بازگشت گوشی‌های ساده، درجا زدن گوشی‌های هوشمند

۴ دی ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

در نمایشگاه MWC امسال، مانند رسم هرسال، شاهد معرفی جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موبایل بودیم. اما در این میان تعدادی شرکت بودند که گمان می‌کردند تعداد زیادی از کاربران، گوشی‌های ساده و ارزان‌تر را به گوشی‌های هوشمند ترجیح می‌دهند. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

گرایش جدیدی برای ساخت گوشی در حال پدید آمدن است: یا بسیار پیشرفته باشید، یا اینکه تا حد امکان محصول ساده‌ای تولید کنید.

در گردهمایی سالانه‌ی شرکت‌های سازنده‌ی موبایل در بارسلونا، بسیاری از سازندگان، جذاب‌ترین محصولاتشان را رونمایی می‌کنند؛ به امید جذب مشتری با استفاده از ویژگی‌های جدیدی که کاربران نمی‌دانستند اساسا چنین چیزی را نیاز دارند. اما حالا، گرایشی به سمت ساخت محصولات ساده‌تر در حال ظهور است.

شاید بیش‌ترین تکنولوژی که در نمایشگاه MWC خود را نشان می‌دهد، هوش مصنوعی باشد. شرکت‌های اپل و مایکروسافت برنامه‌های خودشان را در این زمینه به نام‌های «سیری» (Siri) و «کورتانا» (Cortana) چند سالی است که عرضه کرده‌اند. البته «دستیار گوگل» (Google Assistant) تابه‌حال فقط بر گوشی‌های پیکسل عرضه‌شده و «الکسا» (Alexa) از شرکت آمازون، موفقیتش را در محصولات خانگی پیدا کرده است. حالا، هرچند، گوگل اعلام کرده است که «دستیار گوگل» بر محصولات متنوعی عرضه خواهد شد و «الکسا» بر گوشی‌های موتورولای جدید قرار می‌گیرد. دیگر این رقابت بر سر ساخت هوش مصنوعی به جایی رسیده که یک شرکت مخابراتی در اسپانیا به نام «تلفونیکا» (Telefónica) هم تصمیم دارد دستیار هوش مصنوعی خودش را بسازد.

3310-new

معرفی مدل ۲۰۱۷ گوشی نوستالژیک نوکیا ۳۳۱۰ در MWC 2017

در نقاطی دیگر، صنایع ساخت موبایل در تلاش‌اند که از اینترنت ۴G به سمت اینترنت ۵G مهاجرت کنند. شرکت چینی ZTE که درزمینه‌ی ساخت گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند، نمونه‌ی اولیه‌ی گوشی‌ای را ساخته که از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کند. البته تا زمانی‌که چنین اینترنتی به دنیای واقعی وارد شود، چند سالی فاصله‌ داریم.

در زمینه‌ی فناوری‌های نوین در ساخت گوشی‌های هوشمند هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد. شرکت «اوپو» (Oppo) توانسته لنز زوم را در بدنه‌ی گوشی جایگذاری کند. سونی پروژکتوری ساخته است که هر صفحه‌ی مسطحی را به صفحه‌نمایش لمسی تبدیل می‌کند. آلکاتل هم در تلاش است درزمینه‌ی گوشی‌های ماژولار طرح‌های نوینی ارائه کند.

قیام فناوری‌های سنتی

در کنار این جریانات، گرایشی علیه گوشی‌های هوشمند در جریان است. شرکت HMD که امتیاز تولید گوشی‌های نوکیا را در دست دارد، در نمایشگاه MWC سه موبایل اندرویدی میان‌رده و یک نسخه‌ی ارتقا یافته را از گوشی نوکیا ۳۳۱۰ معرفی کرد. این نسخه‌ی ارتقا یافته، نه به اینترنت ۳G متصل می‌شود، نه صفحه‌نمایش لمسی دارد و مشخص است که هیچ‌گونه هوش مصنوعی هم ندارد. اما با این گوشی می‌توانید بازی «مار» (Snake) را انجام دهید. باتری ۳۳۱۰ جدید هم تا یک ماه در حالت استندبای جواب می‌دهد.

این تنها محصولی نیست که با نگاهی به گذشته ساخته می‌شود. بعدازآن که شرکت بلک‌بری از بازار سخت‌افزار خارج شد، شرکت چینی TCL Communication که مالک جدید این برند است، یک گوشی اندرویدی کیبورددار ساخته؛ شاید برای مدیرانی که هنوز از گوشی‌های لمسی دل خوشی ندارند. این گوشی که «کی‌وان» (KEYone) نام دارد، از یک صفحه کلید کامل بهره می‌برد.

این محصولات حتما گرایش نوستالژی درزمینه‌ی فناوری را افزایش می‌دهند. اما نوکیا با عرضه‌ی محصولات نوستالژیک نمی‌تواند بازار عمده‌ای را تصاحب کند؛ آن هم به امید این‌که افراد زیادی برای داشتن زندگی ساده‌تر، محصولات ساده‌ی این شرکت را خریداری کنند.

اما گرایش جدید دیگری هم وجود دارد که احتمالا گسترده‌تر هم بشود. طبق گزارش روزنامه‌ی «وال استریت ژورنال»، شرکت ال‌جی تصمیم دارد به‌جای تمرکز بر تولید و توسعه‌ی فناوری‌های نوین در محصولات جدیدش، بر نکات کلی مانند کیفیت صفحه ‌نمایش و عمر باتری تمرکز کند. شرکت ال‌جی در مورد این سیاست جدید می‌گوید که گوشی‌های هوشمند جدید تکراری شده‌اند؛ نه ازنظر ظاهری و نه ازنظر سخت‌افزاری شاهد تغییر چندان بنیادی نیستیم؛ حتی معرفی آیفون جدید هم نشان‌دهنده‌ی این مطلب بود. به همین دلیل ال‌جی می‌گوید که بهتر است همین فناوری‌های کنونی را تا سر حد اعلا ارتقا ببخشیم.

این گرایش‌های جدید هرچه که باشند، پتانسیل این را دارند که کیفیت گوشی‌های در دستمان را بهبود بدهند؛ حتی اگر به این معنا باشد که شاهد ظهور فناوری پیشرفته‌ای نباشیم.

 

منبع: technology Review
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar محمدرضا

    به نظرم همون گوشیهای ساده رو بصورت یه کوچولو با کلاس و لوکس تولید کنه خیلیا هستن که خواهانش هستن و همه گوشی هوشمند به دردشون نمیخوره

  2. Avatar نعیم مقدسی

    بی صبرانه منتظرم تا به بازار بیاد و بخرمش. واسه گوشی دوم عالیه

  3. Avatar محمد مهدی راشدی مهوار

    اگه بیاد بازار حتما میخرمش خیلی عالیه

  4. Avatar جواد

    باتری ۳۳۱۰ جدید تا یک ماه در حالت استندبای جواب می‌دهد۰ -o

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه