ایکس‌باکس اسکورپیو؛ هیولای تازه‌ی مایکروسافت

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۴ دقیقه

در سال ۲۰۰۵ مایکروسافت کنسول ایکس‌باکس۳۶۰ (Xbox 360) را وارد بازار کرد؛ کنسولی که از دیدگاه فنی، حداقل یک سال جلوتر از زمان خودش بود و تکنولوژی‌های جدیدی مثل پردازش چند هسته‌ای CPU و پردازشگر گرافیکی پیشرفته را معرفی کرد. پلی‌استیشن۳ یک سال بعد آمد، یک سالی که از دیدگاه تکنولوژی، خیلی چیزها را تغییر داد؛ با این حال، ایکس‌باکس۳۶۰ هنوز هم می‌درخشید. این محصول شرکتی بود که قصد داشت قوی‌ترین کنسول بازی را بسازد. پس از اشتباهات ایکس‌باکس وان (Xbox One) و عقب افتادن در رقابت، «پروژه‌ی اسکورپیو» (Project Scorpio) قرار است تا همان تصمیم قدیمی مایکروسافت یعنی ساخت بهترین کنسول بازی را عملی کند. این محول، نتیجه‌ی کار تیم ایکس‌باکس است که آمده‌اند تا چیزی را ثابت کند و دقیقا همان چیزی که ما انتظارش را داشتیم.

دعوت مایکروسافت از Digital Foundry برای بحث فنی و رونمایی انحصاری از مشخصات کنسول، حرکتی است که اطمینان این شرکت را از سخت‌افزار جدیدش نشان می‌دهد. مایکروسافت می‌خواهد مخاطبان خود زودتر از اطلاعات با خبر شوند و برنامه‌های دقیق آن‌ها از منابع غیر رسمی و شایعات اشتباه به دست آن‌ها نرسد. این حرکت در نمایشگاه E3 پارسال جواب داد، البته به قیمت شاکی شدن برخی از صاحبان ایکس‌باکس وان، و در ادامه هم قرار است به خوبی برای آن‌ها تمام شود.

در طول یک روز شلوغ در هفته‌ی گذشته در پردیس بزرگ مایکروسافت در ردموند، من با معماران چیپ‌ست، طراحان سخت‌افزار، رییسان شرکت و خود فیل اسپنسر ملاقات کردم. هیچ شرکت دیگری تا به حال به هنگام عرضه‌ی یک سخت‌افزار جدید دست به چنین کاری نزده است. با این حال، اساسا مخاطبان پروژه‌ی اسکورپیو کاملا با مخاطبان ایکس‌باکس وان اسلیم فرق می‌کند و این دستگاه قرار نیست به فروش کنسول‌های فعلی صدمه بزند. این روزها، ایکس‌باکس وان به کنسولی ارزان و ارزشمند تبدیل شده است، اما اسکورپیو قرار است دستگاهی گران‌قیمت باشد. تصور می‌کنم که تفاوت قیمتی بسیار زیاد باشد و فاصله‌ی این دو کنسول، از فاصله‌ی PS4 و PS4 Pro بیشتر باشد.

پس از اینکه از سفرم بازگشتم و با همکارانم صحبت کردم، اکثر سوال‌هایی که از من پرسیده می‌شد درباره‌ی چیزهایی بود که یا نمی‌دانستم، یا اجازه نداشتم درباره‌ی آن‌ها صحبت کنم. سوال‌هایی مثل “ظاهر کنسول چه شکلی است”، “کنسول چقدر بزرگ است”، “قیمت آن چقدر خواهد بود و اسم آن را چه گذاشته‌اند”. می‌توانیم پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم. پلی‌استیشن۴ پرو با قیمت ۳۹۹ دلار وارد بازار شد. ایکس‌باکس اسکورپیو یک پردازنده‌ی بزرگ‌تر دارد (که گران‌ترین قطعه‌ی هر کنسولی است)، چهار گیگابایت حافظه‌اش بیشتر است، هارد دیسک سریعتری دارد و یک درایو Blu-ray 4K و سیستم خنک‌کننده‌ی بسیار بالارده را در خودش جای داده. تمام این‌ها هزینه را بالا می‌برند و اگر قرار بود حدس بزنم، و تاکید می‌کنم که هیچ چیزی از مایکروسافت در این باره نشنیده‌ام، می‌گویم که قیمت‌اش حدودا ۴۹۹ دلار خواهد بود.

