حتی اگر به گوشی‌ تان توجه نکنید، باز هم هواس‌تان را پرت خواهد کرد

۱۹ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

محققین هنوز تاثیر دقیق گوشی‌ های هوشمند روی میزان تمرکز و کارایی افراد را حساب نکرده‌اند. با این حال دانشمندان دانشگاه فلوریدا سعی کرده‌اند تا با تحقیقات اخیرشان، ایده‌های جدیدی در این باره ارایه کنند.

محققین معتقد هستند که هشداردهنده‌های گوشی‌ های هوشمند (Notifications) می‌توانند تمرکز افراد را کاملا از آن‌ها بگیرند.

محققان این دانشگاه دریافته‌اند که حتی اگر افراد روی موبایل‌شان هم وقت صرف نکنند، باز هم هشدارهایی که گوشی‌ ها می‌دهند (Notifications) می‌توانند تمرکز آن‌ها را کاملا از بین ببرد. مشکل این جا است که هشدارها تمرکز افراد را از آن‌ها می‌گیرند، چه همان لحظه به آن‌ها توجه شود و چه به کنار گذاشته شوند. اگر برای مثال صدای رسیدن پیغامی را بشنوید، شروع به فکر کردن درباره‌ی فرستنده‌اش و محتوای آن می‌کنید. حتی اگر هم توجهی به آن نکنید، قسمتی از مغز به این موضوع که چه کسی می‌تواند چه چیزی را برای شما فرستاده باشد، مدام در حال فکر کردن است. یک هشدار ساده، می‌تواند «پنهای‌باند» مغزتان را اشغال کند.

Notifications1

نتایجی که محققین دانشگاه فلوریدا از تحقیقات‌شان منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که حتی هشدارهای کوتاهی مثل Notificationها، ذهن را به افکاری نامربوط سوق می‌دهند و روی بازده کاری تاثیر می‌گذارند. برای انجام این تحقیقات، توجه افراد زیادی را حین کار کردن حساب کرده‌ و مشاهده کرده‌اند زمانی که گوشی افراد صدا می‌دهد، حتی اگر به آن جواب هم ندهند، میزان کارایی‌شان پایین می‌آید.

محققین هم‌چنین به این موضوع اشاره کرده‌اند که میزان توجهی که صدای گوشی‌ها از افراد می‌گیرد، تفاوت زیادی با جواب دادن پیغام ندارد. در نتیجه اگر می‌خواهید به‌طور کلی ذهن‌تان روی کارتان باشد، باید هشداردهنده‌ها را کاملا غیرفعال کنید.

منبع: Digital Trends

دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه