اپل و پوما؛ وقتی بسته‌بندی جادو می‌کند

۱۷ شهریور ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا مدتی پیش با همکاری «آیدیران» برترین برگزارکننده مسابقات تخصصی طراحی صنعتی ایران، چالش طراحی بسته‌بندی را آغاز کرد. این چالش به دلیل اهمیت ویژه بسته‌بندی و نقش مهم آن در ایجاد یک تجربه خرید لذت‌بخش و راضی‌کننده برای مشتری آغاز شد. آخرین مهلت ارسال طرح‌ها برای شرکت در این مسابقه ساعت ۲۳:۵۹ فردا چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ است.

اما آیا بسته‌بندی واقعا در این حد اهمیت دارد؟ سوای دلایلی که می‌توان در تایید این مساله مطرح کرد باید به این موضوع اشاره کنیم که شرکت‌های بزرگ و ارزشمند جهان هم از طریق ارزش خاصی که برای بسته‌بندی قایل‌ شده‌اند به این پرسش پاسخ مثبت داده‌اند. بد نیست نگاهی بیندازیم به تجربه جهانی در این زمینه و نمونه‌هایی مثل اپل و پوما را بیشتر بررسی کنیم.

اپل؛ اتاق مخفی بسته‌بندی

 

می‌دانیم در شرایطی که بسته‌بندی برای بعضی از شرکت‌ها به عنوان مساله‌ای ثانویه مطرح است، برای اپل یکی از اولویت‌ها است و باعث شده این شرکت سند ثبت اختراع شیوه‌ها و تکنولوژی‌های بسته‌بندی‌اش را هم ثبت کند. هر کس که تا به حال محصولی از برند اپل خریداری کرده باشد با تجربه لذت‌بخش باز کردن بسته‌بندی محصولات این شرکت آشنا است. این تجربه محصول کار یک تیم مجزا است که بسیار جدی روی مساله بسته‌بندی تمرکز کرده‌اند و در یک اتاق تقریبا مخفی و سری که تعداد معدودی از افراد به آن دسترسی دارند روی ایده‌های مختلف بسته‌بندی کار می‌کنند. اما در این اتاق دقیقا چه خبر است؟  برای نشان دادن اتفاقاتی که در این اتاق می‌افتد می‌شود مثال‌های متعددی زد؛ برای نمونه پیش آمده که در طول چندین ماه یک طراح بسته‌بندی در این اتاق بسته‌های مختلف را باز می‌کند تا بتواند به بهترین طرح ممکن برسد.

در این اتاق گاهی صدها نمونه اولیه که طراحان اپل ساخته‌اند وجود دارد و طراحان سعی می‌کنند در عمل جعبه‌هایی را انتخاب کنند که بیشترین تاثیر احساسی را بر مخاطب بگذارد. در واقع طراحان مجموعه پایان‌ناپذیری از طرح‌ها، رنگ‌ها و ایده‌ها را در این اتاق امتحان می‌کنند تا از همه طرف به بهترین گزینه ممکن برسند. گزینه‌ای که محصول داخل جعبه را در بهترین حالت حفظ کند، باز کردن آن آسان و ساده باشد، طراحی‌اش دلپذیر و باوقار به چشم بیاید و بهترین تاثیر عاطفی را بر مشتری بگذارد. اپل معتقد است تجربه کاربری از کار کردن با محصول آغاز نمی‌شود بلکه از زمان در اختیار گرفتن جبعه و باز کردن بسته‌بندی آغاز می‌شود.

پوما؛ بسته‌بندی سبز هوشمند

شرکت پوما در قالب برنامه‌های بلندمدتی که در زمینه سیستم بسته‌بندی سازگار با محیط زیست داشت در همکاری با طراح و کارآفرین سوییسی «ایو بهار» ظرف حدود ۲۱ ماه موفق شد به طرحی هوشمند برای ساخت نوعی از بسته‌بندی برسد که به شکل قابل‌توجهی آلودگی‌های محیطی کمتری ایجاد می‌کند.

این مدل بسته‌بندی که Clever Little Bag نامیده می‌شود از میان بیش از ۲۰۰۰ ایده انتخاب شد. در اثر استفاده از طرح جدید شاهد کاهش ۶۵ درصدی مصرف مقوا، ۸۵۰۰ تن کاهش مصرف کاغذ، ۱ میلیون لیتر کاهش مصرف آب، کاهش ۲۰ میلیون مگاژول مصرف انرژی برق و کاهش ۱۰ هزار تنی مصرف کربن دی اکسید بودیم.

این طراحی قادر است در کنار فواید قابل توجه محیط زیستی جلوی هرگونه آسیب کفش‌ها را از زمان ترک کارخانه تا تحویل به مشتری بگیرد.

در ادامه می‌توانید ویدیوی مربوط به این بسته‌بندی خاص شرکت پوما را ببینید:

لزوما شرکت‌هایی مثل اپل و پوما نیستند که در این حد به بسته‌بندی اهمیت می‌دهند. این مساله در حال حاضر فاکتوری مهم در موفقیت یک محصول به حساب می‌آید و در عمل بسیاری از شرکت‌ها را درگیر خود کرده است.

بسته‌بندی دوربین لایکا

بسته‌بندی موبایل‌ شیائومی

بسته‌بندی هدفون کبک‌سون

بسته‌بندی هدفون توگوشی پاناسونیک

بسته‌بندی‌های فوق العاده هیجان‌انگیز دوربین‌های گران‌قیمت لایکا، بسته‌بندی خلاقانه هدفون‌های پاناسونیک و کبک‌سون، بسته‌های ساده اما جذاب گوشی‌ها و مچ‌بندهای شیائومی همه جز محصولاتی هستند که نشان می‌دهند در جهان امروز بسته‌بندی چه اهمیت انکارناپذیری دارد.

با توجه به نکات گفته شده درباره تاثیرات شاخص بسته‌بندی در رضایت مشتری و اهمیت خاصی که شرکت‌ها برای این موضوع قایل هستند، همانطور که اشاره شد دیجی‌کالا هم تصمیم به برگزاری چالش طراحی بسته‌بندی گرفته است. فرصت شرکت در این چالش که یک روز تا پایان آن باقی‌مانده را از دست ندهید.


راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. علی رضا خردمند

    این مقاله در یک کلام، عالی بود.
    پس ایول به دیجیکالا که همیشه جهانی فکر می کنه…

  2. hilda

    با سلام.عالی بود.اما فکر نمیکنید بهتر باشه حالا نه به اندازه ۲۱ ماه پوما،اما حداقل تا پایان شهریور (یعنی حدودا ۲ هفته) مهلت ارسال آثار رو تمدید کنید.مرسی

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه