رستاخیز AMD؛ همه‌ی آنچه از Vega می‌دانیم

۳۱ تیر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

در چند ماه گذشته، شرکت AMD توانست توجه زیادی را به خود جلب کند؛ قرار است به‌زودی نسل جدید کارت‌های گرافیک این شرکت با معماری «وگا» (Vega) به‌عنوان رقیب سری ۱۰ تراشه‌های جی‌فورس معرفی شود. خبر خوش اینکه در جریان نمایشگاه CES امسال، عملکرد این تراشه‌ها به نمایش گذاشته شد.

 

در نظر داشته باشید که کارت‌های گرافیک مبتنی بر تراشه‌های Vega، هنوز در مرحله‌ی آزمایشی هستند و چندماهی طول می‌کشد تا به وضعیت آماده برای عرضه در بازار برسند. با وجود این، کانال LinusTechTips در یوتیوب، ویدیویی از بررسی این کارت گرافیک در نمایشگاه CES منتشر کرده که اطلاعات جالبی را بازگو می‌کند.

AMD_Vega_01

در این نمایشگاه، یک مدل از کارت گرافیک Vega 10 به همراه یک پردازنده‌ی AMD Ryzen در حال اجرای بازی DOOM در دقت ۴K بود. این بازی با حداکثر تنظیمات گرافیکی و در دقت ۴K با سرعت ۸۵ فریم بر ثانیه در حال اجرا بود؛ یعنی چیزی حدود ۴۰ درصد سریع‌تر از توان یک GeForce GTX 1080 با یک پردازنده‌ی Core i7 شرکت اینتل.

(لازم به ذکر است که Vega 10، نام مدل‌های بالارده‌ی این کارت‌های گرافیک است و مدل‌های میان‌رده، Vega 11 نام دارند.)

AMD_Vega_02

نکته‌ی اول اینکه، کارت‌های گرافیک Vega 10 قرار است در سه مدل و برای کاربران خانگی، سیستم‌های اداری و سرورها عرضه شود. دوم اینکه، Vega 10 که نام مدل رده‌بالای این سری خواهد بود، در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی، برای کاربران خانگی عرضه می‌شود. این کارت گرافیک از تراشه‌ای با مساحت ۵۰۰ میلی‌متر مربع استفاده می‌کند و ۸ یا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع HBM2 خواهد داشت. این تراشه با معماری هسته‌ی ۱۴نانومتری GFX9 با طراحی مبتنی بر NCU یا همان Next Compute Engine ساخته می‌شود و ۴۰۹۶ پردازنده‌ی Stream خواهد داشت. هنوز اطلاعات دقیقی در مورد میزان مصرف برق یا فرکانس‌های کارت گرافیک مشخص نیست ولی احتمالا، فرکانس هسته‌ی این کارت، چیزی بیش از ۱٫۵گیگاهرتز و مصرف برق آن، کمتر از ۳۰۰ وات خواهد بود. لازم به ذکر است که شرکت سازنده ادعا می‌کند که عملکرد این کارت گرافیک ۱۲٫۵ ترافلاپس (TFLOPS) خواهد بود که در مقایسه با GTX 1080، بیش از ۱۵ درصد بیشتر است.

AMD_Vega_03

سری اول حافظه‌ی High Bandwidth Memory که در کارت‌های گرافیکی Radeon R9 Fury X استفاده شده بود، به حداکثر ۴ گیگابایت و پهنای باند ۵۱۲ گیگابیت بر ثانیه محدود بود. این حافظه‌ها در دسته‌هایی با ۴ لایه قرار می‌گرفتند که هر لایه تنها ۲۵۶ مگابایت حافظه داشت. در مورد نسل جدید این حافظه‌ها که HBM 2 نام دارد، این محدودیت به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

اما در کنار تمام این اعداد و ارقام، یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های وگا، معماری ویژه‌ی حافظه‌ی آن و فناوری High Bandwidth Cache است. این دو مورد به کارت گرافیک کمک می‌کند که نه‌تنها ترافیک حافظه را بهتر و به شکلی بهینه‌ مدیریت کند، بلکه جلوی اتلاف حافظه را هم بگیرد. شرکت AMD ادعا کرده که این کار باعث می‌شود تا حافظه‌ی گرافیکی قابل استفاده هنگام بازی، تا دو برابر افزایش یابد؛ یعنی یک کارت گرافیک Vega با ۸ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی HBM 2 می‌تواند به اندازه‌ی یک کارت گرافیک ۱۶ گیگابایتی، حافظه در اختیار بازی قرار دهد. شرکت AMD برای نشان دادن این فناوری‌ها، از دو بازی The Witcher III و Fallout 4 استفاده کرد؛ در این بازی‌ها، نه‌تنها میزان حافظه‌ی گرافیکی استفاده‌شده، نصف شده بود، بلکه عملیاتی مثل Alt-Tab برای خروج موقت از بازی و برگشتن به آن هم، سریع‌تر و روان‌تر انجام می‌شد.

AMD_Vega_04

نسل بعدی کارت‌های گرافیکی شرکت AMD با معماری Vega، در نیمه‌ی اول سال جاری میلادی معرفی خواهد شد. شرکت AMD هنوز تاریخ دقیقی برای این موضوع مشخص نکرده است.

در ادامه می‌توانید جداول مشخصات احتمالی Vega 10 و Vega 11 را مشاهده کنید (روی تصاویر کلیک کنید):

 

‌‌‌    ‌‌‌

‌‌

منابع: PCWorld ،۴Gamer.net ،WCCFtech ،Guru3D

telegram_ad2_1

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. Avatar ابراهیم

    AMD پس از سالها غیبت از بازار پردازنده های CPU با سری AMD Zen و برای پردازنده های گرافیکی GPU با سری Vega به مصاف دو تولید کننده ی برتر این عرصه رفته، دمو های موجود در یوتوب از نمایشگاه CES که عملکرد این محصولات رو به نمایش گذاشته عملاً حضور پر قدرتی رو برای AMD در سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته. در این مواقع فن بازی هر چه باشه، نهایتاً مصرف کننده پیروز میدان هست.

  2. Avatar معين احمدی

    هر دو پردازنده های رایزن و گرافیک های مبتنی بر تراشه وگا در ۳ ماهه اول ۲۰۱۷ رونمایی و عرضه میشن.
    برای رونمایی پردازنده ها نمایشگاه GDC که از تاریخ ۲۷ فوریه شروع میشه هدف قرار گرفته شده.

  3. Avatar پوریا

    به نظر من AMD و وگا هیچ شانسی نداره چون انویدیا هم به زودی ۱۰۸۰Ti رو معرفی می کنه و دوباره میاد اول جدول.
    راستی ایول که دوباره فرهنگ حشمتی تو دیجی مگ مطلب نوشته.

    1. Avatar محمد رضا

      یعنی شما میگی تو سری TI
      ۴۵% قدرت گرافیک افزایش پیدا میکنه؟
      امکان نداره!
      مگر گرافیک TITAN X pascal
      بتونه جلوش وایسه.

  4. Avatar صادق نظرزاده

    با سلام
    مزیت کارتهای گرافیکی nVidia فقط سرعت نیست! بلکه از سال ۲۰۰۸ به بعد تمام کارتهای گرافیکی این شرکت از زبان برنامه نویسی پردازش موازی CUDA پشتیبانی مینمایندکه منو شما هم میتونیم با زبانC واسشون کد بنویسیم و مثل یه سوپرکامپیوتر باهاشون برخورد کنیم؛ آیا این سری کارتهای گرافیکی AMD که شما توصیف کردین از یک زبان برنامه نویسی هم پشتیبانی می کنند یا فقط سرعتشون بواسطه فرکانس بالاتر و تکنولوژی ۱۴ نانومتری بالاتر رفته؟ چون اگه اینجور باشه شرکتnVidia هم تو محصول بعدی اونو جا میزاره!

    1. Avatar حسن ر.

      CUDA انحصاری nVidia است. برای نوشتن برنامه‌های GPGPU روی AMD باید از OpenCL استفاده کنید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه