حق با اپل است یا اسپاتیفای؟

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

اگر از خوانندگان دیجی‌کالا مگ باشید احتمالا خبر دعوا میان اپل و اسپاتیفای را شنیده‌اید. طبق ادعای اسپاتیفای مسئولان شرکت اپل مانع از بروزرسانی اپ اسپاتیفای در iOS شده‌اند. امکان بروزرسانی این اپ منوط به تغییر سیستم پرداخت آن و ادغام شدن این سیستم در فروشگاه آی‌تیونز شرکت اپل عنوان شده.

حال در این دعوا یک سوال اساسی مطرح است؛ آیا اپل با این کار قصد تضعیف و از میان برداشتن یکی از رقبای قدرتمندش را دارد یا این اسپاتیفای است که با شکستن قوانین برای اپل مشکل ایجاد کرده؟

اسپاتیفای – این سرویس قدرتمند پخش زنده موسیقی – معتقد است اپل از اپ‌استور مثل یک سلاح استفاده می‌کند تا رقبای‌اش را تضعیف کند اما مشاور حقوقی شرکت اپل در نامه‌ای به اسپاتیفای نظر دیگری را مطرح کرده. بروس سیول مشاور حقوقی اپل در این نامه اسپاتیفای را متهم می‌کند که به دنبال این است اپل با این شرکت به شکلی خاص و خلاف قوانین‌اش رفتار کند.

سیول می‌گوید خواسته اسپاتیفای بر خلاف قوانین اپ‌استور و قواعدی است که برای همه توسعه‌دهنده‌گان اجرا می‌شود و با این وجود اسپاتیفای در این ماجرا به شایعه‌پراکنی و بیان نصفه و نیمه حقایق متوسل شده است.

Apple-vs-spotify

مشاور حقوقی اپل در نامه‌اش یادآور شده که بروزرسانی جدید سرویس اسپاتیفای امکان پیوستن کاربران جدید به این سرویس را فراهم می‌کند بدون اینکه مبلغی تحت عنوان خرید درون برنامه‌ای به اپل پرداخت شود. با توجه به اینکه دانلود اسپاتیفای مجانی است و این شرکت از کاربران‌اش می‌خواهد مبلغ ماهانه اشتراک را از طریق وبسایت اسپاتیفای بپردازند و نه از طریق اپ‌استور، در عمل اپل هیچ درآمدی از طریق این اپ نخواهد داشت. این در حالی است که طبق قوانین اپل ۳۰ درصد خریدهای درون برنامه‌ای اپلیکیشن‌ها در اپ‌استور به شرکت اپل تعلق می‌گیرد. البته این قوانین برای جلب هر چه بیشتر توسعه‌دهنده‌گان تغییراتی هم کرده است. در حال حاضر اپل در آغاز همان نرخ ۳۰ درصد را دریافت می‌کند اما در ادامه برای مشتریانی که برای یک سال تمام یک سرویس را مشترک شده باشند نرخ به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و به این شکل توسعه‌دهنده هم سود بیشتری خواهد برد.

به هر حال اسپاتیفای علاقه‌ای ندارد برای استفاده کاربران iOS از این سرویس پولی به جیب اپل بریزد. اسپاتیفای در سال‌های گذشته موفقیت‌های قابل توجهی در جلب مشتری ‌داشته اما هنوز هم با مشکلات مالی قابل توجهی مواجه است و این مشکلات هم اسپاتیفای را نسبت به پرداخت هر پولی به اپل بی‌میل‌تر می‌کند. از سوی دیگر اپل هم حاضر نیست قوانین‌اش را بخاطر سرویس اسپاتیفای تغییر دهد. باید دید نتیجه این جدال به کجا می‌رسد.

منبع: Cnet

‌‌

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar طاها

    اسپاتیفای داره توی سایتش از کاربراش پول می گیره. در اصل اون ها توی سایت اسپاتیفای عوض هستن. چه ربطی به اپل داره اصلاً. حالا چون اپ داره باید پول کاربرای سایتش هم بده به اپل!؟ خخخخخ. دیگه مسخره تر از اپل خودشه. مثل این می مونه که کافه بازار به دیجی کالا بگه هر خریدی کاربرا می کنن از اپ باید از پرداخت درون برنامه ای من باشه که من هم سود بکنم.

    1. Avatar محمدجواد پیکاری

      تو اپ استور وقتی رو یه اپ کلیک میکنین یه قسمت هست که تمام پرداخت های درون برنامه ای اون اپ رو نوشته و تمام اپ هایی که پرداخت درون برنامه ای دارن باید از طریق آیتونز پرداخت بشن و در اون قسمت قیمت های پرداخت های درون برنامه ای نوشته شده باشه. این قانون همه استور هاست، شما اگه بخوای از پلی استور یا بازار هزینه ای برای پرداخت درون برنامه ای کنید باید از درگاه استور انجام بدین. مثلا یوتیوب هم برای یوتیوب رِد این کار رو کرده. اما اسپاتیفای نمی خواد قبول کنه که اون هزینه ای که از کاربرا میگیره “پرداخت درون برنامه” ایه که این کاملا اشتباس. بحث دیجیکالا هم فرق میکنه چون محصولات دیجیکالا “پرداخت درون برنامه ای” نیستن مثلا آمازون که نمیاد پول بده به استور های اپل و گوگل.

    2. Avatar سجاد

      اتفاقا حرف اپل کاملا درست و منطقیه، کار اسپاتیفای یه جور کلاه برداریه چون اپل بیاد محصول بفروشه و یه پلتفورم عالی مثل iOS و AppStore ایجاد بکنه بعد یه شرکتی برای اینکه پولش رونده بیاد اینجوری اپل رو دور بزنه ! خب اپل در راه رضای خدا قرار نیست که پلتفورم رو در اختیار دیگران بذاره. اگه اشتراک مال سایتشه به قول شما پس کاربراش هم برن توی مرورگر خودشون و سایتش رو باز کنند و استفاده کنند ولی نه دیگه چون میخواد بیش از ۱ میلیار کاربر اپل رو که یک بازار خیلی بزرگه بدست بیاره ولی خب از اونور هم میخواد اپل رو دور بزنه و تمام پول توی جیب خودش بره !

      1. Avatar علی اکبر

        کجاش درسته؟ قیمت تمام شده اپل ( آیفون ) ۳۰۰ دلاره اما داره ۹۰۰ دلار میفروشه . این مقدار کافی نیست که میخواد بابت appstore هم پول بگیره؟ در ضمن وقتی یه گوشی با این قیمت میده باید یه فروشگاه هم بزنه دیگه تا گوشیش عقب نیوفته . وظیفشه . وگرنه گوشیش آنتیک میشه. خود اپل از شرکت های دیگه کلاه برداری میکنه . خیلی از سخت افزار های داخل گوشی مجوز استفاده ندارند . یکیش سخت افزار وای فای.
        فکر میکنید اپل قدرتمنده اما در واقع کلاه برداره . گوشی های نسل ۴ به بعد رو از کنسول بازی(پلی استیشن ۳ ) الگو گرفت . خیلی چیز های دیگه هم هست که اپل کلاه برداری کرده.

    3. Avatar Mac Klaus

      مقایسه تون در مورد دیجی کالا و اسپاتیفای اشتباهه ……….
      دیجی کالا رو باید با آمازون مقایسه کرد نه اسپاتیفای!!!!!!!!!!!!!!!!!
      از اون طرف هم اسپاتیفای رو باید با اپ هایی با عنوان (پرداخت درون برنامه ایی) کافه بازار مقایسه کرد …….

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه