تندر ۹۰ چقدر ایمن است؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تندر ۹۰ جزو ایمن‌ترین خودروهای بازار داخلی با قیمت کم‌تر از ۵۰ میلیون تومان است. رنو لوگان یا همان داچیا لوگان نسل اول که آن را در بازار ایران به عنوان تندر ۹۰ می‌شناسیم، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ میلادی در بازار جهانی عرضه می‌شد. مدل ۲۰۰۵ این خودرو در تست تصادف موسسه یورو ان‌کپ (Euro NCap) حضور پیدا کرد. ابتدا نظر شما را به دیدن کلیپ تست تصادف این خودرو جلب می‌کنیم.

تندر ۹۰ در بخش ایمنی سرنشینان بزرگسال توانست ۳ ستاره از ۵ ستاره ایمنی را از آن خود کند. در بخش ایمنی کودکان هم شاهد نتیجه مشابهی بودیم؛ این خودرو موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی شد. این درحالی است که برخلاف دو نتیجه‌ی قبلی، این اتومبیل فرانسوی در بخش ایمنی عابر پیاده، تنها یک ستاره ایمنی در کارنامه خود ثبت کرد.

بگذارید کمی دقیق‌تر به ایمنی این خودرو نگاه کنیم. در بخش اول که خودرو از جلو به مانع برخورد می‌کند، بیشترین تهدید برای سرنشینان جلو (راننده و شاگرد)، آسیب دیدن قفسه سینه و سپس ران و ساق پا است. در گزارش رسمی تست تصادف این خودرو، بیشترین بار ناشی از ضربه تصادف به قفسه‌ی سینه‌ی آدمک‌ها وارد شده است.

اگرچه نیروی ناشی از ضربه‌ی تصادف، آسیب کمی به محفظه‌ی زیرین فرمان و پدال‌ها وارد کرده، اما براثر جابه‌جایی پدال‌ها، شاهد وضعیت خطرناکی برای مچ پای راننده هستیم. حتی بر اثر ضربه، پدال ترمز خودرو شکست و همین موضوع تبدیل به تهدیدی جدی برای ساق پای راننده شد.

اگر در همین ویدیو، نمای بیرونی این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم متوجه جمع شدن خودرو تا نیمه‌ی اولیه در موتور شویم. این ضربه باعث آسیب جدی به موتور و جلوبندی اتومبیل (اکسل جلو، فنر و کمک‌فنر)، تاب ورداشتن در راننده، خم شدن نیمه‌ی جلویی سقف و ترک خوردن شیشه‌ی جلوی سمت راننده می‌شود.

درنظر داشته باشیم که ستون میانی، پشتی و نیمه‌ی عقب تندر ۹۰ از آسیب تصادف مصون هستند. این درحالی است که در رقبای این کلاس خودرویی گاهی اوقات شاهد آسیب بسیار جدی به نیمه جلویی هستیم و دامنه‌ی آسیب تصادف حتی به قسمت پشتی هم می‌رسد.

اگر تندر ۹۰ به عابر پیاده برخورد کند، ضربه‌ی محکمی به عابر پیاده وارد می‌شود. اولا طراحی سپر، بخش کناری و گوشه‌های در موتور این خودرو به گونه‌ای است که شانس حفظ جان عابر به حداقل ممکن می‌رسد. تا خوردن و آسیب دیدن در موتور موجب می‌شود تا سر عابر پیاده درصورت برخورد به این نواحی به شدت آسیب ببیند و نتایج ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.

در آزمون تصادف جانبی بازهم قفسه سینه‌ی راننده بیشترین بار ناشی از تصادف را تحمل می‌کند. برخلاف قفسه سینه، شکم و لگن راننده در وضعیت ایمنی قابل قبولی قرار دارند. ضربه از کنار موجب آسیب دیدن درها و شکسته شدن شیشه‌‌های کناری همان سمت می‌شود.

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، تندر ۹۰ جزو ایمن‌ترین خودروهای فعلی بازار داخل است. به‌طور کلی به دلیل نبودن رقابت پویا در بازار داخلی، محصولات رنو در بازه‌ی قیمتی خود به عنوان خودروهای ایمن، مطمئن و باکیفیت در ایران شناخته می‌شوند.

نظر شما درمورد ایمنی این خودرو چیست؟


telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۸ دیدگاه
  1. Avatar مصطفی

    بهترین خودرو حال ایران ال۹۰ هستش چون دوام و شتاب عالی و ایمنی باعث این موضوع شده

  2. Avatar آیمان

    سلام. همه درست میفرمایند ال نود صندلی هایش راحت نیست

  3. Avatar Parsa moradi

    ببنید دوستان l90 چه در نسخه های جدید چه قدیم، پایدار بودن اونا داخل پیچ های تند خیلی خیلی پایین هستش و به نظر من یک خودرویی هست که اگر باهاش داخل یک جاده پر پیچ برید امکان تصادف زیاد هستش. از مشکلات دیگه هم واستون بگم که داخل دست انداز های ایران این ماشین بشدت خشک هستش و واقعا ضربه رو به طور کامل به داخل کابین منتقل میکنه . این ایرادات این خودرو به علت خشکی و سفت بودن کمک فنر ها هستش . بنده در این بازه قیمتی پژو پارس tu5 یا سال رو پیشنهاد میکنم ، چونکه طراحی بهتر، شتاب بهتر موتور قوی و بهینه تر و راحتی بیشتر داخل صندلی ها و ازجمله امنیت بسیار بالاتری داخل پیچ ها خواهید داشت ، از طرفی هم قطعات کل گروه پژو پارس خیلی راحت پیدا میشن (بجز پارس elx که تولیدش متوقف شده)
    ممنون از توجه شما

  4. Avatar سعید

    ال نود ایمن ترین خودرو در بین تولیدات داخل و خودروهای چینیه

    1. Avatar کارن

      ۲۰۶ ایمن تره تازه ماشین های چینی (جدیداشون) هیچ کدوم تصادف نمی کنن اگه بکننم ایمنیشون کامله ولی دارم حرف از ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان می زنم

  5. Avatar ناشناس

    یکی از بدترین و مزخرفترین ماشین های ایرانه تجربه نشون داده امار تصادف پراید زیاده
    چون تعدادش زیاده ولی تندر کمه کسی نمیاد بگه تندر بده ولی تندر از نظر تعدادش تصادفش زیاد و ایمنیش فوق العاده کم اخه اینم شد ماشین کلیپ رو ببینید ایگه تو تصادف نمیری از جون سالم ب در نمیبری

    1. Avatar ارتین ملایی

      نظر من اینه زانتیا بخری تصادف کنی چنان داغونت میکنه بعد میفهمی ال ۹۰ خیلی بهتره برو زانتیا سوار شو

  6. Avatar حسن.ن

    لطفادر مورد ایمنی برلیانسh230هم گزارش وفیلم تهیه کنید.باسپاس
    بنظربنده هم با۳ستاره ناچیز نمیشه گفت تندر۹۰ ایمن هست.خودروایمن بایددارای۵ستاره باشد

    1. Avatar ارتین ملایی

      متوسط نه ناچیز ایمنی زانتیا با اون همه شوکت ۲ از ۵ ستاره است ایبرگ ماشین جوکه

  7. Avatar ///mahdispd

    خیلی عالی
    ال نود با قیمت تقریبا برابر با پرشیا و امثال اون فروخته میشه ولی از لحاط ایمنی خیلی بهتره پژو پارس ۱ستاره ایمنی رو داره!مثله پراید!!ولی مردم به خاطر ظاهر و امکاناتش میرن پرشیارو میخرن

  8. Avatar بنیامین

    خودرو ایمن خودرویی هست که ۵ ستاره سال ۲۰۱۷ داشته باشه نه ۳ ستاره سال ۲۰۰۵ …
    ببین دیگه بقیه ماشین های ما چی هستن که به ۳ ستاره میگیم ایمن
    این خودرو یک آپدیت داشته و مورد تغییر واقع شده و ایمنی شاسی و اتاق افزوده شده … همینطور مجهز به ۴ ایربگ هست … که به اسم رنو سیمبل و با قیمت بالا در ایران فروخته میشه

    1. Avatar ارتین مولایی

      ال ۹۰ نسبت به زانتیا و ماشین های ایرانی بهتره

  9. Avatar محمد

    نسبتاً بدِ اونا، بهترینِ ماست -_-

  10. Avatar امیرحسین مصطفوی

    با سلام
    الان داشتم وضعیت خودروها رو در سایت Euro NCAP نگاه می‌کردم. وضعیت ۲۰۶ که خیلی بهتر هست. ۴ ستاره ایمنی داره!

    1. Avatar آرش

      بله ۲۰۶ ,۴ستاره داره.ولی نه۲۰۶ ایی که توی ایران هستش,اونی گه تست شده اونجا ۲در هستش و جنس فلز بدنه اش با اینی که توی ایران هست متفاوتء.۲۰۶ های تولید ایران حتی مورد تایید خود پژو هم نیستن و فقط دارن تولید میشن

      1. Avatar ارتین مولایی

        احسنت به شما

  11. Avatar حسین

    کشور ایرانه دیگه. منطق خودروسازاش هم اینه: “همینه که هست”…

    1. Avatar ارتین ملایی

      آنقدر ماشین های ایران‌خودرو ضعیفن که زانتیا از همشون ایمن تره ایبرگ استاندارده

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه