بهترین اپلیکیشن‌های عکاسی برای آیفون؛ Manual, Slow Shutter Cam, Rookie Cam

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۶ دقیقه
اپلیکیشن عکاسی - آیفون

همان‌طور که در بخش اول این مقاله گفتیم اپ استور مملو از تعداد زیادی اپلیکیشن عکاسی مختلف با توانایی‌ها و قابلیت‌های متفاوت است. درنتیجه پیدا کردن بهترین اپلیکیشن عکاسی برای آیفون که با سبک، نیاز و سلیقه‌ی عکاسی شما هماهنگ باشد کار ساده‌ای نیست. در این مقاله‌ی دو بخشی قرار است با درنظر گرفتن سه معیار رابط کاربری، سهولت در استفاده و مجموعه امکانات، بهترین اپلیکیشن عکاسی را در شش دسته‌ی مختلف انتخاب کنیم. در بخش قبلی به بررسی سه اپلیکیشن عکاسی TADAA، VSCO Cam و +Camera پرداختیم. از لینک زیر می‌توانید برای خواندن بخش اول استفاده کنید. با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم به بررسی مابقی اپلیکیشن‌های عکاسی این فهرست بپردازیم.

بهترین اپلیکیشن‌های عکاسی برای آیفون؛ Camera+, VSCO Cam, TADAA

بهترین برای طرفداران سادگی: اپلیکیشن عکاسی Manual

ساختن یک رابط کاربری مینیمال و ساده‌ی خوب سخت‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد؛ به‌ویژه اگر با دکمه‌ها و تنظیماتی سروکار داشته باشید که خیلی از افراد با آن‌ها آشنا نیستند. ولی اپلیکیشن Manual موفق شده است این کار را به شکلی ماهرانه انجام دهد و به تعادلی عالی میان بیش‌ازحد زیاد و بیش‌ازحد کم برسد که همچنان ابزارهای لازم را برای گرفتن عکس‌هایی حرفه‌ای در اختیار عکاسان متخصص قرار می‌دهد.

علی‌رغم رابط کاربری ساده اپلیکیشن Manual برای سرعت بالا ساخته نشده است. باوجوداینکه یک حالت خودکار هم وجود دارد ولی این اپلیکیشن به‌طور کامل از قدرت خالص دوربین بهره می‌گیرد و شما را به تنظیم دستی کنترل‌های مختلف از تراز سفیدی و دمای رنگ گرفته تا نوردهی و حساسیت ISO تشویق می‌کند. به‌جز تنظیمات آماده‌ی معمول برای تراز سفیدی هیچ فیلتر یا حالت عکاسی خاص دیگری در این اپلیکیشن وجود ندارد ولی Manual قدرت بسیار زیادی را در ویزور یا نمایاب خوب قرار داده است. تنظیمات عموما از طریق کنترل‌های لغزنده یا گردنده انجام می‌شود و یک کادر بزرگنمایی هوشمندانه کمک می‌کند فوکوس را به شکلی ماهرانه در عکس جابجا کنید.

اپلیکیشن عکاسی Manual

همچنین یک هیستوگرام مفید هم روی صفحه نمایش داده می‌شود که تغییرات ناگهانی نوردهی را به شما نشان خواهد داد. امکان تغییر رنگ غالب رابط کاربری به طیف تیره هم در نظر گرفته شده تا هنگام عکاسی در نور کم مزاحمت نوری ناشی از خود گوشی به حداقل برسد. ولی چشمگیرترین موضوع در مورد اپلیکیشن Manual توجه خارق‌العاده‌ی آن به جزییات است. بنابراین حتی اگر این اپلیکیشن نمی‌تواند نقش اپلیکیشن دوربین اصلی را برای شما بازی کند، قطعا نگه‌داشتن آن در جعبه‌ی ابزارهای عکاسی مفید خواهد بود.

دانلود از اپ استور

بهترین برای شب‌زنده‌داران: اپلیکیشن عکاسی Slow Shutter Cam

عکاسی در نور کم حتی با پیشرفته‌ترین دوربین DSLR هم ممکن است دشوار باشد و درنتیجه اصلا باعث تعجب نیست که بسیاری از افراد از گرفتن عکس با گوشی موبایل در نور کم گله داشته باشند. اگر اکثر مواقع در تاریکی عکاسی می‌کنید اپلیکیشن Slow Shutter Cam می‌تواند نتایج قدرتمند و باثباتی را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای ثبت یک عکس بدون در اختیار داشتن منبع نوری مناسب شما مجبور خواهید بود سرعت شاتر را کاهش دهید تا سنسور دوربین در معرض نور بیشتری قرار بگیرد. تقریبا هر اپلیکیشنی که اجازه‌ی تنظیم دستی کنترل‌های دوربین را بدهد امکان این کار را برای شما فراهم خواهد کرد ولی اپلیکیشن Slow Shutter این موضوع را به‌گونه‌ای خرد و تفکیک می‌کند که درک و کنترل آن ساده باشد. هنگام عکاسی در تاریکی کنترل‌های لغزنده‌ی تقویت نوردهی و سرعت شاتر به شما اجازه می‌دهند حساسیت را برای ثبت نتیجه‌ی دلخواه تنظیم کنید. این اپلیکیشن برای ساده‌سازی این پروسه نزد عکاسان آماتور طراحی شده است ولی عکاسان حرفه‌ای هم رویکرد جالب آن را تحسین خواهند کرد.

اپلیکیشن عکاسی Slow Shutter Cam

البته این اپلیکیشن تنها برای شرایط نور کم مناسب نیست. در ثبت عکس‌هایی نظیر جریان یک رودخانه یا حرکت سریع خودروها هم که با استفاده از تکنیک نوردهی طولانی (Long Exposure) به بهترین نتایج می‌رسند می‌توان از حالت‌های «تاری حرکت» (Motion Blur) یا «دنباله‌ی نور» (Light Trail) استفاده کرد. این حالت‌ها هم تنظیماتی ساده در اختیار شما قرار خواهند داد تا مطمئن باشید یک عکس زیبا را به دلیل سردرگم شدن میان تنظیمات نامفهوم از دست نخواهید داد.

دانلود از اپ استور

بهترین برای ویرایش: اپلیکیشن عکاسی Rookie Cam

اگر قصد دارید با عکس‌های خود کاری بیش از یک پرداخت ساده انجام دهید تمام چیزهایی را که نیاز دارید در اپلیکیشن Rookie Cam خواهید یافت. در مقام دوربین عکاسی اپلیکیشن Rookie Cam نسبتا ابتدایی به نظر می‌رسد ولی گرفتن عکس تنها بخش کوچکی از تمام کارهایی است که می‌تواند انجام دهد. سایر اپلیکیشن‌های دوربین معرفی‌شده در این مقاله بیشتر برای کمک به گرفتن یک عکس بی‌نقص ساخته شده‌اند ولی Rookie Cam بیشتر برای کار کردن روی عکس پس از ثبت لحظه ساخته شده است. این اپلیکیشن علاوه بر مجموعه‌ای استاندارد از ابزارهای ویرایشی به انبوهی از ابزارهای دیزاین هم مجهز است تا کمک کند رختی نو بر تن عکس‌های خود بپوشانید. از فیلترها و مدال‌ها گرفته تا فونت‌ها و قاب‌های مختلف، تمام این ابزارها در خدمت این هدف مشخص هستند که عکس‌های شما را به آثاری هنری تبدیل کنند. اپلیکیشن مجموعه‌ی بسیار خوبی از امکانت و ابزارها را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد ولی با خرج کردن اندکی پول می‌توانید از تعداد بسیاری ابزارهای مفید دیگر هم بهره ببرید.

اپلیکیشن عکاسی Rookie Cam

مسلما برخی از گزینه‌های Rookie Cam غیرحرفه‌ای هستند ولی این هم بخشی از جذابیت این اپلیکیشن است: گشت زدن در میان همین استیکرها و اشکال ساده ممکن است منجر به خلاقیت‌هایی شود که در غیر این صورت امکان بروز نمی‌یافتند.

دانلود از اپ استور

چند اپلیکیشن عکاسی جالب‌توجه دیگر

صیقل دادن این فهرست برای رسیدن به شش اپلیکیشن دوربین بسیاری از اپلیکیشن‌های عالی دیگر را بیرون از گود قرار داده است. یکی از آن‌ها اپلیکیشن بسیار خوب ProCam است. اپلیکیشن ProCam برای بسیاری از عکاسان گزینه‌ی اصلی محسوب می‌شود: حالت‌های عکاسی آن اجازه می‌دهد به‌سرعت عکسی را بگیرید، درحالی‌که تنظیمات دستی آن کنترل بسیار زیادی را برای عکاس فراهم می‌کند. کار کردن با ProCam ممکن است حتی از یادگیری رابط کاربری مینیمال VSCO هم زمان بیشتری ببرد ولی تقریبا کاری وجود ندارد این اپلیکیشن از پسش برنیاید. رابط کاربری آن هم ممکن است به روانی سایر اپلیکیشن‌های این فهرست نباشد ولی با جستجو در تنظیمات آن می‌توانید نکات زیادی را در مورد عکاسی دیجیتال فرابگیرید. اگر قرار بود برای این اپلیکیشن هم یک دسته تعریف کنیم نام آن را «بهترین برای عکاسان نوآموزی که آماده‌ی کار کردن با یک دوربین پیشرفته‌تر هستند» می‌گذاشتیم.

دانلود از اپ استور

یکی دیگر از اپلیکیشن‌های دوربین محبوب Shoot نام دارد که رابط کاربری بهینه‌شده‌ی آن بدون غرق کردن شما در تعداد زیادی از تنظیمات کنترل نسبتا بالایی را فراهم می‌کند. البته رابط کاربری این اپلیکیشن در حد Manual مینیمال نیست ولی تعادل خوبی میان سادگی و پیچیدگی دارد. تمام تنظیمات این اپلیکیشن شامل لغزنده‌ها، گریدها و درجه‌بندی‌ها به شکلی هماهنگ باهم کار می‌کنند تا رسیدن به عکسی بی‌نقص را در کمترین زمان ممکن سازند.

دانلود از اپ استور

نایب‌قهرمان دوم در زمینه‌ی بهترین اپلیکیشن دوربین ازنظر کلی که با اختلافی بسیار جزئی پس از VSCO به خط پایان رسید ProCamera بود؛ یک دوربین با تنظیمات دستی کامل و رابط کاربری مطلوب. یکی از امکانات جالب این اپلیکیشن که «کنترل کششی نوردهی» (Exposure Swipe Control) نام دارد اجازه می‌دهد روشنایی عکس را تنها با حرکت دادن انگشت روی صفحه‌ی نمایش تنظیم کنید. مجموعه‌ای از حالت‌های عکاسی پیشرفته هم در این اپلیکیشن در نظر گرفته شده که میزان تنظیماتی را که باید انجام دهید کاهش خواهد داد. البته اگر شما اهل وررفتن با تنظیمات مختلف باشید ProCamera به‌قدر کافی گزینه در اختیار شما قرار خواهد داد.

دانلود از اپ استور

احتمالا عاشقان اینستاگرام دوربین اپلیکیشن EyeEm را هم تحسین خواهند کرد که با تمرکز روی فیلترها ساخته شده است. این اپلیکیشن از ۲۴ پرده، بافت و الگوی مختلف بهره می‌برد تا به عکس‌های شما ظاهری منحصربه‌فرد بدهد. دوربین آن هم چندان خام به نظر نمی‌رسد و رابط کاربری ساده‌ی آن تقریبا همان سطح از کنترل را مهیا می‌کند که در اپلیکیشن خود اپل می‌بینیم.

دانلود از اپ استور

اپلیکیشن Colorburn بیش از ۱۰۰۰ فیلتر در خود دارد که می‌توانید آن‌ها را به‌سادگی به عکس‌های خود اعمال کنید. البته همان‌طور که از نام این اپلیکیشن برمی‌آید اکثر فیلترهای آن تنها یک سایه‌ی رنگی ساده هستند و فیلترهای منحصربه‌فرد زیادی در آن یافت نمی‌شود. بااین‌حال این اپلیکیشن در مقابل قیمت ناچیزی که دارد به دلیل گزینه‌های بسیار زیادی که در اختیار می‌گذارد ارزش حضور در میان ابزارهای عکاسی شما را خواهد داشت.

دانلود از اپ استور

منبع: Macworld

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar ممم

    از برنامه picsart استفاده نکردید؟ امکانات خیلی درخور توجهی داره

  2. Avatar حمید

    کاش یه سری مسابقه هم بزارید و هم معرفی کنید

  3. Avatar حمید بشیری

    یه نفر میگفت پایین اوردن سرعت شاتر (مثلن در حد ده دقیقه برای عکاسی ستاره ها و…) میتونه به دوربین dslr ها هم آسیب بزنه
    آیا این مطلب واقعی و آیا سنسور گوشی ها آسیب پذیر تر از dslr ها نیستن؟

  4. Avatar Cyanogen

    Camera 360 هم خوبه البته من خودم به شخصه عکس میندازم بعد ویرایش میکنم ولی خوب بعضی اوقات بهتره قبل از ویرایش افکت گذاری کرد
    موفق باشید دوستان

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه