با اپلیکیشن جدید ناسا در مریخ گردش کنید

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

چند روز پیش و در تاریخ ششم آگوست (۱۵ مرداد)، سالگرد سه سالگی فرود مریخ-نورد «کنجکاوی» یا Curiosity روی سطح مریخ بود. ناسا هم به این مناسبت، دو نرم‌افزار جدید را برای محققان و هم‌چنین علاقه‌مندان عرضه کرده است. این نرم‌افزارهای جدید به افراد اجازه می‌دهد تا درباره‌ی Curiosity و ماموریت‌اش اطلاعات بیشتری کسب کنند. هم‌چنین می‌توان به‌صورت مجازی سوار این مریخ-نورد شد و سطح مریخ را جستجو کرد.

به مناسبت سالگرد سه سالگی فرود مریخ-نورد Curiosity، ناسا نرم‌افزارهای جدیدی را عرضه کرده است که به افراد اجازه‌ی گردش در مریخ و دیدن نقشه‌های آن را می‌دهد.

اولین نرم‌افزار Mars Trek است که توسط بخش تولید نقشه و مدل‌سازی ماه ناسا ساخته شده است. این نرم‌افزار که توسط مرورگرهای وب قابل دسترسی است، نقشه‌هایی تعاملی را از مریخ ارایه می‌دهد و روی آن‌ها ماموریت‌هایی که حتی به دهه‌ی شصت میلادی باز می‌گردند را به تصویر می‌کشد.

Mars_2

درست مثل بازی‌های ویدیویی، می‌توان به عقب و جلو زوم و نقشه‌های مختلف را انتخاب کرد. می‌توان هم‌چنین داده‌های مختلفی از مریخ را که در سال‌های قبل ذخیره شده‌اند روی نقشه‌ها دید و مطالعه کرد.

هم‌چنین فایل‌هایی آماده برای پرینترهای سه‌بعدی در این نرم‌افزار وجود دارد تا کاربران خودشان سطحی از مریخ را بسازند. ناسا می‌گوید که نرم‌افزار Mars Trek توسط دانشمندان برای انتخاب مکان‌های مناسب ماموریت Mars 2020 استفاده می‌شود. انتخاب مناطق فرود برای سفر فضانوردان به مریخ که برای ۱۰ یا پانزده سال آینده برنامه ریزی شده است هم از وظایف دیگر این نرم‌افزار است.

نرم‌افزار بعدی Experience Curiosity است که این امکان را فراهم می‌کند تا در محیطی سه‌بعدی، سوار بر این مریخ-نورد سطح مریخ را گشت. می‌توان هم‌چنین دوربین را تغییر داد و از زاویه‌های مختلف به مدلی سه‌بعدی از سطح مریخ نگاه کرد. این نرم‌افزار با استفاده از تصاویری که توسط Curiosity و «مدارگرد شناسایی مریخ» (Mars Reconnaissance Orbiter) گرفته، ساخته شده است.

Mars_1

مریخ-نورد Curiosity در تاریخ ششم آگوست سال ۲۰۱۲ میلادی در مریخ فرود آمد. مامویت این کاوشگر، مطالعه‌ی اقلیم و جغرافیای مریخ است. ناسا هم‌چنین با استفاده از این کاوشگر به دنبال پیدا کردن مکان‌هایی است که در آن حیات وجود دارد یا قبلا وجود داشته است.

منبع: Gizmag

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه