در روز اول کنفرانس فیسبوک چه گذشت؟

۳۱ تیر ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۰ دقیقه

کنفرانس F8 شرکت فیسبوک روز گذشته برگزار شد و تمرکز اصلی‌اش روی توسعه‌دهندگان بود. البته در این کنفرانس خبرهای مهمی اعلام شد که تا چند ماه آینده جزییات بیشتری از آن‌ها منتشر خواهد شد. در ادامه به بررسی این خبرها می‌پردازیم.

بات هوشمند برای برنامه‌ی Messenger

دوره زمانه‌ی بات‌ها به شکل رسمی شروع شده است. فیسبوک اعلام کرد که ابزار جدیدی را تولید کرده که به توسعه‌دهندگان مختلف این اجازه را می‌دهد که بتوانند بات‌های مختلفی برای برنامه‌ی Messenger درست کنند. این شرکت اعتقاد دارد برنامه‌ی پیام‌رسانش می‌تواند کانالی برای شرکت‌های تجاری مختلف باشد تا بتوانند با مشتریانشان در ارتباط باشند. آن‌ها می‌توانند شماره‌‌ی ۱-۸۰۰ را با هوش مصنوعی ترکیب کنند. این بات‌ها می‌توانند برای فعالیت‌های تجاری، خدمات پس از فروش و حتی رسانه‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

این ابزار جدید شامل یک API می‌شود که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بتوانند بات‌های مختلفی برای برنامه‌ی پیام‌رسان Messenger درست کنند. البته بیشتر تمرکز فیسبوک برای معرفی این بات‌ها، فعالیت روی کارهای تجاری بود. این بات‌ها برای رسانه‌ها هم کارآمد خواهند بود. رسانه‌ها می‌توانند مطالب خودشان را از طریق این بات‌ها در اختیار مردم قرار دهند.

در زمان معرفی این بات‌ها، «مارک زاکربرگ» (Mark Zuckerberg) مدیرعامل فیسبوک باتی که برای شبکه‌ی تلویزیونی CNN ساخته شده بود را نشان داد و تنها شماره‌ی ۱-۸۰۰-FLOWERS را گرفت. این بات توانست خبرهای مختلف را به نمایش در بیاورد و کاربران هم می‌توانستند با آن در ارتباط باشند و خبرها را به زبان‌های مختلف مشاهده کنند.

البته فیسبوک تنها شرکتی نیست که فروشگاه بات درست کرده است. در گذشته شرکت‌های Telegram و Kik هم فروشگاه بات درست کرده بودند. فروشگاه بات شرکت FB میزبان ۹۰۰ میلیون کاربری خواهد بود که از برنامه‌ی پیام‌رسان Messenger استفاده می‌کنند. میلیون‌ها کاربر به وسیله‌ی این برنامه‌ی پیام‌رسان می‌توانند برای اولین‌بار با یک بات صحبت کنند. راه‌اندازی فروشگاهی مخصوص برای بات‌ها می‌تواند یک جهش تازه‌ در تولید نرم‌افزارهای مختلف پس از افتتاح فروشگاه App Store توسط اپل باشد.

Facebook-Messenger-1

برنامه‌های پیام‌رسان Messenger و WhasApp رکورد می‌زنند

برنامه‌ی پیام‌رسان فیسبوک روبه رشدترین پلتفرم ارسال پیام در دنیا به شمار می‌رود. برنامه‌ی Messenger پس از نرم‌افزار Facebook دومین برنامه‌ی محبوب سیستم عامل iOS است.

سال گذشته اپلیکیشن پیام‌رسان Messenger بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال داشت. این تعداد در ژانویه‌ی سال ۲۰۱۶ به ۸۰۰ میلیون کاربر رسید و در حال حاضر ۹۰۰ میلیون نفر از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

استفاده از برنامه‌های پیام‌رسان روبه افزایش است و محبوب شدن برنامه‌‌ی Messenger هم باعث شده که سایر شبکه‌های اجتماعی این شرکت مانند فیسبوک و واتس اپ کمتر دیده شوند.

زاکر برگ در کنفرانس F8 گفت که میزان استفاده از دو برنامه‌ی واتس اپ و پیام‌رسان فیسبوک سه برابر بیشتر از پیام‌های ارسال شده توسط SMS‌ در کل دنیا است. روزانه بیش از ۶۰ میلیارد پیام کوتاه به وسیله‌ی این دو برنامه و ۲۰ میلیارد پیام به وسیله SMS ارسال می‌شود.

FB-Messenger-WhatsApp

قابلیت Save ویژگی‌های جدیدی دریافت می‌کند

چهار سال پیش بود که قابلیت Save به شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک اضافه شد تا کاربران بتوانند مطالب مختلف را ذخیره کنند و بعدا آن‌ها را بخوانند یا ببینند. البته این قسمت هیچ وقت جایگاه مناسبی در اپلیکیشن فیسبوک روی گوشی‌های موبایل پیدا نکرد و کاربران برای دسترسی پیدا کردن به آن کمی سردرگم می‌شدند. بیش از ۲۵۰ میلیون کاربر در ماه از این ویژگی استفاده می‌کنند و فیسبوک برای اینکه افراد بیشتری از آن استفاده کنند، تغییرات مهمی را در Save ایجاد کرده است.

قابلیت Save به نسخه‌ی وب شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک هم اضافه شد و اکنون توسعه‌دهندگان می‌توانند به شکل‌های مختلف از این دکمه در مقاله‌های خودشان استفاده کنند. البته این قابلیت در ابتدا در اختیار برخی شرکت‌ها قرار می‌گیرد. فیسبوک در نظر دارد که بتواند از دکمه‌ی Save برای کسب و کارهای آنلاین استفاده کند. هر چقدر که توسعه‌دهندگان بیشتری از این دکمه استفاده کنند، شاهد کاربردهای بیشتر این ویژگی خواهیم بود.

Facebook-Save

روش‌های جدید برای وارد شدن به Facebook

فیسبوک راه جدیدی برای وارد شدن به این شبکه‌ی اجتماعی معرفی کرد. «فیسبوک اکانتز» (Facebook Accounts) قابلیتی است که به وسیله‌ی آن کاربران دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور نخواهند داشت. این قابلیت می‌تواند توسط سایت‌های مختلف هم مورد استفاده قرار بگیرد و جایگزین ویژگی (Log in with Facebook) شود. برنامه‌هایی که از قابلیت اکانتز استفاده می‌کنند، شماره‌ی تلفن همراه کاربران را سوال می‌کنند. زمانی که شماره‌‌ی تلفن همراه خودتان را وارد می‌کنید، یک کد برای کاربر ارسال می‌شود و کاربر باید کدی که دریافت کرده‌ را وارد سایت کند. در این روش دیگر نیازی به رمز عبور نیست.

بسیاری از کاربران از حفظ کردن رمز عبور ناراضی هستند و آن‌ها را فراموش می‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که دیگر نیازی به وارد کردن رمز عبور نباشد.

البته روش سنتی برای وارد شدن به شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک برای توسعه‌دهندگان بسیار مهم‌تر است. در این حالت آن‌ها اطلاعات بیشتری از کاربران دریافت می‌کنند که می‌توان از این اطلاعات برای کارهای تبلیغاتی استفاده کرد. با دریافت اطلاعات شخصی کاربران، شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک می‌تواند دوستان کاربران را شناسایی و افراد مختلف را برای دوستی پیشنهاد کند.

قابلیت اکانتز به شکل آزمایشی در برنامه‌ی موسیقی Saavn به کار رفته بود و آمار جالبی را از خودش به جا گذاشت. بیش از ۳۳ درصد کاربران از آن استفاده کردند.

FB-Accounts-1

امکان به اشتراک گذاشتن نقل قول‌ها

بسیاری از کاربران برای اینکه بتوانند نقل قول‌های مهم را به نمایش در بیاورند از آن‌ها عکس می‌گیرند و آن عکس‌ها را در صفحه خودشان به اشتراک می‌گذارند. همین موضوع باعث شده که Facebook قابلیتی برای به اشتراک گذاری نقل قول‌ها به وجود بیاورد. با این قابلیت توسعه‌دهندگان می‌توانند نقل قول‌های مختلف را از طریق برنامه‌ی خودشان روی فیسبوک به اشتراک بگذارند.

فیسبوک در حال حاضر این ویژگی را با کمک آمازون در کتاب‌خوان Kindle به وجود آورده تا کاربران بتوانند مستقیما نوشته‌های مختلف را در این شبکه‌ی اجتماعی به اشتراک بگذارند. با این روش تنها کافی است که نوشته‌ی مورد نظر را انتخاب کنید و گزینه‌ی ارسال به Facebook را لمس کنید. فیسبوک این نوع نوشته‌ها را در قالبی خاص در صفحه‌ی شخصی کاربران منتشر می‌کند.

توسعه‌دهندگان برای این‌کار یک دکمه‌ی مخصوص هم در اختیار خواهند داشت تا با قرار دادن آن در برنامه‌ی خودشان کاربران را به استفاده از این ویژگی تشویق کنند.

FB-Share-Q

با هر دوربینی می‌توان در فیسبوک پخش زنده داشت

مارک زاکربرگ در کنفرانس F8 به این موضوع اشاره کرد که API مخصوصی عرضه می‌کند که باعث می‌شود کاربران با هر دوربینی که دارند بتوانند در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک پخش زنده داشته باشند. این ویژگی باعث می‌شود که توسعه دهندگان در برنامه‌ی خودشان امکان پخش زنده در فیسبوک را به وجود بیاورند.

برای نشان دادن این ویژگی زاکربرگ از یک پهپاد DJI استفاده کرد. این پهپاد در سال ۲۰۱۵ معرفی شده بود و می‌توانست ویدیوهای زنده در یوتیوب و شبکه‌ی اجتماعی چینی Pilots ارسال کند. اکنون این پهپاد می‌تواند ویدیوهای خودش را به شکل زنده در فیسبوک هم پخش کند.

DJI-Phantom-3

دوربین ۳۶۰ درجه‌ی فیسبوک

فیسبوک برای اینکه بتواند تعداد ویدیوهای ۳۶۰ درجه را افزایش دهد، پروژه‌ی متن بازی به نام GitHub را معرفی کرد. این پروژه یک دوربین ۳۶۰ درجه خواهد بود که ظاهری شبیه به یک سفینه‌ فضایی دارد و از ۱۷ دوربین تشکیل شده است. فیسبوک گفته که این دوربین تمام مشکلات موجود درباره‌ی ضبط ویدیوهای ۳۶۰ را از بین می‌برد و حتی باعث می‌شود که شرکت‌های مختلف دست به تولید چنین ویدیوهایی بزنند.

این وسیله از ۱۴ دوربین تشکیل شده است. ۱ دوربین با لنز Fish-Eye در بالای آن قرار دارد و دو دوربین Fish-Eye دیگر هم در پایین آن دیده می‌شوند. فیسبوک می‌گوید که طراحی ۳۶۰ درجه برای این دوربین بهترین شکل برای ساخت یک دوربین ۳۶۰ درجه است. این دستگاه ساعت‌ها بدون اینکه گرم شود کار می‌کند و می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت ۸K ضبط کند.

FB-CAM-1

عینک‌های واقعیت افزوده

زاکر برگ در کنفرانس F8 درباره‌ی تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی صحبت کرد. او به این موضوع اشاره کرد که قصد دارد تجربه‌ی اجتماعی جدیدی را به وسیله‌ی تکنولوژی‌های واقعیت مجازی به وجود بیاورد. او گفت که واقعیت مجازی پتانسیل زیادی برای شبکه‌های اجتماعی دارند. زاکر برگ گفت که واقعیت مجازی زمانی که با واقعیت افزوده ترکیب شود، نقش بیشتری در زندگی مردم ایفا می‌کند.

زاکر برگ در این بخش گفت:” در طول ۱۰ سال آینده همه چیز کوچک‌ و کوچک‌تر خواهد شد و در نهایت به چیزی شبیه به عینک تبدیل می‌شوند تا کاربران بتوانند از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به راحتی استفاده کنند. واقعیت افزوده باعث می‌شود که بتوانید دنیای واقعی را ببینید اما با آیتم‌های دیجیتالی هم سر و کار داشته باشید. امروز اگر می‌خواهید عکس دوست‌تان را ببینید، باید از گوشی خودتان استفاده کنید. در آینده این امکان وجود دارد که به وسیله‌ی یک عینک واقعیت افزوده عکس فرد مورد نظر را به سرعت مشاهده کنید.

«پالمر لاکی» (Palmer Luckey) خالق هدست واقعیت مجازی Oculus Rift هم قبلا گفته بود که در آینده هدست‌های واقعیت مجازی مانند یک عینک می‌شوند. در حال حاضر عینک‌های واقعیت مجازی با عینک‌های واقعیت افزوده بسیار متفاوت هستند و به همین دلیل سخت می‌شود این دو تکنولوژی را در قالب یک عینک قرار داد.

ایده‌ی زاکر برگ چیزی است که در حال حاضر مایکروسافت در عینک واقعیت افزوده‌ی Hololens قرار داده است. با این ایده می‌توان برنامه‌هایی به فروش رساند که می‌توانند با آیتم‌های فیزیکی ارتباط برقرار کنند.

FB-VR-Glass

امکانات جدید برای عکس پروفایل در فیسبوک

سایت Facebook امکان عوض کردن عکس پروفایل را راحت‌تر می‌کند و این امکان را فراهم کرده که بتوان از ویدیو به عنوان عکس پروفایل استفاده کرد. کاربران می‌توانند ویدیویی ۷ ثانیه‌ای به عنوان عکس پروفایل خودشان قرار دهند. این شرکت هم اکنون ابزاری عرضه که به وسیله‌ی آن می‌توان ویدیو برای تصویر پروفایل تهیه کرد.

برنامه‌هایی مانند Vine، بومرنگ و MSQRD می‌توانند چنین ویدیوهایی برای فیسبوک درست کنند. به زودی این قابلیت به خود فیسبوک هم اضافه می‌شود تا کاربران بتوانند مستقیم ویدیو ضبط کنند و آن را در صفحه‌ی خودشان قرار دهند.

فیسبوک نام ابزار جدید خودش را (Profile Expression Kit) گذاشته که در دسترس توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد تا بتوانند این ویژگی را به برنامه‌ای که برای دوربین گوشی‌های موبایل و ابزارهای مختلف در دست ساخت دارند، اضافه کنند.

FACebook-Video-Profile

پخش زنده در فیسبوک با دوربین Mevo

 شرکت فیسبوک اعلام کرد که کاربران با دوربین Mevo می‌توانند روی این شبکه‌ی اجتماعی پخش زنده داشته باشند. این دوربین که برای اولین بار در نمایشگاه CES معرفی شد، یک محصول استوانه‌ای شکل است که می‌تواند با کیفیت ۴K فیلم‌برداری کند. البته برنامه‌ای برای این دوربین عرضه شده که روی تلفن‌های همراه هوشمند نصب می‌شود و به کاربران اجازه می‌دهد که ویدیوهای ضبط شده را مدیریت کنند. با این برنامه می‌توان ویدیوهای ۴K را به چند تصویر مختلف با کیفیت ۱۰۸۰p تبدیل کرد و کاربران می‌توانند به این شکل صحنه‌ای که به شکل زنده پخش می‌شود را تغییر دهند. کاربران با این برنامه می‌توانند روی سوژه‌ی مورد نظر بزرگ‌نمایی کنند و حتی کاری کنند که دوربین همراه با افراد حرکت کند.

این دوربین با قیمت ۳۹۹ دلار از تابستان عرضه می‌شود؛ اما در حال حاضر می‌توانید این محصول را با قیمت ۱۰۰ دلار پیش خرید کنید.

livestream-movi-camera

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: The Verge

‌‌‌‌

  ????? ?????? ???? ???? ??

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. Avatar Makluas

    فیسبوک از همه جهات بهترینه ….فقط حیف که تو ایران برای استفاده با فیلترینگ مواجه هستیم ….

  2. Avatar دانلود آهنگ

    سلام
    بهترین شبکه اجتماعی در کل دنیا هستش حرف نداره واقعا.
    ممنون از دیجی کالا بابت این مطلب با ارزش.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه