تکامل نقش خبر در فیس‌بوک و توییتر

۲۴ تیر ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

براساس یافته‌های یکی از مطالعات اخیر مرکز تحقیقاتی The Pew، شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر روز به روز نقش‌شان در جامعه پررنگ‌تر می‌شود چرا که همین‌طور بر تعداد کاربرانی از آنها به عنوان منبع خبر استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود.

چنین گرایشی کاملا قابل پیش‌بینی بود زیرا هر دو سایت تلاش می‌کردند که جایگاه خود را به عنوان منبع خبری تثبیت کنند و این‌طور که نتایج مطالعه‌ی اخیر نشان می‌دهد، تلاش‌های این دو بی‌فایده نبود.

براساس مطالعه‌ای که توسط یکی از تیم‌های مرکز تحقیقاتی The Pew با گذر زمان تعداد افراد بیشتری برای آگاهی از اخبار روز به سراغ شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و تویییتر می‌روند.

در گزارش این مطالعه آمده که این رشد، از افزایش تعداد کاربران این سایت‌ها ناشی نمی‌شود، بلکه کاربران فعلی علاقه‌ی زیادی به کشف اخبار در شبکه‌های اجتماعی مذکور پیدا کرده‌اند. تیم تحقیقاتی Pew یافتند که ۶۳ درصد از کاربران فیس‌بوک و توییتر برای قرار گرفتن در جریان خبرها و رویدادهای مهم روز استفاده می‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند برای فیس‌بوک و توییتر دل‌گرم‌کننده باشد، زیرا هر دوی سایت‌ها اخیرا توجه ویژه‌ای به اخبار پرداخته بودند. «پروژه‌ی آذرخش» (Project Lightning) توییتر برای همه از جمله کسانی که حساب کاربری توییتر ندارند، اخبار جدید را به‌طور زنده پوشش می‌دهد. در این میان، فیس‌بوک هم در ماه گذشته سرویس Instant Article را راه‌اندازی کرده که این امکان را به سازمان‌های خبری جدید می‌دهد که مطالب خود را مستقیما در این سایت منتشر کنند.

نتایج این مطالعه می‌تواند ندایی هشدارآمیز برای رسانه‌هایی باشد که از رویکردی قدیمی پیروی می‌کنند و به آنها اهمیت به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی را برای انجام وظایف روزانه‌شان نشان می‌دهد. کاربران مونث و مذکر از اقشار مختلف جامعه به‌طور فزاینده‌ای اخبار خود را از فیس‌بوک می‌گیرند و توییتر هم توجه بیشتری نسبت نسبت به گذشته به خود جلب کرده و کاربران آن را افراد کمتر و بیشتر از ۳۵ سال تشکیل می‌دهند.

با این وجود، اکثر کاربران همچنان این دو سایت را به عنوان منابع خبری ثانویه در نظر می‌گیرند و بیشتر، کاربران جوان هستند که برای خبر به شبکه‌های اجتماعی رجوع می‌کنند.

منبع: The Verge

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه