بازی ایرانی سال‌های سیاه در شبکه‌ی استیم عرضه شد

وحید پولادی سوینی ۹ آبان ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰

در چند سال گذشته بازار بازی‌های کوچک و مستقل حسابی داغ شده است. از طرفی گسترش زیرساخت‌های طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای و ویدیویی این امکان را برای بازی‌سازان مستقل و استودیوهای کوچک بازی‌سازی فراهم کرده تا با سهولت بیش‌تری عناوین‌شان را به دست مخاطبان برسانند؛ بدون آن‌که درگیر مسایل پیچیده‌ی نشر بازی‌های‌شان بشوند. از جمله امکاناتی که در چند سال گذشته انتشار بازی‌های رایانه‌ای را بسیار ساده کرده، سایت و شبکه‌ی اینترنتی «استیم» (Steam) است. بازی‌سازان با استفاده از این شبکه می‌توانند بازی‌های‌شان را به راحتی در اختیار بازی‌کننده‌های سراسر جهان قرار بدهند. البته ورود بازی‌ها به این شبکه خیلی هم ساده نیست و بازی‌ها باید حداقل استانداردهای کیفیتی این شبکه را داشته باشند.

بازی ایرانی «سال‌های سیاه» (Dark Years) یکی از معدود بازی‌های ایرانی است که موفق شده، اجازه‌ی نشر از طریق شبکه‌ی استیم را کسب کند.

بازی ایرانی «سال‌های سیاه» (Dark Years) یکی از معدود بازی‌های ایرانی است که موفق شده، اجازه‌ی نشر از طریق شبکه‌ی استیم را کسب کند. سال‌های سیاه را که استودیوی بازی‌سازی «رسانا شکوه کویر» ساخته به قیمت ۱۵ دلار از طریق شبکه‌ی استیم در اختیار بازی‌کننده‌ها قرار گرفته است. سبک بازی اکشن ماجرایی سوم‌شخص است که نمونه‌اش در میان بازی‌های ایرانی زیاد نیست. البته طراحان بازی تلاش کرده‌اند ویژگی‌هایی از سایر سبک‌ها را هم به بازی‌شان اضافه کنند تا روند بازی برای بازی‌کننده‌ها جذاب‌تر و البته لذت‌بخش‌تر باشد. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به معماهایی اشاره کرد که پیش از این نمونه‌های‌شان را تنها در بازی‌های صرفا ماجرایی اشاره و کلید دیده بودیم.

قصه‌ی بازی در تهرانِ سال ۱۳۳۲ شمسی جریان دارد. در کنار اتفاقات تاریخی بزرگی مثل کودتای ۲۸ مرداد، جرایم زیادی هم در این سال‌ها صورت گرفته که سازنده‌های بازی از آن‌ها برای پیش‌برد قصه‌ی بازی‌شان استفاده کرده‌اند. طراحان سال‌های سیاه تصمیم گرفته‌اند در این بازی از دو شخصیت اصلی برای پیش‌روی در جریان قصه استفاده کنند. شخصیت اول سرگرد افشار از اداره‌ی پلیس است که تلاش می‌کند با جرم و جنایت شهر تهران، مبارزه کند. از طرف دیگر روزنامه‌نگاری ایرانی که در لندن ساکن است، مدارکی به دست می‌آورد که می‌توانند سرنخ‌های کودتای سال ۱۳۳۲ باشند. این دو شخصیت به پیش‌روی در جریان بازی ادامه می‌دهند تا در نهایت مسیرشان به‌هم می‌رسد و جریان‌های قصه را با هم به پیش می‌برند.

البته بازی خالی از ایراد هم نیست و این‌طور که از لیست بروزرسان‌های منتشر شده برمی‌آید، در روزهای ابتدایی عرضه پر از باگ‌ و مشکلات فنی ریز و درشت بوده که تیم طراحان سعی در رفع‌شان داشته‌اند. برای تجربه‌ی این بازی به سیستم قوی نیازی ندارید و با رایانه‌ای که به پردازنده‌ای دو هسته‌ای و دو گیگابایت رم مجهز شده باشد هم می‌توانید سال‌های سیاه را بازی کنید.

دیدگاه شما

۲۰ دیدگاه
  1. پویا پویا

    من این بازی رو نصب کردم. از نظر گرافیک بـــد نیست ولی مشکلات فنی و باگ‌هاش به حدی زیاده که بعد از یک ربع بازی کردن اعصاب آدم خرد می‌شه!!!

    1. مرتضی مرتضی

      اون نسخه ابتدای انگلیسی بوده نسخه بزودی عرضه می شود بدون باگ

  2. مرتضی مرتضی

    البته تا اونجای که من میدونم این بازی داستان بسیار خوبی داره و گیم پلیش هم بیشتر از ۸ ساعت هست و فکر نکنم تجربه بازیش بد باشه

  3. مرتضی مرتضی

    واقعا باید سطح توقع خودمون رو مشخص کنیم وقتی شما میری ۲۰ میلیون میدی پراید میخری نباید توقع سواری و آپش ماشین ۲۰۰ میلیونی خارجی رو داشته باشی ماباید بدونیم هزینه ای که برای این بازی انجام شده کمتر از تحقیق در مورد یه پروژه متوسط خارجی هست پی توقع خارق العاده ای نداشته باشید هم حد م بسیار عالی هست و باید حمایت کرد تا بتونن بهتر کارکنن

  4. ali sobhani ali sobhani

    تلاش خوبی بود،ولی دوستان ایران کلاا گرافیکو بوسیده گذاشته کنار
    قبلا هم پروانه گرفتم و تو دو ساعت تمومش کردم
    اگه قرار بر حمایت از تولید ملی باشه باید خوب کار کنن تا حمایتم بشن

  5. محمد محمد

    تبریک میگم به سازنده هاش، اون دوستانی که هم گله مند هستن از کیفیت ساخت، اول از همه بگم شما دارید با چی مقایسه میکنید؟ حتما با بازیهای شرکت های معروف؟! نکنه توقع دارید در حد UBISOFT ، THQ یا EA GAMES باشه؟ اونا هزینه هاشون میلیون دلاری هست ، توقع در حد معقول باید باشه.

    همونا هم از روز اول که اوکی نبودن، به مرور زمان پیشرفت کردن

  6. behnam behnam

    گرافیکش یه چی در حد مکس پین یک یا کانتر استریک قدیمیه. این گرافیک تقریبا برای ۱۰ سال پیشه. جای تاسف داره که انقدر ضعیف ساخته شده این بازی.

  7. امیرمهدی بیکدلی امیرمهدی بیکدلی

    واقعا وقتی پوستر رو دیدم انتظار کیفیت بیشتری داشتم ایکاش که وقت بیشتر رو صرف بهتر کردن کیفیت میکردن بازی جی تی ای سن اندرس کیفیتش با این یکیه

  8. حسام حسام

    بچه ها با انصاف باشین دیگه ، ما که مثل شرکت های بزرگی مثل یو بی سافت و . . . استودیوی پیشرفته با اون همه دست اندر کار نداریم ، بازم دمشون گرم

  9. محمد علی محمد علی

    سلام و خدا قوت . بسیار قابل تقدیره . توقع چه گرافیکی رو دارید ؟ گرافیک بازی هایی که توسط استودیوهای چند صد میلیون ( و حتی میلیارد) یورویی ساخته می شن ؟! صنعت بازی او ایران تو ابتدای راهه . ولی با توجه به اینکه ایجاد زیر ساخت های این صنعت زیاد هزینه بر نیست ، میشه به اینده این صنعت با توجه به توانایی بالا ایرانی ها تو برنامه نویسی ، امیدوار بود .

  10. مرتضی مرتضی

    قیافه شخصیت اصلیش شبیه پدر دزموندمایلز داخل بازی AC3 😀

  11. احمد احمد

    حیف گرافیک نداره اینقدر که روی پوسترش کارکردن رو خود بازی از این تصاویر نکردن مافیا ۲ گرافیک بهتری داره

  12. امیر اسدی امیر اسدی

    مگه استیم مسدود نشده توسط کارگزار محترم محتوای مجرمانه!

  13. Pooya Pooya

    ” البته ورود بازی‌ها به این شبکه خیلی هم ساده نیست و بازی‌ها باید حداقل استانداردهای کیفیتی این شبکه را داشته باشند.”
    این درست نیست، استیم هیچ استاندارد کیفیتی نداره، به کیفیت اهمیت نمیدن! فقط کافیه که بازی شما به اندازه کافی در Greenlight از بازیباز ها رای بیاره تا به شما اجازه بدن که بازی روی استیم منتشر بشه.

  14. Pooya Pooya

    به هیچ وجه نباید این جور بازی ها پشتیبانی بشن! آخه مگه مجبوریدبدونه بودجه، امکانات و مهمتر از همه توانایی، سعی در ساخت یه همچین بازی هایی بکنید؟! ۹۰% بازی ساز های ایرانی لقمه بزرگتر از دهنشون برمیدارن و نتیجه هم که همونطور که انتظار میره، افتضاح!
    یکی از عادت های بدی هم که داریم اینه که فقط چون بازی ایرانیه، از سر مرام یا هرچی که اسمشو میگذارین، به این جور بازی ها رای دادن که بیاد روی استیم و یه عده ای هم میخرنش! وقتی یه همچین بازیی با این وضعیت میاد روی استیم، ۴ تا گروه دیگه هم فکر میکنن که “اا، خوب ما هم بریم یه بازی به سبک فلان بازی مشهور AAA بسازیم (کپی کنیم)!” که باز هم افتضاح در میاد و همینطور ادامه پیدا میکنه این وضعیت…

  15. کسری کسری

    قیمتش نسبت به کیفیتش به نسبت بالاست. من خودم از استیم زیاد خرید می کنم، بعضا بازی ایندی هم خریدم ولی برای یه بازی ایندی ماجراجویی با این سطح فنی، حتی با معیار خارجیش، ۴٫۹۹ دلار منطقیه نه بیشتر.

  16. bijan bijan

    در روزهای ابتدایی عرضه پر از باگ‌ و مشکلات فنی ریز و درشت بوده
    این یعنی همینکه ساخت بازی تموم شده بدون تست های درست و حسابی و چند ماهه خیلی سریع بازی رو عرضه کردن و جو ساخت بازی اونارو گرفته بود!

  17. a a

    به به عجب کیفیتی کیف کردم !!!!!!!!!!!!

    1. THE ONE THE ONE

      آبرو ریزی نیست؟؟؟
      این چه گرافیکیه آخه…!
      اصلا نمی ساختنش سنگین تر بود؟!

      1. محمد فرزان نژاد محمد فرزان نژاد

        چندین سال پیش وقتی کفش های چرم درجه یک آمریکایی به ژاپن وارد شد مردم ژاپن با حمایت از تولید داخل و کفش های چوبی کشورشون به اقتصاد ژاپن کمک کردن .
        حالا صنعت و فناوری ژاپن رو نگاه کن
        اگر ما به هر روشی به بازی سازان ایرانی یاری برسونیم خوب شاید به امید خدا روزی رو هم دیدیم که بازی های ایرانی بین برترین بازی های دنیا قرار بگیرند . خدا رو چه دیدین ؟!