اسم‌اش چه خواهد بود؟ باز هم می‌گویم، چیزی از مایکروسافت نشنیده‌ام، ولی زیاد روی این موضوع تاکید می‌شد که اسکورپیو در خانواده‌ی محصولات «ایکس‌باکس وان» جای می‌گیرد. در نتیجه متعجب نمی‌شوم اگر اسم‌اش هم بر همین اساس گذاشته شود. هسته‌ی اصلی این جاست که ایکس‌باکس اسکورپیو در کنار ایکس‌باکس وان می‌نشیند و همان بازی‌ها و گیم‌پلی را ارایه می‌دهد. چیزی که مخاطبان ایکس‌باکس وان معمولی و اسکورپیو را از هم جدا می‌کند، فقط به داشتن تلویزیون ۴K و ۱۰۸۰p برنمی‌گردد، بلکه اینکه مخاطب چقدر می‌خواهد آخرین و بهترین تکنولوژی را داشته باشد هم عاملی مهم خواهد بود. در مقایسه با سال گذشته، چگونگی برخورد با مخاطبانی که تلویزیون ۱۰۸۰p دارند و چگونگی ارایه‌ی قابلیت‌های ایکس‌باکس اسکورپیو، بسیار بهتر انجام شده است؛ طوری که می‌توان گفت مایکروسافت کاملا از اشتباهات سونی با PS4 Pro آموخته است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

PS4 Pro در مقابل Project Scorpio؛ تفاوت‌های سخت‌افزاری

با اینکه اطلاعات زیادی از سخت‌افزار اسکورپیو منتشر شده‌اند، اما هنوز هم نمی‌دانیم بازی‌ها چقدر روی پلی‌استیشن۴ پرو و ایکس‌باکس اسکورپیو با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. ما فقط می‌دانستیم که یک پردازنده‌ی گرافیکی با قدرت شش ترافلاپس روی این کنسول قرار داده شده و پهنای باند حافظه هم بسیار بالا رفته است و مایکروسافت دقیقا این‌ها را ارایه داده است. میزان حافظه را به درستی ۱۲ گیگابایت از نوع GDDR5 پیش‌بینی کرده بودیم (که در همان عکسی که از برد اصلی کنسول در E3 نشان داده شده بود مشخص بود)، و این موضوع بدین معناست که بازی‌های اسکورپیو می‌توانند بافت‌هایی با کیفیت بسیار بالاتر داشته باشند. چیزی که اشتباه پیش‌بینی کرده بودیم، پردازنده‌ی گرافیکی بود. تصور می‌کردیم مایکروسافت برای رسیدن به شش ترافلاپس قدرت، از یک GPU با فرکانس پایین‌تر اما تکنولوژی جدیدتر استفاده کند؛ با این حال، مایکروسافت با درهم شکستن محدودیت‌های کنسول‌های نسل فعلی، کاری کرده است تا بتواند فرکانس GPU را به اندازه‌ی کارت‌های گرافیک دسکتاپ بالا ببرد. باید واقعا به مایکروسافت برای انجام این کار آفرین گفت.

در نتیجه، پیش‌بینی می‌کنیم بازی‌های دیگر شرکت‌های برای اسکورپیو، وضوح تصویر بالاتر و بافت‌ها و کیفیت‌های بیشتری داشته باشند، اما درباره‌ی اندازه‌ی تغییرات تا زمانی که بازی‌ها را ندیده‌ایم، نمی‌توانیم حرفی بزنیم. مایکروسافت سخت‌افزار اسکورپیو، یعنی CPU و GPU این کنسول را، پس از بررسی مشخصات موتورهای بازی امروزی طراحی کرده است. اگر مایکروسافت بتواند با کنسولش نتیجه بگیرد، تفاوت بین بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو و ایکس‌باکس اسکورپیو می‌تواند بسیار زیاد باشد؛ خیلی بیشتر از تفاوت بازی‌ها روی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان معمولی.

اگر حرف‌های مایکروسافت را درباره‌ی کنسولش باور کنیم، هیچ دلیلی وجود ندارد تا تمام بازی‌هایی که فعلا روی ایکس‌باکس وان با وضوح تصویر ۱۰۸۰p اجرا می‌شوند، روی اسکورپیو با وضوح ۴K واقعی اجرا نشوند. دموی فورتزا که به من نشان داده شده بود می‌تواند این موضوع را به خوبی ثابت کند. با این حال بهتر است که به بازی‌هایی که با وضوح ۹۰۰p روی ایکس‌باکس وان اجرا می‌شوند (همان‌هایی که روی پلی‌استیشن۴ وضوح تصویر ۱۰۸۰p دارند) نگاه کنیم. مایکروسافت می‌گوید که این بازی‌ها هم می‌توانند با وضوح ۴K واقعی اجرا شوند. مثل پلی‌استیشن۴ پرو، کارت گرافیک ایکس‌باکس اسکورپیو هم می‌تواند تصویری که اندازه‌ی آن کمتر از ۴K است را با تکنولوژی‌هایی مثل Checkerboarding (همانی که روی پلی‌استیشن۴ پرو استفاده می‌شود)، به اندازه‌ی ۴K برساند. مایکروسافت می‌گوید آن تعداد کمی از بازی‌های ایکس‌باکس وان که وضوح فعلی‌شان کمتر از ۹۰۰p است، شاید برای رسیدن به وضوح تصویر ۴K نیاز به چنین تکنولوژی‌هایی برای Upscale کردن تصویر داشته باشند.

سوال بزرگ این جاست: اگر بافت‌های با کیفیت‌تر داخل بازی‌ها را به کنار بگذاریم (که تاثیر بزرگی روی کیفیت دارند)، آیا می‌توانیم تفاوت بین بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو و ایکس‌باکس اسکورپیو را تشخیص دهیم؟ مطمئنا نتایج بازی به بازی فرق می‌کنند، اما سونی با پلی‌استیشن۴ پرو ثابت کرده است که تکنولوژی‌هایی مثل Checkerboarding، سیستم‌های Anti-Aliasing جدید یا وضوح تصویر پویا (Dynamic Resolution)، می‌تواند تفاوت بین تصویری که کمتر از ۴K است را با تصویر ۴K واقعی از بین ببرد. البته سونی کاملا هم موفق نبوده است؛ بیشتر بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو وضوح تصویر ۱۴۴۰p دارند و تعداد بازی‌هایی که از تکنولوژی HDR استفاده می‌کنند و وضوح‌شان ۴K است روی کنسول بسیار کم است. اگر گرافیک بازی‌های پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان را این بار روی پلی‌استیشن۴ پرو و ایکس‌باکس اسکورپیو مقایسه کنیم و فاکتورهای اصلی را وضوح تصویر و سرعت اجرا بگذاریم، مایکروسافت برنده بیرون می‌آید. البته به هیچ وجه حافظه‌ی بیشتر ایکس‌باکس اسکورپیو را دست کم نگیرید، بافت‌های ۴K تاثیر بسیار بزرگی روی Rise of the Tomb Raider گذاشته‌اند؛ حتی اگر بازی را روی حالت ۱۰۸۰p اجرا کنید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

PC در مقابل Project Scorpio: طراحی بهینه و کافی در مقابل قدرت بی‌نهایت

نزدیک‌ترین کارت گرافیک کامپیوتر به پردازنده‌ی گرافیکی پلی‌استیشن۴ پرو، کارت RX 470 رادئون یا یک کارت RX 480 با فرکانس پایین‌تر است. اگر یک RX 480 را اورکلاک کنید، به همان قدرت خروجی شش ترافلاپس ایکس‌باکس اسکورپیو می‌رسید. با این حال، مقایسه‌ی ترافلاپس آن چیزی که در نهایت روی بازی می‌بینیم را منعکس نمی‌کند. برای مثال، سیستم شگفت‌انگیز Upscale کردن تصویر روی پلی‌استیشن۴ پرو در بازی‌های کامپیوتر پیدا نمی‌شود. تکنیک‌های نرم‌افزاری برای Upscale کردن تصویر روی کامپیوتر وجود دارند، اما نتایج خوبی نمی‌دهند. هم برای کامپیوترها و هم برای کنسول‌ها، انتظار داریم به زودی پیشرفت‌هایی در این زمینه ببینیم، اما این را می‌خواهم بگویم که در حال حاضر کنسول‌ها می‌توانند تصویر ۴K شگفت‌انگیزی ارایه دهند، حتی با اینکه سخت‌افزار آن‌ها توانایی نمایش تصویر ۴K واقعی را ندارد. در نهایت یعنی شما با خرید کنسول، چیزی بیشتر از هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید گیرتان آمده است.

حرف من این است: شش ترافلاپس قدرتی که ایکس‌باکس اسکورپیو دارد، می‌تواند نتیجه‌ای خیلی بهتر از شش ترافلاپس قدرت یک کارت گرافیک PC داشته باشد. مشخصا از مایکروسافت در این باره پرسیدم و آن‌ها هم پاسخ‌هایی خوبی ارایه دادند. اولا، کامپایلر شیدر کنسول آن‌ها بسیار بهتر از چیزی است که روی کامپیوتر پیدا می‌شود (شیدرها را کدهای اصلی GPU در نظر بگیرید). دوما، چون یک دستگاه واحد دارند، می‌توانند به صورت سخت‌افزاری مستقیما به بخش‌های مختلف GPU دسترسی داشته باشند. در نهایت هم مایکروسافت به نرم‌افزار بهینه‌ساز خودشان به اسم PIX اشاره می‌کند. PIX یا Performance Investigator for Xbox ابزاری است که راه‌های بهینه‌سازی را برای کنسول ارایه می‌دهد؛ چیزی که روی PC نمی‌تواند وجود داشته باشد.

چیزی که تا الان دیده‌ام، می‌گوید که قدرت ۴K واقعی کنسول اسکورپیو می‌تواند در کارت‌های گرافیکی مثل GTX 1070 انویدیا یا Fury-X شرکت رادئون را به چالش بکشد. مایکروسافت در یک پورت مستقیم (یعنی بدون هیچ بهینه سازی خاص)، فورتزا ۶ را روی اسکورپیو با وضوح تصویر ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا کرد و زمانی که دید هنوز هم از تمام قدرت این کنسول استفاده نشده، تنظیمات گرافیکی را تا سطوح غیرقابل تصوری بالا برد. برای مقایسه، خودمان فورتزا ۶ را روی تنظیمات گرافیکی یکسان و وضوح تصویر ۴K با کارت‌های گرافیکی GTX 1060، GTX 1070 و GTX 1080 تست کردیم. میزان فریم روی GTX 1060 بسیار پایین می‌آمد (مخصوصا در آب و هوای خیس که فریم بسیار کم می‌شد). روی GTX 1070 با میزان فریم ثابتی روبرو شدیم، اما زمانی که آب و هوا بسیار خیس می‌شد، فریم باز پایین می‌آمد. تنها GTX 1080 بود که در تمام حالت‌ها، میزان فریم ثابت داشت. با اینکه این فقط یک آزمایش و اینکه اتفاق همیشه بیافتد قابل بحث است، اما باید به ایکس‌باکس وان اعتبار داد. در نظر داشته باشید که نسخه‌ی PC بازی فورتزا ۶ یکی از بهترین و بهینه شده‌ترین نسخه‌های کامپیوتر یک بازی است.

حرف آخر: بازی‌های کامپیوتر برای اجرا روی وضوح ۴K باید پیشرفت‌های بسیار کنند؛ میزان مصرف از کارت گرافیک باید به صورت بهینه پایین بیاید تا جدیدترین بازی‌های بتوانند روی یک صفحه‌ی نمایش ۴K اجرا شوند. بازی‌های کنسولی در حال حاضر جلوتر هستند و انتظار داریم ایکس‌باکس اسکورپیو هم این روند را ادامه دهد. اگر بازی‌هایی که خود مایکروسافت نساخته است، منظورمان بازی‌های چند پلتفرمه است، بتوانند از وضوح تصویر ۹۰۰p یا ۱۰۸۰p روی وضوح تصویر ۴K واقعی روی ایکس‌باکس اسکورپیو برسند، آن وقت است که مقایسه کنسول با سخت‌افزار PC بسیار جالب می‌شود. اگر پردازنده‌ی گرافیکی اسکورپیو بتواند ۴K واقعی را بهتر از یا مثل یک کارت گرافیک GTX 1070 ارایه دهد، واقعا برای یک کنسول نتیجه‌ی خوبی را ارایه داده است.

‌‌‌‌‌‌‌

چهار ستون اصلی اسکورپیو و فراموش نشدن ۱۰۸۰p

قبل از اینکه خیلی جدی در مایکروسافت وارد بررسی سخت‌افزار شویم، «مایک ایبارا»، معاون ایکس‌باکس آمد و صحبتی درباره‌ی چهار ستون اصلی ایکس‌باکس اسکورپیو کرد: به درست آوردن دوباره‌ی قلب بازی‌سازها، ارایه‌ی قدرت کافی برای تجربه‌ی واقعی ۴K، همخوانی کامل با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای فعلی و در نهایت، اطمینان از پشتیبانی تلویزیون‌های ۱۰۸۰p.

مایکروسافت به واضح گفت که انتظار دارد فروش ایکس‌باکس وان از اسکورپیو بیشتر باشد و اینکه ایکس‌باکس وان برای صفحه‌های ۱۰۸۰p بهتر است. با این حال، مایکروسافت به اینکه سونی با پلی‌استیشن۴ بی‌خیال کاربران تلویزیون‌های ۱۰۸۰p نشده است، نگاه کرده و تصمیم گرفته تا استراتژی تازه‌ای داشته باشد. سال گذشته و در نمایشگاه E3، فیل اسپنسر تاکید کرد که اسکورپیو کنسولی برایصفحه‌های نمایش ۴K است. البته اسپنسر بعدا آمد و درباره‌ی فایده‌های این کنسول روی تلویزیون‌های ۱۰۸۰p هم گفت. این حرکت برای مایکروسافت نتیجه‌ی خوبی در پی خواهد داشت، چون گیمرهای حرفه‌ای مطمئنا بیشتر حاضرند تا کنسول‌های خودشان را ارتقا دهند، تا اینکه یک تلویزیون جدید بخرند.

بارها از اینکه چرا برخی بازی‌های پلی‌استیشن۴ پرو، فقط روی تلویزیون‌های ۴K پیشرفت‌های خودشان را نشان می‌دهند، شکایت کرده‌ایم. اگر یک بازی روی پلی‌استیشن۴ پرو وضوح تصویر بالاتری دارد، کاربران تلویزیون‌های ۱۰۸۰p باید همان تصویر را به صورت Super-sample شده دریافت کنند؛ اتفاقی که حتی برای بازی‌های ساخته‌ی سونی هم نیافتاده است. مایکروسافت مطمئن شده است که Super-sample شدن تصویر، یعنی ارایه‌ی رندر ۴K روی صفحه‌های نمایش ۱۰۸۰p، قابلیت خود کنسول اسکورپیو باشد. اگر یک بازی اسکورپیو وضوح تصویری بالاتر دارد، آن تصویر باید برای صفحه‌های نمایش ۱۰۸۰ به صورت Downsample شده نمایش داده شود. در همین راستا، فریم ریت بازی هم باید به همان اندازه که روی صفحه‌ی ۴K بیشتر شده یا حتی بیشتر برای کاربران ۱۰۸۰p پیشرفت کند.

ایکس‌باکس اسکورپیو به صورت سخت‌افزاری و با استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی خود اندازه‌ی تصویر را برای خروجی تغییر می‌دهد. مایکروسافت هم اطمینان زیادی به این سیستم پردازش تصویر دارد و مطمئن شده است تا پردازش تصویر خروجی، تمام نیازهای لازم کیفیتی تصویر ۴K را رعایت کند. ایکس‌باکس اسکورپیو از یک فیلتر Lanczos شش ضربه‌ای افقی و عمودی برای تغییر اندازه‌ی تصویر خروجی استفاده می‌کند. در مقایسه با خروجی ۱۰۸۰p روی ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس اسکورپیو می‌تواند تصویر Super-sample شده ارایه دهد، هرگونه Aliasing (نمایش مخدوش گوشه‌های اجسام) از بین می‌رود و کیفیت بافت‌ها هم با وضوح تصویر بالاتر، به مراتب بیشتر می‌شود.

پشتیبانی از صفحه‌های نمایش ۱۰۸۰p روی ایکس‌باکس اسکورپیو، قابلیتی نیست که مایکروسافت از آن سطحی گذشته باشد. این قابلیت به ایکس‌باکس اسکورپیو اضافه نشده است که فقط مایکروسافت بتواند آن را به لیست امکانات کنسول جدیدش اضافه کند. بازی‌هایی روی پلی‌استیشن۴ پرو بوده‌اند که حالت ۱۰۸۰p آن‌ها فقط در صورتی فعال می‌شده که تلویزیون وصل شده به کنسول، ۱۰۸۰p باشد؛ برای مثال No Man’s Sky یا The Last Guardian. اگر پلی‌استیشن۴ پرو شما به یک تلویزیون ۴K وصل باشد، شما هیچ وقت متوجه نمی‌شوید که یک حالت ۱۰۸۰p که فریم ریت بهتری ارایه می‌دهد هم برای بازی وجود دارد. روی ایکس‌باکس اسکورپیو، تمام حالت‌های بازی، چه آن‌هایی که کیفیت تصویری بالاتری دارند و چه آن‌هایی که فریم ریت را بیشتر می‌کنند، باید بدون توجه به تلویزیون کاربر، برای او در دسترس باشند. امیدواریم که سونی این امکان را برای کاربران پلی‌استیشن۴ پرو هم فراهم کند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آیا ایکس‌باکس اسکورپیو، طبقه‌بندی کنسول‌ها بر اساس نسل را از بین می‌برد؟

این جاست که تصور می‌کنیم سونی و مایکروسافت با یکدیگر تقابل نظر داشته باشند. سال گذشته، «مارک سرنی»، طراح پلی‌استیشن۴، مشخصا گفت که پلی‌استیشن۴ و پلی‌استیشن۴ پرو در یک نسل کنسولی جای می‌گیرند و پیشرفت خیلی بزرگ CPU و GPU و حافظه لازم است تا کنسول را پلی‌استیشن۵ بنامند. با این حال، مایک ایبارا می‌گوید که مخاطبان می‌خواهند زودتر به تکنولوژی‌های جدید دسترسی داشته باشند.

به نظر ما، دیدگاه مارک سرنی ایده‌آل‌تر است و با ذهن گیمرهای حرفه‌ای بیشتر جور درمی‌آید. اما اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به مراحل ساخت یک کنسول بازی در زمان امروز نگاه کنیم، دیدگاه مایک ایبارا هم که می‌گوید کنسول‌ها باید در چرخه‌های زمانی کوتاه‌تر ارتقا پیدا کنند، صحیح خواهد بود. «قانون مور» چند وقتی است که دیگر جواب نمی‌دهد. دیگر نمی‌توان هر پنج سال یک بار قدرت کنسول‌های بازی را شش تا هشت برابر افزایش داد. به همین دلیل هم باید انتظار داشته باشیم تا کنسول‌ها در چرخه‌های زمانی کوتاه‌تر، ارتقاهای کوچکتری داشته باشند. البته نمی‌توانیم آینده‌ای مثل گوشی‌های موبایل را برای کنسول‌ها ببینیم. اگر همین روند فعلی ادامه پیدا کند، احتمالا هر سه چهار سال یک بار شاهد افزایش دو تا سه برابری قدرت کنسول‌ها خواهیم بود.

معمولا، افزایش قدرت کنسول‌ها در دو چیز تعریف می‌شود: طراحی اساسی جدیدتر و توانایی کوچک‌تر کردن ترانزیستورها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید تراشه‌سازی. بر اساس آنچه من می‌دانم، ظرفیت زیادی برای افزایش قدرت با طراحی‌های جدید وجود دارد، اما دیگر نمی‌توانیم منتظر کوچک‌تر شدن ترانزیستورها باشیم. پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان در سال ۲۰۱۳ عرضه شدند و از چیپ‌ست‌هایی با معماری ۲۸ نانومتری استفاده می‌کنند؛ معماری که برای اولین بار در کارت‌های گرافیک PC در سال ۲۰۱۱ استفاده شد. چیپ‌ست‌های ۱۶ نانومتری ایکس‌باکس اسکورپیو و پلی‌استیشن۴ پرو که با فناوری FinFET ساخته شده‌اند، پنج سال بعد از آن آمدند. من می‌گویم که بدون این چیپ‌ست‌های ۱۶ نانومتری، ساخت پلی‌استیشن۴ پرو و ایکس‌باکس اسکورپیو ممکن نبود. از سوی دیگر، پردازنده‌های ۷ نانومتری به این  زودی‌ها نمی‌آیند. با در نظر گرفتن این موضوع، ارتقاهای کوچکتر کنسول‌ها می‌تواند تنها راه برای ارایه‌ی سخت‌افزاری بهتر به بازی‌سازها و بازی‌های سنگین‌تر باشد، اما انتظار نداشته باشید کنسول‌ها هر ساله یا هر دو سال یکبار ارتقا پیدا کنند.

فایده‌های ارتقای یک کنسول در میان نسل هنوز خودشان را نشان نداده‌اند، اما صفحه‌های نمایش ۴K می‌تواند دلیلی کافی برای تولید کنسول‌هایی مثل ایکس‌باکس اسکورپیو و پلی‌استیشن۴ پرو باشد. به کسانی که هنوز متقاعد نشده‌اند تا یک تلویزیون ۴K بخرند، پیشنهاد می‌کنم تا Horizon Zero Dawn را در حالت HDR روی یک تلویزیون ۴K و OLED ال‌جی یا تلویزیون ZD9 سونی ببینند. بازی برای نمایش قدرت سخت‌افزار سونی روی بهترین تلویزیون‌ها ساخته شده است و از نظر بصری، شگفت‌انگیز است.

پس از ملاقات با مایکروسافت، شکی ندارم که پروژه‌ی اسکورپیو سخت‌افزاری عالی خواهد بود. ایکس‌باکس وان اسلیم انتظارات ما را از یک کنسول اسلیم فراتر برد و توسط آن، تیم ایکس‌باکس دیدگاه سخت‌افزاری خودش را دوباره به‌دست آورد. با این حال، تکنولوژی، ساخت و توجه به جزییات در ایکس‌باکس اسکورپیو بسیار بالاتر از تصور است. به جرات می‌توانیم بگوییم که با ایکس‌باکس وان، سونی در رقابت سخت‌افزاری با سونی شکست خورده بود. ایکس‌باکس اسکورپیو حرکت درستی از سوی مایکروسافت برای پاسخ به موفقیت سونی است. از هر نظر، ایکس‌باکس اسکورپیو طراحی یک کنسول بازی را به سطوح جدیدتری وارد می‌کند؛ تمرکز تازه‌ای که فقط گیمرهای حرفه‌ای را هدف قرار می‌دهد.

انتظار از همین حالا شروع می‌شود تا ببینیم اسکورپیو چگونه می‌تواند خودش را پیروز از میدان بیرون بیاورد: بازی‌های این کنسول باید در حد و اندازه‌ی سخت‌افزارش خوب باشند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Eurogamer

نویسنده: ریچارد لدبتر (سردبیر نشریه‌ی تخصصی Digital Foundry)

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar صادق

    کنسول هرچقدر هم قوی باشه ولی بازی انحصاری خوب نداشته باشه به نظرم ارزش خرید نداره
    الان سونی بازی های زیادی برای آینده ی کنسولش داره the last of us part 2 , god of war 4, death stranding , همین همین ۳ تا بازی خودشون یه امتیاز بزرگ به شمار میان
    ولی مایکروسافت بجز چندا عنوان انحصاری مثل halo , سری forza و gears of war و چندتای دگ واقعا چیز جدید و قانع کننده ای نداره , تازه جدیدا هم بعضیاشونو برای ویندوزم عرضه کرده , مگه اینکه واقعا روی محتواش کار کنه

  2. Avatar Alix

    خیر، با خرید pc چیز بیشتری از آنچه پرداخت کرده ایم میگیریم نه کنسول بازی؛ چراکه با همان pc به غیر از بازی یک سیستم مناسب برای پردازش های سنگین گرافیکی (مثل گیم انجین ها و رندرها) و محاسباتی مثل mathlab خواهید داشت.

  3. Avatar فرشاد

    الان Ram اسکورپیو ۱۲ گیگ هست یا VRam کارت گرافیکش ؟ چون نوشتین GDDR5 فکر کنم کارت گرافیکو میگین ؟! الان بهترین کارت گرافیک دسکتاپ (۱۰۸۰ti) یازده گیگ VRam داره !!

    1. در کنسول‌های بازی حافظه به صورت اشتراکی (همان Share شده) استفاده می‌شود و کنسول‌ها فقط یک رم دارند.
      همان‌طور که در متن گفته شده، از این ۱۲ گیگابایت رم، فقط هشت گیگابایت در دسترس بازی‌ها خواهد بود و بقیه‌ی رم توسط سیستم عامل خود کنسول استفاده می‌شود.

      1. Avatar فرشاد

        جالبه اینو نمیدونستم ممنون از پاسخ و ترجمه خوبتون.

  4. Avatar منصور

    با تشکر از امیرحسین میرزایی بابت ترجمه فوق العاده روان و عالی این مقاله زیبا ، واقعا وسوسه کننده و جالب هستش این کنسول !

    به نظر من نکته مهم جهت موفقیت فروش این کنسول جدید مایکروسافت به غیر از بحث قیمتش اون انحصاری های ناب رقیب قدرتمندش هست و اون استودیوهای خلاق فرست پارتی که سونی تونسته دور خودش جمع کنه ( واقعا گیم های انحصاری سونی هر کدوم میتونه یه محرک شدید برای فروشش بشه ) . واقعا اگر در عمل بتونه این کنسول جدید؛ این چنین قدرتی رو به نمایش بزاره با انتخاب یه قیمت مناسب میتونه فروش خوبی رو در پیش داشته باشه به نظرم، اما این در مقابل کنسول رقیب برای جلو افتادن ازش در فروش کلی ، اگر مایکروسافت در ساخت انحصاری های قوی به همین صورت فعلی بخواد عمل کنه ، قطعا کافی نیست .

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه