها هم بخواهید که همین‌کار را برای شما انجام بدهند. نتیجه‌ی این کار افزایش چشم‌گیر ترافیک است.

مفهوم تبلیغات متقابل فقط مختص به کسب و کار اپلیکیشن نیست. در شغل مشاور املاک هم، همه‌ی مشاورها در آموزش‌های ابتدایی یاد می‌گیرند کسانی را که در روند خرید یک خانه خدمات ارایه می‌کنند را تبلیغ کنند. مثلا، شما با دلال وام خرید خانه رابطه برقرار می‌کنید و آن‌ها شما را به کسانی که به دنبال خرید خانه هستند، معرفی می‌کنند. در عوض، شما آن‌ها را به افرادی که قصد وام گرفتن دارند معرفی می‌کنید.

از طریق «آلن» بود که من خیلی زود فهمیدم این کار در دنیای اپ هم قابل اجراست و تصمیم گرفتم اپلیکیشن‌های‌ام را با او تبلیغ متقابل کنیم. اما من به همین بسنده نکردم. من به سرعت با دیگر کمپانی‌های سازنده‌ی اپ‌های سرگرمی مثل Lima Sky، سازنده‌ی اپ Doodle Jump هم تماس گرفتم. در این‌جا زمان‌بندی من فوق‌العاده بود؛ چرا که آن‌ها در حال انتشار اپ جدید Bubble Wrap بودند. من موفق شدم که آن‌ها را راضی کنم تا تبلیغ متقابل انجام دهیم‌ و همین ترافیک بسیار بالایی برای شبکه‌ی اپ‌های من به ارمغان آورد.

اگر شما هم از همین الگو پیروی کنید و به‌جای یک توسعه‌دهنده با چند توسعه‌دهنده وارد این جریان شوید، خواهید دید که ترافیک اپ‌تان مثل یک موشک سر به فلک می‌زند. توسعه‌دهندگانی را پیدا کنید که میزان ترافیک و دموگرافی مشابهی با شما دارند. در این صورت نرخ تغییرتان را به حداکثر می‌رسانید. برای مثال، اپ‌های کاربردی، به دلیل تفاوت دموگرافی، برای تبلیغ متقابل اپ‌های بازی به خوبی اپ‌های کاربردی دیگر نخواهند بود.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

پیغام‌های ترغیبی

یک تاکتیک پیشرفته و موثر دیگر پیغام‌های ترغیبی هستند. یک پیغام ترغیبی پیامی را به کاربرانی که اپ شما را استفاده می‌کنند، می‌دهد. این اطلاع‌رسانی می‌تواند شامل هر پیغامی که شما می‌خواهید به آن‌ها بدهید باشد. این پیغام مثل یک پیامک و به صورت پاپ آپ (یک پنجره) روی صفحه‌ی گوشی ظاهر می‌شود و کاربر یا باید روی آن کلیک و اپلیکیشنی که آن را فرستاده باز کند یا آن را ببندد. مزیت پیغام ترغیبی این است که شما اپ‌تان را به کاربری که آن را دانلود کرده یادآور می‌شوید و این گزینه را به آن‌ها می‌دهید که با تماس صفحه گوشی آن را باز کنند.

از آن‌جایی که این پیغام ها مثل پیامک ظاهر می‌شوند، نرخ باز کردن آن نزدیک به ۱۰۰ درصد است. به علاوه، آیا شما پیامکی را که روی صفحه‌ی گوشی‌تان ظاهر می‌شود، نمی‌خوانید؟ این برای بازاریابی اپ شما خیلی مهم است و هنوز توسط هیچ یک از انواع بازاریابی‌ها در صنایع دیگر استفاده نشده است.

پیغام‌های ترغیبی، یک راه بسیار موثر و قدرتمند از نوع تبلیغات چهره به چهره برای تبلیغ اپ شما هستند و باید با دقت استفاده شوند. این پیغام‌ها را هر روز ارسال نکنید چرا که کاربران را اذیت می‌کند و درنهایت منجر به پاک شدن اپلیکیشن‌تان می‌شود. اینکه وقتی آن‌ها به طور مداوم مشغول استفاده از اپ شما هستند یک پنجره تبلیغاتی برای‌شان باز کنید یک چیز است؛ اما فرستادن پیغام ترغیبی و مزاحم کارشان شدن، یک چیز دیگر.

این استراتژی زمانی بهتر کار می‌کند که اپلیکیشن‌های شما طرفداران پر و پا قرصی دارند که برای دیدن کار بعدی شما بی‌صبرانه منتظرند. شرکت Outfit7، با همان اپ بسیار موفق Talking Tom و دیگر اپ‌های سخنگوی‌شان، از این استراتژی بازاریابی به خوبی و بسیار هوشمندانه استفاده کردند. آن‌ها به ندرت پیغام ترغیبی می‌فرستند و این کار را به شیوه‌ی جالبی انجام می‌دهند مثل «دل‌ام برای‌ات تنگ شده» یا «بیا باهم بازی کنیم». حتی گاهی یک گزینه‌ی جدید را تبلیغ می‌کنند.

بگذارید کمی بحث مالی مسیج‌های ترغیبی را بسنجیم. تصور کنید اپلیکیشنی دارید که ۲۵۰.۰۰۰ کاربر فعال دارد. اگر فقط ده درصد آن‌ها پیغام‌های ترغیبی شما را باز کنند، در همان روز حدود ۲۵.۰۰۰ کاربر به شبکه‌ی اپ‌تان اضافه می‌کنید. این ترافیک از طریق کلیک روی بنر و درآمدهای مربوط به آن‌ها فروش‌تان را بیش‌تر می‌کند. این مثل چاپ کردن پول از طریق زدن یک کلید است.

خرید کتاب از دیجی‌کالا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar حسین شکور

    عالی تنکس

  2. Avatar bijan

    خیلی خیلی خیلی ممنون.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه