[اینفوگرافیک] چگونه هیچ‌وقت در مذاکره شکست نخوریم؟

۳۰ مهر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
چگونه هیچ‌وقت در مذاکره شکست نخوریم؟

همه ما روزانه در حال مذاکره‌ایم. گاهی این مذاکرات آن‌قدر ساده هستند که به چشم نمی‌آیند. مثلا وقتی با هم اتاقیمان بر سر شستن ظرف‌ها بحث می‌کنیم. حتی وقتی در حال چانه‌زدن بر سر کرایه تاکسی یا قیمت یک پیراهن هستیم، در واقع مذاکره می‌کنیم. البته گاهی مذاکره بر سر چیزهای سرنوشت ساز است، مثلا هنگام یک مصاحبه شغلی یا بحث و گفتگو در یک جلسه خواستگاری. با این حال خیلی وقت‌ها به دلیل قدرت مذاکره کم تن به تعهداتی می‌دهیم که چندان مورد رضایت ما نبوده و در نتیجه موجب می‌شود رضایت و شادی ما در زندگی کاهش پیدا کند. مثلا از افزایش اجاره بهای آپارتمانمان ناراضی هستیم ولی به پرداخت آن تن می‌دهیم. یا موقع چانه‌زدن بر سر قیمت پیراهنی که خوشمان آمده، زود خسته می‌شویم و قیمت پیشنهادی فروشنده را قبول می‌کنیم.

خیلی‌ها فکر می‌کنند قدرت مذاکره چیزی خدادادی است. شاید این گفته درست باشد اما می‌توان مذاکره را مانند هر فن دیگری  با تمرین آموخت و بهتر کرد. موقع مذاکره دو چیز را به یاد داشته باشید: به حرف‌های طرف مقابل خوب گوش دهید و اعتماد به نفس داشته باشید.

در  دیجی‌کالا FM درباره فنون مذاکره با محمدرضا شعبانعلی گفتگو کردیم. حالا برای اینکه با فنون مذاکره بیشتر آشنا شوید، اینفوگرافیک زیر را مطالعه کنید.

اینفوگرافیک چگونه هیچ‌وقت در مذاکره شکست نخوریم؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar شایان

    مرسی واقعا بدردم خورد

  2. Avatar نوید حقیقی

    مورد هغتم انجام دادنش خیلی سخته اما واقعا جلوی اتلاف وقت رو می گیره. اخیرا با یک شرکت حمل و نقل وارد مذاکره شدیم. مذاکره درباره ارسال کالا براساس پیش بینی فروش شرکت در یک سال آینده بود. در اواسط جلسه به محض اینکه فهمیدیم شرکت مقابل نمیتونه این تعداد نیاز ما رو برآورده کنه، سعی کردیم جلسه رو تمام کنیم. البته شرکت حمل و نقل هم اصرار داشت ما باهاشون مذاکره رو ادامه بدیم و برای این کار می خواست سطح انتظاراتمون رو بیاره پایین تر. مثلا می گفت پیش بینی فروشتون تو بازار خیلی بالاست، شما نمیتونین این تعداد بفروشین و از این حرفا.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه