اینترنت برای همه میهمانان با وای-فای میهمان

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

تلفن‌های هوشمند چنان در زندگی مردم نفوذ کرده‌اند که حتی یک دیدوبازدید یک ساعته را هم بدون آن‌ها نمی‌توانند بگذرانند. میهمان‌ها که وارد خانه‌ی میزبان می‌شوند قبل از بر داشتن میوه و شیرینی دنبال رمز وای-فای او می‌گردند. راه عادی این است که میزبان رمز را روی کاغذ بنویسد و در اختیار همه بگذارد و خود را از وارد کردن چندین باره‌ی آن در تک تک گوشی‌ها خلاص کند. اما یک راه به‌تر هم هست که خطر فاش شدن رمز را هم ندارد: اکسس پویت میهمان.

مزینت اصلی اکسس پوینت میزبان این است که یک شبکه‌ی جدا (با نام شبکه یا SSID جداگانه) در اختیار شما می‌گذارد طوری که همه‌ی دستگاه‌های دیگرتان می‌توانند در شبکه‌ی اصلی به دور از شبکه‌ی میهمان به کارشان ادامه دهند. مواردی مثل چاپگر، هارد درایو یا فایل هم رسانده (Shared) و دیگر اطلاعات حساس شبکه از دست‌رس اکسس پوینت میهمان دور خواهند ماند. در واقع از این طریق تنها اتصال به اینترنت به میهمان‌ها داده می‌شود نه هیچ چیز دیگر.

بسته به سخت‌افزاری که در خانه به کار گرفته‌اید علاوه بر مورد بالا ممکن است بتوانید پهنای باند و ترافیک مصرفی میهمانان را محدود کنید، مدت اتصال‌شان را تعیین کرده و حتی سایت‌هایی که می‌توانند مشاهده کنند را مشخص کنید. در عین حال شبکه‌ی اصلی خودتان را هم به روال همیشه داشته باشید.

مزایای دو شبکه

داشتن دو شبکه‌ی وای-فای (یکی برای شما، یکی برای میهمان‌ها) اجازه می‌دهد هر کدام را برای رفع نیازهای متفاوت تنظیم کنید. مثلا می‌توانید شبکه‌ی میهمان را خاموش کنید بی‌آن‌که به دست‌رسی دیگر دستگاه‌ها به شبکه‌ی اصلی خللی وارد شود. هم‌چنین اگر به میهمان‌ها و استفاده‌ای که می‌خواهند از اینترنت بکنند شک دارید می‌توانید پهنای باند شبکه‌ی میهمان را محدود کنید تا دست‌شان بسته باشد. به‌علاوه با ایجاد یک شبکه‌ی دوم می‌توانید یک رمز ساده انتخاب کنید که به یاد همه هم بماند و کلی خاطر خود و میهمان‌ها را آسوده کنید. حتی می‌توانید برای شبکه‌ی میهمان هیچ رمزی تعریف نکنید تا هرکس به‌راحتی به آن متصل شود. فقط دقت کنید معنای این حرف این است که هرکس درون یا بیرون خانه اگر سیگنال وای-فای شبکه را دریافت کند می‌تواند از آن استفاده کند. اگر شرایط قرارگیری خانه‌ی شما طوری است که می‌دانید سیگنال به بیرون نفوذ نمی‌کند یا این‌که به هم‌سایه‌ها اعتماد دارید جای نگرانی نیست در غیر این صورت توصیه می‌کنیم لااقل با یک رمز ساده جلوی دست‌رسی خیلی ساده را بگیرید. و به یاد داشته باشید در تمام این مدت دستگاه‌های شخصی‌تان با یک رمز پیچیده، طولانی و استاندارد در شبکه‌ی اصلی محافظت می‌شوند.

تنظیم اکسس پوینت میهمان

در نظر داشته باشید توضیحات این قسمت ممکن است در مودم/روتر یا اکسس پوینت شما متفاوت باشد اما اصول کلی مشترک است. اگر روتر موجود قابلیت ایجاد شبکه‌ی میهمان ندارد باید از یک روتر یا اکسس پوینت دیگر که این امکان را ارائه می‌کند استفاده کنید. اگر تسلط کافی به مبحث شبکه دارید می‌توانید DD-WRT را روی سفت‌افزار (firmware) روتر موجود نصب کنید.

یک جست‌وجوی ساده یا خواندن دفترچه‌ی راه‌نمای روتر این موضوع را که چنین امکانی روی آن تعبیه شده یا نه را مشخص می‌کند. اگر این قابلیت وجود نداشت بد نیست به فکر خرید یک نمونه جدید باشید چون احتمالا دستگاه شما مدت زیادی از عمرش می‌گذرد و از نظر امنیتی نواقص زیادی دارد. روترهای خوب امروزی امکاناتی چون، چندین شبکه‌ی وای-فای، اعمال محدودیت روی پهنای باند، زمان استفاده و حتی سایت‌های قابل دست‌رسی را ارائه می‌کنند. تنظیم شبکه‌ی وای-فای میهمان کار پیچیده‌ای نیست عموما با یک صفحه‌ی تنظیمات مشخص و سرراست روبه‌رو هستید.

بعضی از مدل‌ها هستند که امکان جداسازی دستگاه‌های میهمان‌ها از هم را می‌دهد تا هر امنیت بالاتری داشته باشند. هم‌چنین می‌توانید تعداد دستگاه‌هایی که امکان اتصال هم‌زمان به شبکه دارند را مشخص کنید. قابلیت مخفی کردن SSID Name (نام شبکه) هم وجود دارد البته اگر هدف شما از راه‌اندازی یک شبکه‌ی دیگر میهمان‌ها باشد بعید است این گزینه به کارتان بیاید. حالا که با این قابلیت مودم/روترتان آشنا شدید حالا که نوروز و دیدوبازدیدهایش فرا رسیده دست به کار شوید و شبکه‌ای برای میهمانان عید تنظیم کنید این طوری هم خیال خودتان را راحت کرده‌اید و هم عیدی‌ای به آن‌ها داده‌اید.

 

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar جواد

    لطفا آموزش بذارید ….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه