ما ایرانی‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا را سوار می‌شویم!

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

سایپا بازهم ماشین‌هایش را گران کرد، آن هم نه دویست سیصد هزار تومان، بلکه بین یک تا ۵ میلیون تومان ناقابل! بعد از آن شنیدیم که این افزایش قیمت کاملا طبیعی است؛ چون همه‌چیز گران شده، چرا ماشین چند میلیون تومان گران نشود!؟

البته گرانی ماشین، قصه‌ی جدیدی نیست و قبل این هم ماشین در ایران اصلا ارزان نبود. حالا به لطف رشد صعودی و غیرقابل بازگشت قیمت خودرو که هر چند وقت یک‌بار شاهدش هستیم، یک کارمند ساده به تلاش، پول و عمر بیشتری نیاز دارد تا صاحب یک خودروی ارزان‌قیمت شود.

چند ماه پیش، یکی از دوستانم به آلمان رفته بود و برایم از شرایط آن‌جا تعریف می‌کرد؛ از این که یک کارمند ساده می‌تواند با حداقل حقوق ماهیانه ظرف چند ماه به راحتی صاحب یک خودروی صفر روز شود. حالا بماند که یک کارمند معمولی و بالارده در یکی از شرکت‌های مهندسی، می‌تواند با کم‌تر از یک‌سال کار کردن، یکی از جدیدترین مدل‌های مرسدس‌بنز، بی‌ام‌و و آئودی را بخرد. ماشین‌هایی که برای من و شما وسوسه‌ برانگیز هستند و اکثر ما ایرانی‌ها از تجربه‌ی رانندگی لذت‌بخش با چنین ماشین‌های جذابی محروم هستیم!

شنیدن قصه‌ی خرید آسان خودرو در فرنگ و شنیدن خبر گرانی‌های پشت‌سر هم ماشین در ایران مرا دقایقی به فکر واداشت. همین شد که دست به قلم شدم و خواستم یک مقایسه‌ی خیلی ساده از شرایط خرید ماشین در ایران و آلمان بنویسم.

با یک جستجوی ساده در گوگل، متوجه می‌شویم که حداقل حقوق یک شهروند آلمانی حدود ۱۵۰۰ یورو در ماه است؛ این یعنی اگر یک کارمند ساده‌ کم‌تر از ۵ ماه به پولش دست نزند، می‌تواند جدیدترین مدل ساندرو استپ‌وی را با قیمت ۶.۹۹۰ یورو (حدود ۳۳ میلیون تومان) بخرد. حالا اگر بیاییم دستمزد پایه‌ی اعلام شده‌ی ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومانی توسط وزارت کار را درنظر بگیریم، یک کارمند ساده در ایران باید بجای ۳۳ میلیون تومان برای خرید مدل جدید ساندرو استپ‌وی، ۵۵ میلیون تومان برای تهیه‌ی مدل قدیمی‌تر هزینه کند! نکته‌ی جالب اینجاست که برای خرید همان مدل قدیمی‌تر این ماشین با میزان درآمد گفته شده، بجای ۵ ماه به ۵ سال زمان نیاز است؛ یعنی کارمند ساده‌ی داستان ما باید از امروز کار کند و به پول خود دست نزند تا شاید در سال ۱۴۰۱ صاحب ساندرو استپ‌وی مدل قدیمی و از رده‌خارج بازار جهان شود.

خب این شرایط آرمان‌گرایانه بود، چراکه به خاطر هزینه‌های سنگین زندگی یک کارمند نمی‌تواند برای چند سال پولش را برای خرید یک ماشین جمع کند. بنابراین بیاییم انتظارمان را با نگاهی واقع‌بینانه کم کنیم و حداقل خودروی صفر ارزان‌قیمت در ایران را درنظر بگیریم؛ پراید! پراید صفر در بازار امروز با قیمت بیشتر از ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رود. کارمند ساده‌ی داستان ما بازهم به بیش از ۲۲ ماه زمان (عمر) نیاز دارد تا بتواند یک پراید صفر بخرد. تمام این شرایط برای وقتی است که شخص به درآمد خود اصلا دست نزند و ماشین هم در این مدت زمان گران نشود تا بعد چند سال شاید این کارمند بتواند صاحب پایین‌ترین ماشین صفر در بازار شود.

پراید طراحی ۳۷ سال پیش است. ما برای ماشین تقریبا ۴۰ ساله، ۲۱ میلیون تومان هزینه میکنیم که برای خرید همین ماشین با حقوق گفته شده به ۲ سال عمر و پس‌انداز حقوق نیاز است!

اگر دلار را ۴ هزار تومان فرض کنیم و هزینه‌ی تعرفه‌ها را صفر درنظر بگیریم، ما می‌توانستیم با کم‌تر از ۶۰ میلیون تومان صاحب ماشین‌های برند، روز و شیکی مثل تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت شویم، نه این که با همین قیمت مجبور شویم به سراغ خرید ماشین‌های قدیمی و مونتاژ داخل مثل دنا و ساندرو برویم. هرچند ماه یک‌بار همین ماشین‌ها هم گران می‌شوند و بعد از آن می‌شنویم که این گرانی خیلی هم طبیعی است!

البته این گرانی فقط مختص ماشین‌های داخلی نیست؛ چراکه ماشینی مثل مازراتی گیبلی مدل ۲۰۱۴ حدود ۶۵ هزار دلار (۲۶۰ میلیون تومان) قیمت دارد. این در حالی است که یک ایرانی برای خرید همین ماشین باید یک میلیارد تومان بیشتر از قیمت واقعی این ماشین هزینه کند! گویا هرچه مدل ماشین بالاتر می‌رود، قیمت آن تصاعدی بیشتر می‌شود. اینجاست که می‌فهمیم انیشتین چه زیبا گفت: تصاعد هشتمین شگفتی دنیاست! اگر این دانشمند فقید هم اکنون زنده بود و قیمت ماشین های بازارمان را می‌دید، احتمالا به خاطر گفتن چنین جمله قشنگی به خودش حسابی افتخار می‌کرد!

به هرحال می‌توانست یک شوخی خنده‌دار باشد یا یک جوک کوتاه در یکی از هزاران کانال‌ تلگرامی ولی حالا تبدیل به واقعیت تلخ برایمان شده: ما در ایران با کم‌ترین حقوق، گران‌ترین ماشین‌های دنیا را می‌خریم! اما ایرادی ندارد، اگر روزی توریستی را دیدید که به شما گفت، این‌ها چه ماشین‌های قدیمی، تکراری و ناشناخته‌ای هستند که در شهرتان سوار می‌شوید؟ در جواب بگویید، ماشین‌های ما را دست کم نگیر؛ این‌ها گران‌ترین ماشین‌های دنیا هستند!

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹۷ دیدگاه
  1. Avatar hhhh

    کیا تا عمر داره تو ایرانه
    همه چیز از فورد فستیوا مزدا ۱۲۱ کیا پراید شروع شد
    ونرخ تورم بر حسب پراید خیلی بالاست
    کاش واس ما هم خودرو ارزان بود
    حالا سراتو هم امد

  2. Avatar سهیل

    هعیییی:(
    حیف جوونیم.ممنون از نویسنده محترم

  3. Avatar محمد جواد

    کلید اسرار : همون کسی که پراید ۵ میلیونی رو برای ما میکنه ۲۰ میلیون خودش مجبوره یه مازراتی ۲۶۰ میلیونی رو ۱.۲۶۰ میلیارد بخره. دیییی 😉
    آیا نمی اندیشید ؟

    1. Avatar Mahi

      یعنی واقعا داغونم کردی با این زاویه دیدت!!! بهترین نظری که تو سال اخیر خوندم بود

  4. Avatar مرتضی

    چقدر تلخ اما کاملا واقعی……

  5. Avatar میلاد

    دوست عزیز اون شرکت اسمش چی بوده ما هم بریم درخواست کارگری ساده بدیم واقعا خنده داره این حرف نمی گم نیست ولی این شرکت ها یک به صده، من خودم مهندس عمرانم ۲۵ سالمه تو پروژه های عمرانی کار می کنم از ساعت ۷ صبح سر کارم تا ۶ ظهر با شرایط سخت کارگاهی که هرکی کار عمرانی کرده باشه خوب می دونه چی می گم با دوری از خانواده و دوستات و خورد و خوراک بد و استراحت کم و سروکله زدن با هزار جور ادم از کارگر ساده تا مهندس و مدیر پروژه که اگه یه کم خودتو ضعیف نشون بدی تو روز روشن حقت رو کف دستت می زارن و کلی سختی های دیگه حقوق یک ماه من یک میلیون و هفتصد هزار تومنه تازه الان که تو ماه نهم سال هستیم هنوز حقوق ماه چهارم یعنی تیر رو دریافت نکردیم.قضاوت رو می زارم با خود شما

  6. Avatar 1

    like

  7. Avatar فروشگاه یو پی اس

    ممنون پست مفیدی بود

  8. Avatar محسن

    خلایق
    هر
    چه
    لایق
    .

  9. Avatar محمد حسین عشوری

    هی نشستم جلوی پنجره اتاقم به رفت وامد ادما نگاه میکنم میگم چرا خون این مردم ب جوش نمیاد والا علت اصلی این که اونور اب دارن راحت زندگی میکنن اینه که هر اتفاقی تو هر جایی از مملکتشون بیوفته مردم میریزن بیرون تظاهرات راه میندازن ولی مردم غیور و صبور ما فقط ۲۲ بهمن میریزن که دلایل اونم کمکم داره عوض میشه
    یه عکسم دیده بودم از شرکت سایپا در پشتیش مرسدس بنز پارک بود D:

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه