نقد و بررسی لپ‌تاپ Alienware 13 در دیجی‌کالا مگ

۱ آبان ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۸ دقیقه

Alienware 13 تمام امکانات لپ‌تاپ‌های رده‌بالای این شرکت را در قالب یک بدنه‌ی ۱۳ اینچی جای داده است.

لپ‌تاپ‌های شرکت‌هایی مثل ایسوس، ام‌اس‌آی یا لنوو، به دلیل وجود نمایندگی‌های رسمی و عرضه‌ی فراوان، محبوبیت بالایی در بین کاربران ایرانی دارند. این شرکت‌ها برای هر نوع نیازی، لپ‌تاپ خاصی تولید می‌کنند و قیمت مناسبی هم دارند. اما برندهای لوکسی هم وجود دارند که به‌طور تخصصی، لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای تولید می‌کنند ولی در میان کاربران ایرانی شناخته‌شده نیستند. «ایلینور» (Alienware) که ۱۰ سال پیش توسط «دل» (Dell) خریداری شد، یکی از همین برندها است. ایلینور نزدیک به ۲۰ سال است که به‌طور تخصصی به تولید کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های رده‌بالای مخصوص بازی مشغول است. محصولات این شرکت آمریکایی، به دلیل عدم وجود نمایندگی رسمی، به‌سختی در ایران یافت می‌شود، اما دیجی‌کالا، به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه، توانست میزبان یکی از جذاب‌ترین مدل‌های این شرکت، یعنی Alienware 13 مدل ۲۰۱۵ باشد.

Alienware 13 تمام امکانات لپ‌تاپ‌های رده‌بالای این شرکت را در قالب یک بدنه‌ی ۱۳ اینچی جای داده است. اگر از پردازنده‌ی ولتاژ پایین‌اش بگذریم، سایر مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه از ۱۶ گیگابایت RAM گرفته تا کارت گرافیک GTX 960 و حافظه‌ی SSD، اکثر نیازهای گیمرهای امروزی را پوشش می‌دهند. متاسفانه Alienware 13 درایو نوری ندارد ولی تمامی درگاه‌های لازم، برای ارتباط با دستگاه‌های مختلف بر روی لبه‌های‌اش تعبیه شده است. اگر قصد دارید یک لپ‌تاپ مخصوص بازی کوچک، قدرتمند و با امکانات کامل بخرید و به دنبال برندهای خاص هستید، حتما نگاهی به Alienware 13 بیندازید، البته باید بهای اضافه‌ی اعلا بودن و برند شرکت Alienware را هم بپردازید.

با دیجی‌کالا مگ در نقد و بررسی Dell Alienware 13 همراه شوید.

Alienware 13

طراحی و ساخت؛ همه‌ی آنچه از یک Alienware انتظار دارید

باریکی و سبکی در زبان طراحی Alienware جایی ندارند.

طراحان Alienware، زحمت زیادی برای ساخت مدل Alienware 13 نکشیده‌اند؛ احتمالا فقط به فتوشاپ رفته‌اند، فایل مربوط به مدل‌های Alienware 18 یا Alienware 17 را باز و ابعادش را چند ده درصدی کوچک کرده‌اند. این موضوع اتفاق خوبی است؛ لپ‌تاپ‌های ایلینور با اینکه ضخیم و سنگین‌اند، ولی طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالایی دارند. وقتی در مورد یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی صحبت می‌کنیم، احتمالا انتظار یک دستگاه نهایتا یک و نیم کیلوگرمی با ضخامت ۲ سانتی‌متر دارید ولی این موضوع در فرهنگ سازمانی ایلینور جایی ندارد. Alienware 13 ابعادی مشابه یک لپ‌تاپ ۱۵ اینچی دارد و انتظار تجربه‌ی مک‌بوک ایر را نداشته باشید.

Alienware 13

بدنه‌ی Alienware 13 از نوعی پلاستیک تقویت شده توسط فیبرکربن ساخته شده که طبق ادعای شرکت سازنده، یک از مواد اولیه‌ی اصلی در صنعت هوافضا است. این ماده، سبک‌تر و مقاوم‌تر از فلزات مرسوم است و یکی از دلایل قیمت زیاد Alienware 13 را توجیه می‌کند.

Alienware 13

فضای اطراف کیبورد هم  روکشی از جنش لاستیک دارد که متاسفانه اثرانگشت را به‌راحتی نشان می‌دهد. احتمالا، چند ماهی پس از کار کردن با این لپ‌تاپ، فضای اطراف کیبوردتان، منظره‌ی جالبی نخواهد داشت.

سرعت و عملکرد؛ تفاوت ظاهر و باطن

عملکرد Alienware 13 هیچ شباهتی به مدل‌های پرچم‌دار این شرکت ندارد.

برخلاف ظاهر Alienware 13، عملکردش هیچ شباهتی به مدل‌های پرچم‌دار این شرکت ندارد؛ ایلینور برای لپ‌تاپ کوچک‌اش، پردازنده‌ای کم‌مصرف و دو هسته‌ای در نظر گرفته که چندان مناسب اجرای بازی‌های سنگین نیست. درحالی‌که کارت گرافیک GTX 960M برای اجرای روان بازی‌های سنگینی مثل The Witcher 3 یا Crysis 3 مناسب است، ولی پردازنده‌ی کم‌مصرف ۵۵۰۰U، یک گلوگاه محسوب می‌شود. قدرت پایین این پردازنده در مقایسه با سایر قطعات دستگاه باعث می‌شود تا Alienware 13 نتواند پتانسیل واقعی‌اش را داشته باشد. پس باید انتظار اجرای بازی‌های جدید را با تنظیمات گرافیکی میانی (Medium) داشته و قید رزولوشن Full HD را هم بزنید.

Alienware 13

اما در نیمه‌ی پر لیوان، این پردازنده کم‌مصرف باعث شده تا شارژدهی Alienware 13 یک سر و گردن بیش‌تر از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی دیگر باشد. به‌طور متوسط می‌توانید تا دو ساعت مداوم بازی یا تا ۶ ساعت اینترنت گردی کنید که تقریبا دو برابر لپ‌تاپی مثل لنوو Y700 است.

حافظه‌ی داخلی این دستگاه با اینکه SSD است و سرعت به‌مراتب بیش‌تری در مقایسه با حافظه‌های سنتی یا به‌اصطلاح «دیسک سخت» دارد، ولی به ۲۵۶ گیگابایت محدود شده. به‌علاوه، از این مقدار، چند ده گیگابایتی توسط ویندوز ۸ و برنامه‌ی پیش‌فرض اشغال شده‌اند. بنابراین نمی‌توانید بازی‌های زیادی روی این لپ‌تاپ به‌صورت همزمان نگه دارید. اگر هم قصد دارید تا از لپ‌تاپ‌تان برای جمع‌آوری آرشیو فیلم و موسیقی استفاده کنید، به فکر خرید یک هارد اکسترنال باشید. به‌علاوه، Alienware 13 فاقد هرگونه درایو نوری است و برای نصب بازی‌ها و برنامه‌های‌تان، باید یک درایو نوری اکسترنال هم تهیه کنید.

کیبورد و صفحه‌نمایش؛ پالت نقاشی

پس از عملکرد سخت‌افزاری، موارد دیگری که برای گیمرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، کیبورد و صفحه‌نمایش لپ‌تاپ است؛ دو موردی که از نقاط قوت ایلینور ۱۳ اینچی به‌حساب می‌آیند. کیبورد دستگاه از چیدمان سنتی استفاده می‌کنند، یعنی فاصله‌ای بین کلیدها وجود ندارد. تایپ کردن با این کلیدهای بزرگ لذت‌بخش است و حتی اگر می‌خواهید از لپ‌تاپ مخصوص بازی‌تان برای انجام پروژه‌های دانشگاهی یا وبلاگ نویسی هم استفاده کنید، Alienware 13 ناامیدتان نمی‌کند.

Alienware 13

مهم نیست که به فضای مرده‌ی Fallout 4 یا جنگل‌های سرسبز FarCry 4 نگاه می‌کنید، صفحه‌نمایش Alienware 13، فوق‌العاده است.

به‌صورت پیش‌فرض، برنامه‌ای با نام AlienFX در ویندوز دستگاه وجود دارد که از طریق‌اش می‌توانید رنگ و تقسیم‌بندی نور پس‌زمینه‌ی کیبورد و سایر قسمت‌های دستگاه را تغییر دهید. اگر از کاربرد اصلی نور پس‌زمینه به‌عنوان ابزاری برای تایپ کردن بهتر در شب بگذریم، این موضوع که بتوانید کیبوردتان را در ۴ قسمت و با رنگ‌های دلخواه مزین کنید، خودش یکی از لذت‌های کار با Alienware 13 است.

صفحه‌نمایش Full HD ایلینور ۱۳ از فناوری IPS استفاده می‌کند؛ همان فناوری معروفی که در نمایشگر گوشی‌های آیفون هم وجود دارد. این فناوری زوایای دید را بهبود می‌بخشد و رنگ‌ها را طبیعی‌تر جلوه می‌دهد. به این مجموعه، یک روکش مات برای جلوگیری از انعکاس‌های مزاحم هم که اضافه کنید، با یکی از بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی مواجه خواهید شد. مهم نیست که به فضای مرده‌ی Fallout 4 یا جنگل‌های سرسبز FarCry 4 نگاه می‌کنید، رنگ‌ها در صفحه‌نمایش Alienware 13، طبیعی و چشم‌نواز است.

Alienware 13

برای همراهی صوتی هم، ایلینور از شرکت آمریکایی Klipsch کمک گرفته تا بتواند بلندگوهای باکیفیتی را در لپ‌تاپ جدیدش قرار دهد. با وجود اینکه سیستم صوتی Alienware 13 صدای بلند و رسایی تولید می‌کند ولی معمولا گیمرها از هدفون استفاده می‌کنند و اهمیت زیادی به بلندگوهای لپ‌تاپ‌شان نمی‌دهند. البته واقعا هم پیشنهاد می‌کنیم که از هدفون استفاده کنید چون ایلینور ۱۳ سیستم خنک‌کننده‌ی پرسروصدایی دارد.

درگاه‌ها و تقویت‌کننده‌ی گرافیکی؛ لپ‌تاپ بودن کافی نیست

ایلینور ۱۳ با وجود جثه‌ی کوچک‌اش، اکثر درگاه‌های لازم برای ارتباط با دستگاه‌های دیگر را دارد؛ علاوه بر پورت‌های رایج مثل USB 3.0، شبکه‌ی LAN و HDMI، درگاه دیگری پشت دستگاه قرار دارد که برای وصل کردن ایلینور ۱۳ به لازمه‌ی جانبی Graphics Amplifier استفاده می‌شود.

Alienware 13

تقویت‌کننده‌ی گرافیکی چیست؟

Graphics Amplifier یک تقویت‌کننده‌ی گرافیکی مخصوص لپ‌تاپ Alienware 13 است که درون‌اش یک کارت گرافیک رده‌بالای مخصوص کامپیوترهای رومیزی یعنی GTX 980 قرار دارد. هنگامی‌که این تقویت‌کننده را به لپ‌تاپ متصل می‌کنید، کارت گرافیک داخل دستگاه غیرفعال و از کارت داخل این سیستم استفاده می‌شود. این پروسه، قدرت پردازش دستگاه در بازی‌های رایانه‌ای را تا ۱۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

جمع بندی؛ برای گیمرهای خاص

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ جمع و جور برای بازی هستید، انتخاب‌های بهتری هم وجود دارند.

بازار هدف Alienware 13 بسیار محدود است. اکثر گیمرهای کامپیوترهای شخصی ترجیح می‌دهند که از کامپیوترهای رومیزی با مانیتورهای بزرگ استفاده کنند. حتی آن‌هایی هم که به سمت لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی می‌آیند، به دنبال نمایشگرهای ۱۷ یا حداقل ۱۵ اینچی هستند. حتی کسانی هم که به دنبال لپ‌تاپ‌های باریک و سبک مخصوص بازی باشند، به سراغ مدل‌هایی مثل HP Omen می‌روند. اما ایلینور معتقد است که بازی کردن با صفحه‌نمایش ۱۳ اینچی هم طرفداران خاص خودش را دارد.

Alienware 13

Alienware 13 امکانات خوبی را در قالب یک دستگاه مخصوص بازی کوچک و جمع‌وجور ارائه می‌دهد. از طراحی و کیفیت ساخت نمادین Alienware گرفته، تا صفحه‌نمایش، کیبورد و شارژدهی عالی، Alienware 13 یک لپ‌تاپ اعلا و خاص است که طرفداران خاص خودش را هم دارد. ولی اگر صرفا به دنبال یک لپ‌تاپ باریک و سبک مخصوص بازی هستید، انتخاب‌های بهتری با سخت‌افزار قوی‌تری هم وجود دارند.

Pros

  • بدنه‌ی کوچک، سبک و زیبا با کیفیت ساخت عالی
  • کیبورد عالی با نور پس‌زمینه‌ی قابل تنظیم
  • شارژدهی زیاد باتری در مقایسه با دیگر لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی
  • صفحه‌نمایش باکیفیت با روکش مات جهت جلوگیری از انعکاس نور

Cons

  • پردازنده‌ی ضعیف
  • سیستم‌خنک‌کننده‌ی پرسروصدا
  • اثرانگشت روی بدنه به‌راحتی می‌ماند
  • فاقد درایو نوری

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar مهرشاد

    من که دست فامیلام دیدمش همش بازی های گرافیک بالا با تنظیمات گرافیکی بالا روش انجام میده و حتی هنگ یا تیکی ازش ندیدم از نظر من که خیلی خوب و زیباست

  2. Avatar شایان

    ببخشید اما به نظرم پردازنده i7 550u انتخاب نه ایده آل اما قابل قبولی برای ۹۶۰m هست. هر دو این چیپست ها مدل های متوسط رو به بالا تلقی می شوند و میشه با تنظیمات high تمام بازی ها و حتی خیلی از اونا رو با ultra انجام داد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه