ایکس‌باکس اسکورپیو به زبان ساده

۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه

هفته‌ی گذشته، «ریچ لدبتر» (Rich Leadbetter)، سردبیر نشریه‌ی تکنولوژی Digital Foundry، از سوی مایکروسافت برای آشنایی بیشتر با ایکس‌باکس بعدی به این شرکت دعوت شده بود. ایکس باکس بعدی مایکروسافت در حال حاضر به اسم «پروژه‌ی اسکورپیو» شناخته می‌شود. با اینکه اطلاعات و جزییات سخت‌افزاری ایکس‌باکس اسکورپیو منتشر شده‌اند، اما به بد نیست تا نگاهی ساده‌تر به این کنسول داشته باشیم. اگر سوالاتی در ذهن شما درباره‌ی ایکس‌باکس اسکورپیو به وجود آمده است، می‌توانید نگاهی به مطلبی که برای‌تان تنظیم کرده‌ایم، بیاندازید.

سوال‌هایی که در ادامه می‌بینید، توسط خبرگزاری یوروگیمر از ریچ لدبتر پرسیده شده‌اند.

‌‌‌‌‌‌‌

اسم کنسول چیست؟ چه زمانی عرضه می‌شود؟ ظاهرش چه شکلی است؟ قیمت آن چقدر خواهد بود؟

یا به ما نگفته‌اند، یا نمی‌توانیم به شما بگوییم. ببخشید. این رونمایی، فقط فنی بود. تصور می‌کنیم این جزییات برای نمایشگاه E3 نگه داشته شده‌اند. البته به شما قول می‌دهیم که با چیز خوبی روبرو خواهید شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌

حداقل‌ چیزی به ما بگویید!

ظاهر کنسول به طور خوبی غافلگیرتان می‌کند. مایکروسافت از قیمت کنسول هیچ چیز به ما نگفت، ولی به سخت‌افزارش که نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که ارزان نخواهد بود. حدس می‌زنیم، و این فقط یک حدس است، که ۴۹۹ دلار قیمت‌گذاری شود؛ یعنی همان قیمت ایکس‌باکس وان اصلی.

‌‌‌‌‌‌‌‌

خب، چه چیزی دستگیرتان شد؟

مایکروسافت مشخصات سخت‌افزاری کنسول را کاملا به ما داد. پردازنده‌ی اصلی کنسول (CPU)، هشت هسته‌ی x86 دارد که فرکانس آن‌ها ۲.۳ گیگاهرتز است. پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) چهل واحد پردازشی با فراکس ۱۱۷۲ مگاهرتز دارد که برای یک کنسول بازی، خیلی زیاد است. حافظه‌ی کنسول ۱۲ گیگابایت GDDR5 است که پهنای باندی معادل ۳۲۶ گیگابایت در ثانیه دارد. هارد دیسک کنسول سریع‌تر و یک ترابایتی است و یک درایو Blu-ray 4K هم در کنسول قرار داده شده است. مثل ایکس‌باکس وان اسلیم، این کنسول هم منبع تغذیه‌ی داخلی دارد و در نتیجه خبری از آجر بیرون کنسول نیست. پورت‌های ورودی و خروجی کنسول کاملا مثل ایکس‌باکس وان اسلیم است؛ یعنی کنسول پورت کینکت ندارد و اما ورودی HDMI حفظ شده است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

من چیزی از این‌ها نفهمیدم.

خب، پردازنده‌ی اصلی ۳۰ درصد سریع‌تر از ایکس‌باکس وان است. پردازنده‌ی گرافیکی ۴.۶ برابر از ایکس‌باکس وان قوی‌تر است. چیزی که به همین اندازه مهم است، مقدار خیلی زیاد حافظه‌ی سریع موجود است. حتی با اینکه چهار گیگابایت از حافظه برای خود کنسول ذخیره شده است، بازی‌ها می‌توانند به هشت گیگابایت حافظه دسترسی داشته باشند که از ۵ گیگابایت حافظه‌ی با سرعت پایین ایکس‌باکس وان بیشتر است. یعنی فایل‌های با کیفیت بالای بازی خیلی سریع لود می‌شوند که به وضوح تصویر ۴K که هدف مایکروسافت است، کمک زیادی می‌کند.

‌‌‌‌‌‌‌

آیا به همان اندازه قوی هست که مایکروسافت گفته؟ به اندازه‌ای قوی که همه انتظارش را داشتند؟

بله٫ می‌توان گفت. برخی انتظار داشتند که یک CPU جدید در کنسول ببینند، اما این اتفاق مطمئنا نمی‌افتاد، چون مایکروسافت می‌خواست کنسول با تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان همخوانی داشته باشد. پردازنده‌ی اصلی چیزی کمی بهتر از پردازنده‌ی ایکس‌باکس وان است، ولی پردازنده‌ی گرافیکی یک هیولا است؛ GPU کنسولی خیلی، خیلی سریع است.

‌‌‌‌‌‌

آیا از پلی‌استیشن۴ پرو قوی‌تر است؟

بله. سونی دستگاه هوشمندانه‌ای ساخته است که اگر به دست اهل‌اش بیافتد، نتایج خوبی تحویل می‌دهد. مثل همیشه، باید از روی نحوه‌ی اجرای بازی‌ها قضاوت کرد و نه از روی اعداد و ارقام. ولی اگر بخواهیم به همین رقم‌ها نگاه کنیم، اسکورپیو کنسول پلی‌استیشن۴ پرو را له می‌کند. مطمئنا ایکس‌باکس اسکورپیو گران‌تر هم خواهد بود. دستگاه مایکروسافت از هر نظر مشخصات بیشتری دارد، حتی دیسک درایو این کنسول که Blu-ray 4K پخش می‌کند هم از پلی‌استیشن۴ پرو بهتر است. مایکروسافت برچسب «پریمیوم» را به ایکس‌باکس اسکورپیو زده است و احتمالا می‌دانید پریمیوم یعنی چی: قیمت بسیار بالاتر.

‌‌‌‌‌‌‌‌

آیا اجرای یک بازی را هم روی این کنسول دیدید؟

بله، یک دموی فورتزا. این دمو که موتور پایه‌ی فورتزا ۶ بود، بیشترین تعداد خودرو را با آب و هوای پویا و تمام تنظیمات گرافیکی که به بالاترین درجه تنظیم شده‌اند را روی ایکس‌باکس اسکورپیو اجرا می‌کرد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کنسول چگونه این دمو را اجرا کرد؟

به بهترین حالت. با همان تنظیمات گرافیکی ایکس‌باکس وان، دموی فورتزا با وضوح تصویر ۴K و سرعت ۶۰ فریم در ثانیه اجرا شد. برای مثال، ایکس‌باکس وان فورتزا ۶ را با وضوح تصویر ۱۰۸۰p اجرا می‌کند و در این حالت، نود درصد از قدرت کنسول مصرف می‌شود. ایکس‌باکس اسکورپیو برای اجرای این دموی ۴K فقط ۶۰ تا ۷۰ درصد از قدرت کنسول استفاده می‌کرد. تنظیمات گرافیکی بازی هم روی بالاترین مقدار ممکن مثل نسخه‌ی PC بازی تنظیم شده بود و اسکورپیو باز هم هیچ مشکلی برای اجرای دمو نداشت.

‌‌‌‌‌‌‌

پس یعنی؟

اسکورپیو آن‌قدر قدرت دارد که نه تنها بازی‌های ایکس‌باکس وان را با وضوح تصویر ۴K اجرا کند، بلکه به قدری قدرت اضافه می‌ماند که بتواند گرافیک بازی‌ها را بهتر کند، سرعت اجرای آن‌ها را بالاتر ببرد و خیلی بیشتر.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

چه چیزی ممکن است مانع تراشی کند؟

مایکروسافت بی‌دلیل موتور پایه‌ی فورتزا را برای نمایش انتخاب نکرده. این موتور یکی از بهترین و بهینه شده‌ترین موتورهای بازی است. هنوز چیزی از نحوه‌ی اجرای دیگر موتورها روی این کنسول ندیده‌ایم و نتایج ممکن است فرق کند.

‌‌‌‌‌‌‌

من تلویزیون ۴K ندارم و قرار نیست به این زودی‌ها هم یکی بخرم. چرا اسکورپیو باید برای‌ام مهم باشد؟

برخلاف سونی، مایکروسافت قول داده است که تمام حالت‌های مختلف بازی‌های اسکورپیو، بدون توجه به صفحه‌ی نمایشی که متصل است، کار کند. یعنی حتی اگر یک تلویزیون ۱۰۸۰p داشته باشید، می‌توانید بین حالت‌هایی که بازی را بهتر یا زیباتر اجرا می‌کند، انتخاب کنید. حتی اگر بازی را در حالت ۴K اجرا کنید، کنسول تصویر ۴K را Supersample می‌کند تا صفحه‌ی نمایش ۱۰۸۰p شما آن را نشان دهد؛ اصولا تصویری که در این حالت می‌گیرید، یک تصویر شگفت‌انگیز صاف و زیبا است. تصور کنید که بهترین سیستم Anti-Aliasing دنیا را دارید.

‌‌‌‌‌‌‌‌

خب، شاید…

اوکی؛ بگذارید ساده‌تر بگوییم: اسکورپیو تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان را بهتر اجرا می‌کند، چه برای آن Patch بهینه ساز عرضه شده باشد، چه نه. بازی‌های ایکس‌باکس وان روی اسکورپیو شبیه سازی نمی‌شود، بلکه تمام و کمال از سخت‌افزار اسکورپیو استفاده می‌کنند. یعنی در بیشترین حالت‌ها، فریم‌ریت‌ها بهتر می‌شوند، شکست تصویر از بین می‌رود، وضوح تصویر به بیشترین حالت خودش می‌رسد و بافت‌ها بهتر نمایش داده می‌شوند. به لطف سه گیگابایت رم سریع بیشتر و هم‌چنین هارد دیسک سریع‌تر، لودینگ بازی‌ها هم بهتر می‌شود.

‌‌‌‌‌‌‌

خیلی خوب به نظر می‌رسد. بازی‌های ایکس‌باکس۳۶۰ چطور؟ پیشرفتی در اجرای آن‌ها هم خواهد بود؟

بله، تمام پیشرفت‌های بالا روی اجرای بازی‌های ایکس‌باکس۳۶۰ هم تاثیر می‌گذارند. بد نیست به این موضوع هم اشاره کنیم که تمام این‌ها اصلا برای مایکروسافت راحت نبوده است. مایکروسافت هزینه‌ی زیادی کرده است تا بازی‌های ایکس‌باکس به بهترین شکل ممکن روی اسکورپیو اجرا شوند.

‌‌‌‌‌‌‌

در نهایت، خود شما چه نظری دارید؟

برای بار چندم می‌گوییم، نرم‌افزار مهم‌ترین چیز است. با اینکه فقط اجرای یک دمو را روی کنسول دیده‌ایم، خیلی شگفت‌زده شده‌ایم. این دستگاه به زیبایی مهندسی شده است و حتی سیستم خنک کننده‌ای دارد که آن پردازشگر گرافیکی هیولایی که دارد را به خوبی خنک نگه می‌دارد. این کنسول ما را به یاد ایکس‌باکس اول و ایکس‌باکس۳۶۰ می‌اندازد و خبری از تمرکز روی کینکت و تلویزیون و از قبیل چیزها نیست. مایکروسافت منابع زیادی صرف کرده است تا بهترین دستگاه برای اجرای بازی را بسازد و می‌توان گفت که “ایکس‌باکس برگشته است.”

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: Eurogamer

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۱ دیدگاه
  1. Avatar بهروز

    درسته که مایکروسافت در زمینه ساخت کنسول کمی جلو افتاد.اما اینجا ایرانه باید سرعت نت خیلی خوب باشه که بتونیم بازی هارو دانلود کنیم یا از تمام امکانات مایکروسافت استفاده کنیم
    اما هیچوقت نمیتونیم بیخیال بازی های انحصاری سونی باشیم.

  2. Avatar مهدی

    من که عمرا بیام بازیهای انحصاری سونی رو به این کنسول بدم مایکروسافت در زمینه کنسول های بازی واقعا پیشرفت کرده و من این رو انکار نمیکنم ولی خدایش یه نگاه به گذشته بکنید از اون اولی هم که سونی پلی استیشن ۱ رو عرضه کرد که تا به امروز هم تونست بازیهای خوبی رو برای گیمرها عرضه بکنه بازیهای مثل گاد اف وار کیلزون هوی رین انچارتد هم اینکه مشکلی برای کنسول های سونی تا به امروز پیش نیومده اما اگه یادتون باشه مایکروسافت زمانی که ایکس باکس ۳۶۰ رو عرضه کرد این کنسول ۳ چراغ می شد و می سوخت حتی یکی از همین نشریه های بازی مطلبی نوشت که اسم این مطلب این بود ایکس باکس ۳۶۰ و ۳ چراغ مرگ خدایش خودتون بگید تا حالا همچین مشکلی برای کنسول های سونی به وجود اومده کنسول بازی فقط پلی استیشن

  3. Avatar سهیل

    فعلا همچی فقط اعداد است نه بیشتر , اون دمویی که میگید هم کاملا فکر شدس چون همه میدونن که موتور گرافیکی که داره خیلی چیزارو آسون کرده و بهتر بدونید که روی ایکس باکس وان روی ۱۰۸۰ با ۶۰ فریم راحت اجرا شده پس اجرای فورزا روی اسکورپیو فکر گول زدن افکار منو شماست تا E3
    در مورد بازی با اعدادم باید بگه گوشی های اندرویدیهم خیلی اعدادو رقم نشون میدن ولی جلوی آیفون ۲ هسته ای یا ۳ هسته ای در اجرای نرم افزار ها مخصوصن گیم کم میارن(طبق اینهمه تستی که وجود داره)
    پس عدد فقط میشه فریب,البته شکی نیست که پروژه اسکرپیو از سخت افزارهای خوبی استفده کرده ولی در دو صورت شکست بزرگی در نزدیکی ماکروسافت است اگر:

    ۱ – کنسول رو با قیمت خیلی بالا عرضه کنه که بلای ps3 در زمان عرضع سرش میاد.

    ۲-اگر انحصاری های خوب و بدرد بخور و گیمر پسند نده (البته ماکروسافت یده طولانی در کنسل کردن عنوانهای خوب داره)

    سونی فقط داره نون انحصاریاشو میخوره حتی اگه پرو رو معرفی هم نمیکرد باز ایکس باکس بدون انحصاری یعنی کشک حتی با GPU 1080ti و ۱۰۰۰ gb رم

  4. Avatar مسعود

    در نهایت، خود شما چه نظری دارید؟
    برای بار چندم می‌گوییم، نرم‌افزار مهم‌ترین چیز است.
    نرم افزار : لست اف اس . انچارتد . گاد اف وار . هوریزون. ‘گرن توریسمو و …

    1. Avatar Hideo

      اشکال اینه که ما اول انتخاب مون رو میکنیم بعد دنبال توجیه کردن انتخابمون هستیم.در صورتی که باید برعکس باشه.چه نرم افزاری واقعا؟GoW جدید که هنوز عرضه نشده و با یک هک اند اسلش واقعی(طبق نمایش های اولیه) فاصله داره،uncharted 4 هم کم مخالف نداره،مثل جیمز سیلوا از گیم کرییتیکز.لست جدید که هنوز هیچ نمایشی از گیم پلی داده نشده .(نسخه اولیه هم که به نظر من هیچ ربطی به PS4 نداره اما میتونید نقد Tom Mc Shea رو تو تاریخ ۵ژوئن ۲۰۱۳ بخونید و بفهمید کسانی هستند که زیاد از این بازی لذت نبردن(واقعا مگه میشه؟؟؟))در مورد ریسینگ هم اگه فورتزا رو بازی کرده باشین گرن توریسمو رو فراموش میکنین.از همه این ها بگذاریم تو نسلی هستیم که بازی های آنلاین مهم ترین نقش رو دارند،مگه چند بار می خواید بخش داستانی رو انجام بدید؟و تو این قسمت هم ,واقعا لایو سر تره.شما بیا برو Google بزن ۳۰۰ هزار سرور مخصوص Xbox one…که اونهم برای بخش Live ایجاد شده .به نقل از یکی از دوستانم باید بگم:((مایکروسافت چند وقت پیش رکورد میلیاردی تعداد ساعات انلاین گیمرهاش شکسته شد..بیشتر فن های Xbox one رو اگر در نظر بگیریم( که ایران جزوش نیست) بیشترشون تو کار پلتفریم هستن که Xbox one رو ترجیح میدن..مایکروسافت فقط کافیه روی ویندوز و بخش Xbox live تمرکز کنه سود میلیاردی به دست میاره..))
      اوه اوه خیلی طولانی شد…شرمنده همه سونی فن ها…

  5. Avatar suda

    بهتر بود عنوان(( مصاحبه یورو گیمر با ریچ لدبتر در مورد اکس باکس اسکورپیو)) رو برای این مقاله در نظر میگرفتید.در کل به نظر میادخواننده ها تون رو تا حدودی آماتور میبینید که با توجه فضای موجود تو سایت،حق دارید.از این حرف ها بگذریم چیزی که مشخصه ردموندی ها فعلا تو اقلیت هستن و کار هاشون اون طور که شایسته است دیده نمیشه.مثل ((Xbox play anywhere)).جبران اشتباهات دان متریک در ابتدای نسل کار سختیه…

    1. من از تیتر خود مقاله‌ی اصلی کم و بیش استفاده کردم که بود: Scorpio made simple
      اشتباهات دان متریک انقدر ریشه‌ای بود که هنوز هم نتونستن درستش کنن.

  6. Avatar امین

    SCORPIO …………I WILL BE WAITINNNNNNNNNNNNNNN

  7. Avatar Next is Now

    عجب هیولاییِ

  8. Avatar امیر

    در قدرتمند بودن اسکورپیو شکی نیست … اما به شخصه کنسولی رو ترجیح میدم که انحصاری های فوق العاده ای مثل Uncharted و The last of us رو داره و نمیتونم از خیر انحصاری های سونی بگذرم …

    1. Avatar امبرحسین

      و اضافه کنیم که برای ما که در ایران زندگی میکنیم و هممون ps4 داریم ایکس باکس جز درد سر چیزی نداره ، خب این موضوع برای امریکا فرق داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه