با تلویزیون‌های QLED سامسونگ از شر پیکسل سوخته راحت شوید

۴ آذر ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
تلویزیون QLED سامسونگ

تلویزیون‌های امروزی دیگر صرفا برای تماشای کوتاه مدت شبکه‌های تلویزیونی ساخته نمی‌شوند. بلکه باید بتوانند نقش‌های مختلفی را مثل نمایشگری برای کنسول‌های بازی یا تماشای بلندمدت فیلم و سریال بازی کنند. اما محتواهایی مانند بازی‌های دیجیتالی و شبکه‌های تلویزیونی معمولا یک بخش ثابت مثل لوگو یا آمارهای بازی را در خود دارند که در تمام مدت به یک شکل روی صفحه نمایش داده می‌شود.

وجود طولانی مدت یک تصویر ثابت روی صفحه در تلویزیون‌های معمولی منجر به پدیده‌ای به نام پیکسل سوختگی یا حک تصویر می‌شود. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که پیکسل‌ها برای مدت طولانی یک تصویر ثابت را نمایش می‌دهند. به این ترتیب بعد از خاموش شدن تلویزیون هم می‌توان هاله‌ای از آن تصویر ثابت را روی صفحه دید.

در کنار بسیاری از پیشرفت‌های دیگر، مشکل پیکسل سوختگی یکی از مشکلات اصلی کاربران است که در سری جدید تلویزیون‌های سامسونگ برطرف شده است. هرچند بعضی ادعا می‌کنند که مشکل حک تصویر مربوط به نسل منسوخ تلویزیون‌های CRT بود اما بخشی از مدعی‌ترین نسل‌های امروزی تلویزیون هم هنوز موفق به حل این مشکل نشده‌اند.

مثلا در تلویزیون‌های OLED، پیکسل‌ها بصورت جداگانه کنترل می‌شوند به این معنی که هر پیکسل عمر مفید متفاوتی دارد. هرچه یک پیکسل بیشتر روشن بماند، عمر مفید آن کمتر می‌شود. به این ترتیب روشنایی تولیدی توسط آن پیکسل کاهش پیدا کرده و بر کیفیت کل تصویر تاثیر می‌گذارد.

خود نورده بودن پیکسل‌های نمایشگر در تلویزیون‌های OLED نیز یکی از عوامل افزایش احتمال سوختن کامل پیکسل‌ها در این محصولات است. روشن ماندن دیودهای تشکیل‌ دهنده تصویر برای مدت طولانی باعث بالا رفتن دمای آنها و در نتیجه احتمال سوختن کامل آنها می‌شود.

اما در تلویزیون‌های مجهز به فناوری QLED کل پیکسل‌های تشکیل دهنده بصورت همزمان مدیریت می‌شوند و به این ترتیب خصوصیاتی مانند حجم رنگ، تاخیر در واکنش و حداکثر روشنایی تصویر بصورت یکدست در همه جای نمایشگر دیده شده و به این ترتیب احتمال پیکسل سوختگی بسیار کم شود.

 

تفاوت عملکرد این دو فناری در این حوزه اخیرا در یک آزمایش اثبات شده است. در این آزمایش یکی از بهترین تلویزیون‌های فناوری OLED در کنار QLED سامسونگ قرار گرفت. هردو دستگاه به یک کنسول بازی متصل شده و تنظیمات تصویر آنها نیز مشابه هم انتخاب شد.

سپس شش نفر به مدت ۱۲ ساعت متوالی یک بازی دیجیتالی را روی این تلویزیون‌ها بازی کردند. نتیجه اما شگفت‌انگیز بود. پس از پایان بازی، وجود پیکسل سوختگی یا حک تصویر در چند نقطه از صفحه تلویزیون OLED به وضوح قابل مشاهده بود در حالی که هیچ اثری از این مشکل در تلویزیون QLED دیده نمی‌شد.

‌‌‌‌
telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. Avatar حسن ر.

    نمایشگرها و تلویزیون‌های معمولی LCD/LED هم این مشکل را نداشتند. از آنجا که QLED هم بهینه‌شده‌ی همان تکنولوژی LCD/LED است،‌ عجیب نیست که این مشکل را نداشته باشد.

  2. Avatar رامین

    وجدانا خودت قبول داری که qled از oled بهتره؟
    منبع این خبر کجاست؟اصلا خبره یا تبلیغات؟
    سامسونگ نتونسته تلویزیون oled درست کنه با کلمات بازی کرده به این qled رسیده
    مدل های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سامسونگ هیچ تفاوتی تو فناوری ندارن ولی قبلا یادش نبود از کلمه qled استفاده کنه، فقط میخواد با قیمت oled بفروشه

    از ما گفتن، وجدان خودت رو قاضی کن و با این تبلیغات خریدارا رو گمراه نکن

    1. Avatar رضا

      دوست عزیز
      من کمتر از دوسال پیش OLED الجی مدل ۶۵ec970 خریدم الان تمام گوشه کنار تصویر از باقیماندن اثر لوگوها و سوختگی پیکسل پر شده،نمایندگی گفت باید پنل عوض بشه که اونم ۸۰ درصد قیمت تلویزیونه و باز دو سال دیگه همین آش و همین کاسه

      من به خاطر کیفیت تصویر و رنگ مشکی سراغ oledرفتم غافل از اینکه اصلا فکر این مورد رو نکرده بودم بعد که تو اینترنت سرچ کردم دیدم مشکل burn- in در oledمتاسفانه به شکل جدی وجود داره و شما مثل من حسرت پول از دست رفتتون رو خواهید خورد
      اصلا سراغ oled نرید مگه اینکه در آینده بخواد تغییری در تکنولوژی اون به وجود بیاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه