ریشه‌یابی نام شرکت‌ها؛ کلمه‌ی گوگل از کجا آمده؟

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
گوگل

«کلمه، به‌طور قطع، قوی‌ترین دارویی است که بشر استفاده می‌کند.» رادیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی مطرح انگلیسی در سال ۱۹۲۳ در کالج سلطنتی جراحان لندن، با تشبیه کلمات به دارو می‌گوید کلمات نه‌تنها قادرند شما را هیجان‌زده، فلج یا معتاد کنند، بلکه می‌توانند سلول به سلول مغز شما را به رنگ‌های مختلف دربیاورند! نام‌های تجاری حول محور کلمات شکل می‌گیرند. پیشانی شرکت‌ها برای تعامل با مخاطبانشان فقط یک کلمه است. کلماتی هرچند بیگانه که به زبان ما وارد می‌شوند و فضایی از ادبیات گفتاری و نوشتاری ما را اشغال می‌کنند. طی روزهای آینده با ما و بررسی نام بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا همراه باشید.

‌‌‌‌‌‌‌

شرکت گوگل به‌خاطر نام عجیبی که دارد از همان ابتدا کنجکاوی اهل زبان‌شناسی و فناوری را به خود جلب کرد. نام «گوگل» (Google) از «گوگال» (Googol) آمده است. اما چطور؟ واژه‌ی Googol‌ به عدد ۱۰ به توان ۱۰۰ اشاره دارد. ۱۰۰ تا صفر جلوی یک بگذارید تا به بزرگی این عدد پی ببرید.

googol

در دهه‌ی ۴۰ میلادی یک ریاضی‌دان آمریکایی برای اولین بار در کتابش از این کلمه استفاده کرد. این کلمه در زبان انگلیسی هم به‌صورت «گوگال» و هم «گوگل» تلفظ می‌شود.  گویا «سرگی برین» و «لری پیج» دو بنیان‌گذار گوگل با کمی تغییر عامدانه، نام Google را ساختند و روی شرکت خود قرار دادند. کلمه‌ی گوگل بازتابی است از حجم عظیمی از داده‌ها که این شرکت می‌خواهد به‌صورت آنلاین سامان‌دهی کند.

وب‌سایت گوگل در سال ۱۹۹۸

وب‌سایت گوگل در سال ۱۹۹۸

دامین Google.com در تابستان ۱۹۹۷ ثبت شد و درست یک سال بعد، این شرکت رسما به ثبت رسید. خوب است بدانید که موسسان گوگل پیش از راه‌اندازی شرکتشان، موتور جست‌وجویی را با نام «بک‌راب» (‌BackRub) ساخته بودند. تصور کنید آن‌ها بعدها از همین نام استفاده می‌کردند و ما الان مجبور بودیم که به جای گفتن «فلان کلمه گوگل کن» بگوییم «فلان کلمه را بک‌راب کن»!

alphabet

در پایان بد نیست به این نکته هم توجه کنید که از تابستان ۹۴، شرکت گوگل یک تغییر زیربنایی را در ساختار سازمانی خود انجام داده. موسسان این شرکت حالا یک شرکت مادر به نام آلفابت (Alphbet) تاسیس کرده‌اند. الفابت مجموعه‌ای از شرکت‌های مختلف خواهد بود و از این به بعد، گوگل تنها یکی از این زیرمجموعه‌هاست.

‌‌‌

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar مرتضی

    عالی بود ممنون

  2. Avatar اموزش فتوشاپ

    عجب!اطلاعات مفیدی بود.ممنون
    انصافا گوگل موتور جستجوگر عالی هستش

  3. Avatar arash

    گوگل شرکتی است که واقعا خیلی ناپغه داره!!!

  4. Avatar امیرحسین

    عالی بود دمتون گرم

  5. Avatar قالب وردپرس

    گوگل امسل کل الفبای انگلیسی رو هم خریداری کرد
    حالا اینکه برای چه هدفی و چیکار هنوز چیزی نگفته!
    ممنون از پست خوبتون

  6. Avatar جعفر

    بی زحمت نام شرکتهای ژاپنی را هم بررسی کید مثلا شرکت مزدا

  7. Avatar محمد حسین مرتضی پور

    جالب بودممنون

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه