بهترین اپلیکیشن‌های عکاسی برای آیفون؛ Camera+, VSCO Cam, TADAA

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۷ دقیقه
اپلیکیشن عکاسی - آیفون

آیفون نه‌تنها به یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های عکاسی کامپکت موجود در بازار تبدیل شده بلکه یکی از ویژگی‌هایی که آن را از سایر رقبایش در عالم گوشی‌های هوشمند متمایز می‌کند نیز دوربین عکاسی است. راز این موضوع در پردازنده‌ی اختصاصی سیگنال تصویر اپل نهفته است که با مدیریت کردن چیزهایی نظیر فوکوس خودکار، تشخیص چهره و کاهش نویز باعث کاهش فشار روی پردازنده‌ی مرکزی شده و اپلیکیشن عکاسی و دوربین آیفون را برای سیستم‌عامل iOS بهینه می‌سازد.

با این‌که آیفون به‌خودی‌خود می‌تواند عکس‌هایی بی‌نظیر بگیرد ولی اپلیکیشن عکاسی پیش‌فرض آن تنها بخش بسیار اندکی از قابلیت‌های سخت‌افزار دوربین آیفون را به نمایش می‌گذارد. اپل از طریق مجموعه‌ی قدرتمندی از API ها (رابط‌هایی برای کنترل سخت‌افزار توسط برنامه‌های کاربردی) کنترل برنامه‌نویسان روی دوربین را بسیار فراتر از آنچه در اپلیکیشن خودش می‌بینیم ممکن کرده است. دسترسی به کنترل‌هایی حرفه‌ای نظیر سرعت شاتر، حساسیت (ISO) و تراز سفیدی امکان بردن بیشترین بهره از دوربین آیفون را ممکن می‌سازد و آن را به سطحی فراتر از انتظاراتی که از یک گوشی هوشمند داریم می‌رساند.

اپلیکیشن پیش فرض دوربین آیفون

بنابراین طبیعی است که اپ استور سرشار از اپلیکیشن عکاسی برای علاقه‌مندان به عکاسی موبایل باشد. گشتن میان این‌همه اپلیکیشن عکاسی احتمالا از ثبت تصویری واضح از پاگنده (یک موجود افسانه‌ای) سخت‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم برخی از بهترین اپلیکیشن‌های عکاسی آیفون را آزمایش کنیم. ما تعداد بسیار زیادی عکس گرفتیم و بیش از همیشه با تنظیمات مختلف ور‌رفتیم و درنهایت بهترین اپلیکشین‌ها آن‌هایی بودند که ثبات بیشتری در عکاسی داشتند. این اپلیکیشن‌ها مجموعه‌ای از ابزارهای قدرتمند در اختیار ما قرار می‌دهند که اجازه می‌دهد بدون فدا کردن اصلی‌ترین قدرت دوربین آیفون که قابلیت ثبت سریع یک لحظه است تنظیماتی نظیر نوردهی و فوکوس را کنترل کنیم.

این فهرست نهایتا بر اساس سه عامل ساخته شده است: رابط کاربری، سهولت در استفاده و مجموعه امکانات. هرچند احتمالا همه‌ی ما در این توافق خواهیم داشت که اپلیکیشن‌های موجود در این فهرست قادر هستند به ما در گرفتن عکس‌هایی خوب کمک کنند ولی اگر اپلیکیشن محبوب شما در آن نیست ناراحت نشوید. اپلیکیشن دوربین یکی از شخصی‌ترین انواع اپلیکیشن‌هاست پس اگر شما اپلیکیشنی سراغ دارید که در این فهرست نیامده در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

بهترین: اپلیکیشن عکاسی +Camera

اپلیکیشن +Camera که هم‌زمان با آیفون ۴ چیزی در حدود ۵ سال پیش معرفی شد به‌سرعت به جایگزینی عالی برای اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض iOS بدل گشت و استانداردی را برای عکاسان موبایل تعریف کرد. این اپلیکیشن امکاناتی نظیر لرزشگیر تصویر و کنترل نوردهی را بسیار پیش از خود اپل در اختیار عکاسان قرار داد. ولی+Camera هیچ‌گاه به افتخارات گذشته‌ی خود بسنده نکرده است. در حال حاضر این اپلیکیشن در ششمین نسل هنوز به‌طور مداوم جایگاهش را به‌عنوان بهترین در نوع خود حفظ کرده است. این اپلیکیشن مجموعه‌ای عظیم از امکانات، قابلیت‌های ویرایشی فوق‌العاده و یک رابط کاربری با امکان شخصی‌سازی بسیار مطلوب ارائه می‌کند. قابلیت شخصی‌سازی رابط کاربری+Camera اجازه می‌دهد دقیقا مقدار کنترلی را که روی دوربین نیاز دارید انتخاب کنید.

ازنظر رابط کاربری+Camera از اپل پیروی کرده تا ظاهر و حس اپلیکیشن برای کاربران آشنا باشد و از سوی دیگر تعداد عملیاتی را که باید برای گرفتن یک عکس سریع انجام دهند کاهش دهد. ظاهر رابط کاربری به‌شدت ساده به نظر می‌رسد؛ با ورود به اپلیکیشن دکمه‌ی گرد آشنای شاتر، یک دکمه برای تنظیم وضعیت فلش، و گزینه‌ای را برای جابجایی میان دوربین پشت و جلو خواهید دید. ولی+Camera قدرت خود را به شیوه‌هایی فوق‌العاده ظریف نمایان می‌کند. حساسیت ISO، سرعت شاتر و تراز سفیدی همیشه بر روی صفحه نمایش داده می‌شوند ولی لغزنده‌ی تنظیم آن‌ها به شکلی تروتمیز در زیر منوهایی کشویی مخفی شده است تا بدین ترتیب ضمن منظم و ساده نگه‌داشتن محیط عکاسی امکان تنظیم سریع این مقادیر هم فراهم باشد.

اپلیکیشن عکاسی Camera+ تنظیمات دستی

دکمه‌ی شاتر در دو سمت خود میان‌برهایی برای ورود به اتاق ویرایش داخلی و تنظیمات گسترده‌ی اپلیکیشن دارد. در داخل منوی تنظیمات شما با تعداد زیادی گزینه روبرو می‌شوید که با اثر گذاشتن روی عکاسی، تنظیمات دیداری و گردش کار همه‌چیز را از نحوه‌ی گرفته شدن عکس تا محل ذخیره‌سازی آن کنترل می‌کنند. کنکاش کردن در میان تمام این گزینه‌ها اندکی زمان خواهد برد ولی وقتی‌که موفق شوید آن‌ها را طبق میل خود تنظیم کنید یک ابزار عکاسی رویایی واقعی در اختیار خواهید داشت.

اپلیکیشن عکاسی Camera+ ابزار ویزایش

اپلیکیشن+Camera همچنین به یک محیط ویرایش عکس درجه‌یک مجهز است که ابزارهای متعددی را از فیلترهای مختلف گرفته تا تنظیمات حرفه‌ای برای به کمال رساندن شاهکارهای شما فراهم می‌کند. این اپلیکیشن یک ویجت با قابلیت شخصی‌سازی هم برای نوتیفیکیشن سنتر دارد که امکان گرفتن عکس‌هایی سریع، عکس‌های سلفی و خواندن نکته‌هایی حرفه‌ای در مورد عکاسی را فراهم می‌کند. همچنین اپلیکیشن مکمل+Camera برای اپل واچ نقش یک ریموت کنترل را برای آن بازی می‌کند.

اپلیکیشن عکاسی Camera+ تنظیمات

چیزی که موجب برتری +Camera نسبت به سایر رقبایش می‌شود انعطاف فوق‌العاده بالا و همه‌کاره بودن آن است. چه اهل فیلترهای تند باشید و چه اهل نوردهی بسیار دقیق به‌سختی می‌توانید اپلیکیشن دوربین دیگری پیدا کنید که تجربه‌ی بهتری ارائه کند و تا این حد نتایج باثباتی داشته باشد.

دانلود از اپ استور

نایب‌قهرمان: اپلیکیشن عکاسی VSCO Cam

کمپانی Visual Supply Co پیش از این‌که دست به ساختن یکی از بهترین اپلیکیشن‌های دوربین بزند کار خود را با منتشر کردن تنظیمات پیش‌فرضی برای نرم‌افزارهای Aperture و Lightroom آغاز کرد که در تلاش برای زدن پلی میان دنیای عکاسی دیجیتال و نگاتیو ظاهر عکس‌های گرفته شد توسط نگاتیوهای کلاسیک کداک، فوجی و ایلفورد را شبیه‌سازی می‌کردند. اپلیکیشن VSCO Cam هم در همان مسیر حرکت می‌کند و دوربینی ساده و ظریف در اختیار قرار می‌دهد که تمرکز اصلی آن روی خلاقیت و الهام کلاسیک است. همین جنبه‌ی عکاسی است که باعث می‌شود VSCO برجسته شود؛ از طراحی دقیق رابط کاربری که بدون آشفته کردن ناحیه‌ی دید کنترل کاملی را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد تا مجموعه‌ای عالی از فیلترهای مختلف که با تنظیمات پیش‌فرض آماده ظاهر عکس‌ها را به شکلی خوش‌ذوق تغییر می‌دهند.

در مقام یک دوربین یادگیری استفاده از رابط کاربری بینهایت ساده و مینیمال VSCO نسبت به+Camera زمان بیشتری را طلب می‌کند. قطعا در زمینه‌ی کنترل‌ها این اپلیکیشن گزینه‌های زیادی را در خود دارد؛ می‌توانید تراز سفیدی، جبران نوردهی، فوکوس، سرعت شاتر و حساسیت ISO را به‌صورت دستی تنظیم کنید ولی فراگرفتن نحوه‌ی صحیح استفاده از این تنظیمات میزان زیادی از کندوکاو و اکتشاف را می‌طلبد. استفاده از VSCO برای اولین بار شبیه عکاسی با یک دوربین DSLR پیشرفته برای اولین بار است: ممکن است با تغییر دادن جزئی برخی از تغییرات هنوز هم بتوانید عکس‌هایی خوب ثبت کنید ولی فراگرفتن کامل کنترل‌هاست که باعث می‌شود بهره‌ی بهتری از آن ببرید.

اپلیکیشن عکاسی VSCO Cam

به‌محض این‌که عکاسی رابط کاربری VSCO را درک کند این اپلیکیشن تجربه‌ای بی‌نظیر را برای او فراهم خواهد کرد. تجربه‌ی کار با این اپلیکیشن به تغییر تنظیمات و منوهای کشویی محدود نمی‌شود؛ از تنظیمات بسیار دقیق گرفته تا «حالت دکمه‌ی بزرگ» (Big-button Mode) که اجازه می‌دهد با ضربه زدن روی هر نقطه‌ای از صفحه‌ی نمایش به‌سرعت یک عکس بگیرید همه‌چیز به این منظور طراحی شده است که به شما کمک کند آنچه را می‌بینید به یک اثر هنری تبدیل کنید.

اپلیکیشن VSCO مجهز به ابزارهای ویرایش و برش تصویری نیست که معمولا در سایر اپلیکیشن‌های دوربین همه‌کاره یافت می‌شود. به‌جای آن می‌توانید از چیزی در حدود یک دوجین تنظیمات آماده استفاده کنید که تمام تنظیمات ویرایشی دقیق تصویر را در پشت صحنه و به شکل خودکار انجام می‌دهند. اگر این تنظیمات آماده را فیلتر بخوانیم قابلیت‌های آن‌ها را دست‌کم گرفته‌ایم. بیشتر اپلیکیشن‌ها در آرزوی رسیدن به یک سبک یا حال‌وهوای خاص لایه‌ای ناخوشایند را به تصویر اعمال می‌کنند، ولی افکت‌های VSCO بسیار ظریف‌تر هستند و به‌جای اعمال تغییرات وسیع آشکار با تنظیمات دقیق بهینه‌سازی شده موجب تقویت عناصر موجود در تصویر می‌شوند.

اپلیکیشن عکاسی VSCO Cam فیلترها

اپلیکیشن VSCO علاوه بر یک کتابخانه‌ی استاندارد برای نگهداری عکس‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تولیدات هنری خود را در فضایی منتشر کنند که امکان به اشتراک گذاشتن آن‌ها را با اجتماعی بزرگ‌تر ممکن می‌سازد. همچنین عملکرد جالب «مجله» (Journal) اجازه می‌دهد عکس‌های خود را به داستان‌هایی تصویری به سبک اپلیکیشن Storehouse تبدیل کنید.

دانلود از اپ استور

بهترین برای عاشقان فیلتر: اپلیکیشن عکاسی TADDA

شاید اینستاگرام مسئول ازدیاد فیلترها در عالم عکاسی دیجیتال باشد ولی اگر آیفون نبود فیلترها تا این اندازه محبوب نمی‌شدند. اکنون شما فیلترها را تقریبا در تمام اپلیکیشن‌های اصلی عکاسی می‌یابید.

اپلیکیشن عکاسی TADAA

ولی حتی در دریایی مملو از رنگ‌ها و بافت‌های منحصربه‌فرد هم اپلیکیشن TADAA می‌تواند خود را به رخ بکشد. رابط کاربری عالی این اپلیکیشن کمک می‌کند با لغزاندن انگشت به‌سرعت یک فیلتر زنده را به پیش‌نمایش عکس اضافه کنید. با ورود به اتاق ویرایش چیدمانی از ابزارها و لغزنده‌ها برای تغییر اندازه، شفافیت، شارپنس و پرسپکتیو عکس در اختیار شما خواهد بود. ولی درخشش اصلی TADAA در زمینه‌ی شخصی‌سازی است. چند دوجین فیلتر به‌صورت رایگان در نظر گرفته شده و فیلترهای بسیار دیگری را هم می‌توانید با قیمت‌های معقول خریداری کنید. ولی نکته اینجاست که در داخل هر فیلتر تنظیماتی فراتر از تنها چند دکمه‌ی روشن و خاموش وجود دارد. شدت و رنگ هرکدام از فیلترها را می‌تواند تنظیم کنید و به‌این‌ترتیب از هرکدام به شیوه‌های خلاقانه‌ی متعددی بهره بگیرید. و با استفاده از ماسک‌های هوشمندی که می‌توانند بخشی از تصویر را مجزا کنند، عکس‌های فیلتر شده‌ی شما جوری به نظر می‌رسند که گویی به‌جای چند ثانیه جابجا کردن لغزنده‌ها روی آیفون ساعت‌ها در فتوشاپ برای ساختن آن‌ها زحمت کشیده‌اید.

دانلود از اپ استور

در بخش بعدی این مقاله فهرست خود را با بررسی کامل سه اپلیکیشن عکاسی خوب دیگر برای آیفون یعنی Manual ،Slow Shutter و Rookie Cam تکمیل خواهیم کرد و همچنین به برخی از اپلیکیشن‌های عکاسی مناسب دیگری که در لیست اصلی ما جای نگرفته بودند اشاره خواهیم کرد. با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

منبع: Macworld

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه