نقد و بررسی دیزاینر ۱۰؛ پرفروش‌ترین تلفن AEG

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۹ دقیقه

با همه‌گیر شدن تلفن‌های موبایل و به صرفه‌بودن قیمت تماس از طریق این دستگاه‌ها، تلفن‌های ثابت به حاشیه رانده شدند. کسی فکرش را هم نمی‌کرد مردم با چنین سرعتی از خیر تلفن‌های ثابت بگذرند و به فناوری جدید تا این حد روی خوش نشان دهند. حالا دیگر استفاده از تلفن ثابت بیشتر به ادارات و شرکت‌ها محدود شده و کمتر کسی از تلفن ثابت تماس می‌گیرد. گویا فراموش‌مان شده زمانی داشتن یک دستگاه از همین تلفن‌های ثابت آرزویمان بوده و تا ماه‌ها و حتی سال‌ها پس از خرید اولین تلفن، برای شادی روح اجداد آقای گراهام‌بل فاتحه می‌خواندیم! بگذریم… می‌گویند در تماس گرفتن از تلفن ثابت لذتی هست که در تلفن همراه نیست! هنگامی که از تلفن همراه تماس می‌گیریم یا نگران تمام‌شدن شارژ سیم‌کارت‌مان هستیم یا به فکر قبضی که قرار است در انتهای دوره پرداخت کنیم. اما هنگامی که از تلفن ثابت استفاده می‌کنیم، آرامشی سراسر وجودمان هست که نمی‌توانیم آن‌را با هیچ‌چیز دیگر تجربه کنیم. ما قصد داریم دوباره سراغ تلفن‌های ثابت برویم و به‌صورت جدی‌تری به آن‌ها نگاه کنیم. این شما و این هم تلفن دیزاینر ۱۰ (Designer 10) که محصولی از برند آلمانی «آ اِ گ» (AEG) است و برای استفاده‌های معمولی در نظر گرفته شده. یک تلفن بی‌سیم خوب که با حذف شاخ و برگ‌های اضافی از تلفن‌های ثابت توانسته به محصولی برسد که در عین کاربردی بودن، قیمت بسیار خوبی دارد و برای تمام کسانی که به این محصول در خانه یا محل کارشان نیاز دارند، قابل خرید است. در ادامه با دیجی‌کالا مگ و نقد و بررسی تلفن بی‌سیم AEG Designer 10 همراه باشید.

طراحی و ظاهر

تلفن «دیزاینر ۱۰» ویژگی‌های طراحی نسل گذشته‌ی تلفن خانگی را برداشته و از ترکیب آن‌ها با زبان طراحی نسل جدید، به چیزی رسیده که ممکن است در نگاه اول، کمی شبیه دستگاه‌های مفهومی (Conceptual) به نظر برسد؛ از آن دست ایده‌هایی که تنها یک نمونه‌ی اولیه از آن‌ها تولید می‌شود و هیچ‌گاه به تولید انبوه نمی‌رسند. هنگامی‌که گوشی را در دست می‌گیرید، با یک حجم هندسی روبرو می‌شوید که تمام زوایای آن تند است و حتی یک خمیدگی یا انحنا هم در آن وجود ندارد. آیا فکر می‌کنید تلفن‌هایی که لبه‌های گرد و دایره‌ای دارند بهترین انتخاب هستند؟ خب این مساله کاملا به سلیقه‌ی شما بستگی دارد؛ اما این تلفن هم با بدنه‌ی جدیدش حرف‌های خوبی برای گفتن دارد که بد نیست به آن هم نگاهی داشته ‌باشید. پشت گوشی بی‌سیم از پلاستیک براق ساخته شده و حکایت تکراری جذب اثر انگشت در این مواد این‌جا هم تکرار می‌شود. خود گوشی واقعا سبک است و اگر بخواهید ساعت‌ها هم با تلفن صحبت کنید درد شانه و آرنج نمی‌گیرید. در قسمت پشت گوشی، یک اسپیکر برای پخش بلند صدا وجود دارد که در زمان زنگ خوردن هم صدا از همین اسپیکر پخش می‌شود. در بخش شماره‌گیر که کمی جلوتر به آن خواهیم پرداخت، چیز آن‌چنان زیادی وجود ندارد و یک میکروفن، اسپیکرِ مکالمه و تعدادی دکمه‌ به همراه یک نمایشگر رنگی تک‌رنگ تمام چیزهای هستند که با آن‌ها سروکار خواهید داشت. گوشی در سه رنگ قرمز، مشکی و سفید تولید شده‌‌است.

۰۱ - دیزاینز 10

پایه‌ی تلفن از یک حجم هندسی خاص ساخته شده‌ است که زیبایی و ظرافت طراحی‌های مدرن را در خود دارد. از آن دست طراحی‌های کمینه‌گرا (مینیمالیستیک) که سعی می‌کنند با استفاده از کمترین میزان شلوغ‌بازی، بهترین و بیشترین کارایی را ارایه دهند. به همین دلیل روی پایه‌ی بی‌سیم به غیر دکمه‌ی ساده‌ای‌ که نقش پیجر گوشی را دارد، هیچ چیز دیگری کار نشده؛ نه خبری از اسپیکر است و نه دکمه‌های شماره‌گیر و سایر موارد گیج‌کننده. تنها در دو صورت به این پایه نیاز پیدا می‌کنید: اول زمانی که می‌خواهید باتری داخلی گوشی را شارژ کنید و دوم آن هنگام که گوشی را پیدا نمی‌کنید و می‌خواهید با پیج کردن گوشی، صدای‌اش را درآورید تا ببینید کجا قرار گرفته ‌است. یک چراغ ساده هم روی پایه کار شده که در هنگام دریافت تماس ورودی چشمک می‌زند. گوشی را می‌توان در دو حالت مختلف روی پایه قرار داد: در حالتی که شماره‌گیر روبرو قرار بگیرد یا در حالتی که قسمت براق پشتی رو به شما بماند.

دکمه‌ها

۰۲ - دیزاینز 10

دیزاینر ۱۰ به غیر از دکمه‌های رایجی که در تمام تلفن‌ها وجود دارند، تعدادی دکمه‌ی دیگر در شماره‌گیر خود استفاده کرده ‌است. یکی از این دکمه‌ها برای بردن تلفن به حالت بی‌صدا (Silent) استفاده می‌شود. دکمه‌ای که دقیقا مشابه تلفن‌های موبایل باعث قطع‌شدن کلیه‌ی صداها و آلارم‌ها می‌شود. دکمه‌ی دیگری برای قطع کردن صدای میکروفون (Mute) در حین مکالمه وجود دارد تا مخاطب‌ متوجه صدای صحبت‌های این سمت تلفن شما نشود. همه‌ی ما برای این کار، انگشت‌مان را جلوی دهنی میکروفون می‌گیریم؛ اما در دیزاینر ۱۰ می‌توان این کار را با فشردن یک دکمه انجام داد. دکمه‌ی دیگری برای قفل کردن صفحه‌کلید در این تلفن استفاده شده که خیلی ساده کاری می‌کند کودکان در حین بازی با گوشی نتوانند با کسی تماس بگیرند. بچه‌ها خیلی دوست دارند مشابه بزرگ‌ترها ادای صحبت‌کردن با تلفن را درآورند و شما با این حقه می‌توانید آن‌ها را بدون نگرانی از عواقب احتمالی به آرزویشان برسانید! متاسفانه برای دکمه‌های شماره‌گیر، هیچ نور پس‌زمینه‌ای در نظر گرفته نشده و هنگام شماره‌گیری در تاریکی شب به مشکل برخورد خواهید کرد!

امکانات و کارکرد

زمانی که صحبت از امکانات می‌شود، با خود فکر می‌کنیم چه چیزهایی در این محصول وجود دارد که بتواند ما را قانع به خرید یا حتی منصرف کند. بیایید مورد به مورد جلو برویم: اول از همه اینکه گوشی مورد بحث ما بی‌سیم است و خب این خودش حسن بزرگی است. ارتباط بی‌سیم تلفن از فناوری DECT با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز استفاده می‌کند که به مزیت دیگری منجر می‌شود: تلفن بی‌سیم شما از لحاظ فرکانس کاری، هیچ تداخلی با فرکانس مودم و روتر بی‌سیم خانگی‌تان ندارد. در نتیجه هیچ یک از این دستگاه‌ها روی دیگری نویز نمی‌اندازند و در کار یکدیگر اختلال ایجاد نمی‌کنند. مودم‌ها و روترهای بی‌سیم معمولا از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز کار می‌کنند و می‌توانید مطمئن باشید این دو فرکانس حتی به هم نزدیک هم نمی‌شوند. در صحبت کردن با تلفن گاهی اوقات پژواک صدای خودتان را در گوشی می‌شنوید و صدا در گوشی منعکس می‌شود. طبیعی است که این اتفاق ناراحت‌کننده باشد؛ ولی چیزی نیست که همیشه اتفاق بیفتد و تنها در موارد نادری رخ می‌دهد. پنج سطح مختلف برای بلندی صدا در نظر گرفته شده که در بلندترین حالت، صدایی کاملا رسا و شفاف خواهید شنید. میکروفون به‌خوبی صدا را انتقال می‌دهد و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

۰۳ - دیزاینز 10

در دیزاینر ۱۰ از یک نمایشگر ۱.۶ اینچی LCD با نور پس‌زمینه‌ی آبی‌ استفاده شده و فونت خیلی خاصی را هم برایش در نظر گرفته‌اند. عملا آنچه در نمایشگر دیده می‌شود، یادآور خط میخی دوران باستان است و در آن از خطوط شکسته‌ای استفاده شده که خواندن اعداد و حروف را با دشواری همراه می‌کند. مثلا برای تمییز دادن عدد ۳ از ۸ باید خیلی در نمایشگر دقیق شوید. کالر آی‌دی (Caller ID) یا نمایش شماره‌ی تماس‌گیرنده قابلیت دیگری است که مثل همه‌ی گوشی‌های دیگر اینجا هم وجود دارد؛ ولی برعکس همه‌ی آن گوشی‌ها، تاریخ و ساعت تماس‌ها را نمایش نمی‌دهد. بهتر است بگوییم این جزییات را اصلا ذخیره نمی‌کند. حال اگر بخواهید در میان تماس‌های ورودی‌تان به دنبال تاریخ یک تماس خاص بگردید به در بسته خواهید خورد و نمی‌توانید بفهمید مثلا دوست‌تان امیر، دیشب چه ساعتی با شما تماس گرفته ‌است! دفترچه‌ی تلفن گوشی، توانایی ذخیره‌کردن حداکثر ۵۰ شماره را دارد و دکمه‌ی Redial یا شماره‌گیری مجدد، تنها تا ۱۰ شماره‌ی قبل را به خاطر می‌سپارد. حالا که داریم از اعداد و ارقام می‌گوییم کمی هم درباره‌ی زنگ (Ringtone) های گوشی صحبت کنیم. دیزاینر ۱۰ تنها ۱۰ عدد زنگ تماس دارد و امکان اختصاص دادن یک زنگ خاص به هر مخاطب هم فراهم است. یادتان هست موبایل‌های اولیه چه نوع زنگ‌هایی داشتند؟ آن صداهای مونوفونیک که گویا مستقیما از بازی‌های کنسول Nintendo NES (معروف به میکرو در ایران) کپی شده ‌بودند را می‌گوییم. یادتان آمد؟ خب حالا که یادتان آمد بدانید که صدای زنگ این تلفن هم چیزی در همان مایه‌ها است.

۰۴ - دیزاینز 10

استفاده از تلفن بدون دخالت دادن دست واقعا راحت است. داریم در مورد چه چیزی حرف می‌زنیم؟ حتما برای شما هم پیش آمده‌ که دست‌هایتان درگیر هستند و می‌خواهید تنها به کمک شانه و گردن تلفن را کنار گوش‌تان نگه دارید. چنین کاری با استفاده از گوشی دیزاینر ۱۰ واقعا ساده است. به دلیل تخت بودن پشت گوشی خیلی راحت می‌توان تلفن را روی شانه کنترل کرد و مانع از افتادن آن شد. ما به این می‌گوییم استفاده از تلفن بدون دخالت دست و به دیزاینر ۱۰ در این مورد امتیاز کامل می‌دهیم. انرژی گوشی بی‌سیم به وسیله‌ی ۲ عدد باتری نیم‌قلمی (AAA) قابل شارژ تامین می‌شود. خوبی استفاده از باتری‌های قلمی این است که هنگام تعویض باتری تلفن دیگر نیازی نیست در‌به‌در دنبال باتری‌های اریجینال بگردید و با تهیه‌ی یک جفت باتری نیم‌قلمی قابل شارژ می‌توانید خیلی ساده گوشی را دوباره مورد استفاده قرار دهید. شارژدهی باتری در گوشی خوب است و خیلی راحت یک روز کامل دوام می‌آورد. همانند تمام تلفن‌های بی‌سیم در زمان کم‌شدن باتری گوشی می‌توانید آن‌را روی پایه‌ی شارژ قرار دهید تا دوباره امکان مکالمه را داشته ‌باشید. در حالتی که باتری در حال شارژ است می‌توانید از اسپیکر پشتی گوشی استفاده کنید تا مکالمه‌تان قطع نشود. پایه‌ی تلفن با استفاده از یک آداپتور به برق وصل می‌شود و وصل بودن برق آن برای روشن ماندن تلفن ضروری است؛ یعنی در  زمان قطعی برق، تلفن‌تان هم قطع خواهد بود که در مورد تلفن‌های بی‌سیم کاملا عادی است.

جمع‌بندی

تلفن بی‌سیم دیزاینر ۱۰ یک انتخاب خوب با قیمتی مناسب است. این محصول را می‌توان به آن‌هایی توصیه کرد که به امکانات جانبی اهمیت نمی‌دهند و تنها به دنبال دستگاهی هستند که کارشان را بیندازد. به این فکر می‌کنید که نباید گوشیِ تلفن ساده خرید؟ یک لحظه صبر کنید؛ آیا به قیمت دستگاه نگاه انداخته‌اید؟ آیا دیده‌اید که در مقایسه با سایر تلفن‌ها، قیمت به‌مراتب کمتری دارد؟ درست است که روی پایه‌اش اسپیکر ندارد و خبری از منشی تلفنی در آن نیست، اما کار خود به عنوان یک تلفن بی‌سیم را خوب انجام می‌دهد. نام «آ اِ گ» در میان مردم یادآور مهندسی، دقت و کیفیت آلمانی است و حالا با دیزاینر ۱۰ می‌توانیم بر این باور مصمم‌تر شویم.

Pros

  • طراحی مدرن
  • کیفیت صدای مناسب
  • بسیار سبک

Cons

  • نداشتن منشی تلفنی

Digi_Buy_Label5

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه