اوریگامی که خودش تا می‌شود

۱۷ اسفند ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

دانشمندان راهی یافته‌اند که اوریگامی بدون لمس دست، بسته شود. آن‌ها توانستند به‌وسیله‌ی تابش نورهای رنگی روی کاغذ‌ پلاستیکی مخصوص از جنس ماژیک‌های پفی ( Shrinky Dink) از راه دور صفحات سه‌بعدی را خم کنند و اوریگامی را شکل دهند. آن‌ها نتایج کارشان را در ژورنال علمی  Science Advances  منتشر کردند.

کلید این کشف در این است که چطور برگه‌های پلاستیکی به روش مورد نظر و به ترتیب تا می‌شوند. مایکل دیکی (Michael Dickey)، استاد دانشگاه کارولینای شمالی و نویسنده‌ی گزارش این پژوهش در مصاحبه‌ی خبری‌اش گفت: «کسی که تابه‌حال اوریگامی درست کرده، می‌تواند بگوید که ترتیب تا زدن برگه‌ها چقدر اهمیت دارد.»

دکتر دیکی و همکارانش ابتدا از یک پرینتر جوهرافشان برای کشیدن طرح اوریگامی بر روی برگه‌های پلاستیکی رنگی Shrinky Dinks استفاده کردند. Shrinky Dinks یا همان کاغذهای حجم گیرنده، برگه‌های پلاستیکی هستند که می‌توانید آن‌ها را به شکل‌های مختلف ببرید و رنگ کنید. وقتی آن را در فر بگذارید، پلاستیک آب شده، سخت می‌شود و درنهایت یک تصویر حجمی به شما می‌دهد.

flower_gif.0

دانشمندان در این‌جا از نور به‌عنوان منبع انرژی برای گرم کردن پلاستیک به‌جای فر اجاق‌گاز استفاده کردند. زیرا رنگ‌دانه‌های مختلف طول موج‌های مختلف نور را جذب می‌کنند. خطوط پرینت شده روی صفحه داغ می‌شوند و تنها در نور خاصی تا می‌شوند. برای مثال جوهر آبی، نور رمز را جذب می‌کند و جوهر زرد، نور آبی را جذب می‌کند.

با تابش نورهای رنگی روی صفحه، با توالی از پیش تعیین‌شده، مهندسان توانستند اشکال را با ترتیب مشخصی گرم و تا کنند. وقتی نور قرمز را بر پلاستیک تاباندند، تنها قسمت‌هایی که رنگ آبی داشتند، نور را جذب کردند و تا شدند. وقتی نور به آبی تغییر کرد، تنها قسمت‌های زرد تا شدند و همین‌طور برای سایر رنگ‌ها این اتفاق افتاد.

بعضی طرح‌ها، حتی وقتی تنها یک رنگ نور به آن‌ها می‌تابد، با ترتیب خاصی تا می‌شوند و شکل می‌گیرند.  چراکه ترکیب خاصی از رنگ‌ها می‌توانند طول‌موج مشابه و با کمی تفاوت جذب کنند.

یک برگه‌ی تا شده، شبیه گلی که در شب بسته می‌شود و مارپیچ سه وجهی نمونه‌هایی از این اشکال تا شده هستند.

این فرآیند هنوز در مراحل ابتدایی است. اما روش آن می‌تواند در ساخت وسایلی استریل، ما را یاری دهد. ابزارهای الکترونیکی یا پزشکی می‌توانند، بدون هیچ‌گونه لمس با دست آلوده‌ی انسان یا روبات‌ها کار کنند.

منبع: theverge

‌‌‌‌

telegram_ad2_1

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه