شما بگویید: خرید بازی دیسکی یا دیجیتال؟

۱۹ اسفند ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

به لطف کنسول‌های نسل هشتمی، یعنی پلی‌استیشن۴ و ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ و صد البته پلتفرم‌هایی مثل استیم، خرید بازی به صورت دیجیتالی محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده است.

در حالی که دوره‌ی ایکس‌باکس۳۶۰ و پلی‌استیشن۳، بازی‌های دانلودی محدود به عناوین کوچک و مستقل بودند، امروزه تمام بازی‌ها در کنار نسخه‌ی فیزیکی خود، یک نسخه‌ی دیجیتال هم دارند؛ یعنی هیچ بازی بدون نسخه‌ی دیجیتالی عرضه نمی‌شود.

همین موضوع باعث شده است تا افراد بسیاری به استفاده از نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها روی بیاورند. می‌خواهیم در این قسمت از مجموعه مقالات «شما بگویید»، از شما بپرسیم که به هنگام خرید بازی کدام فرمت را بیشتر می‌پسندید؟ نسخه‌ی دیجیتال یا نسخه‌ی دیسکی را؟

با این حال، بگذارید پیش از پرسیدن این سوال، نگاهی به مشخصات نسخه‌های دیجیتالی و نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بیاندازیم.

 

خرید بازی به صورت دیجیتالی:

قیمت بازی‌های دیجیتالی و فیزیکی، به هنگام عرضه کاملا یکسان است، با این حال، ما از قیمت عرضه‌ی جهانی بازی‌ها صحبت می‌کنیم و نه از قیمتی که فروشنده‌های مملکت ما مشخص می‌کنند. برای مثال، همین حالا می‌توانید انتظار داشته باشید تا God of War جدید به هنگام عرضه، در مملکت ما با قیمت‌هایی تخیلی فروخته شود؛ با این حال، اگر بازی را دیجیتالی بخرید، همان قیمت اصلی را می‌پردازید.

از طرفی بازی‌ها روی فروشگاه‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن یا فروشگاه مایکروسافت یا استیم، هر از گاهی شامل تخفیف‌های بسیار خوب می‌شوند.

نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها برخی اوقات تعدادی آیتم بیشتر هم به شما می‌دهند تا تشویق شوید و به سراغ نسخه‌های فیزیکی نروید که هزینه‌ی ساخت و توزیع بیشتری برای آن‌ها دارد.

با تمام این اوصاف، از طرفی نسخه‌های دیجیتال بازی‌ها شما را مجبور می‌کنند تا حجم مشخصی را هم دانلود کنید؛ حجمی که برخی اوقات به بیش از ۶۰ گیگابایت می‌رسد.

 

خرید بازی به صورت فیزیکی:

بازی‌های به صورت دیسکی معمولا چند روز زودتر از تاریخ عرضه به دست‌تان می‌رسد و بیشتر اوقات از همان زمان می‌توانید مشغول به بازی کردن شوید؛ البته این نسخه‌های دیسکی که زودتر به دست‌تان رسیده‌اند قیمت بالاتری دارند و برای مثال اگر یک هفته صبر کنید با کاهش قیمت خوبی روبرو می‌شوید.

از خوبی‌های دیگر خرید بازی به صورت دیسکی، به دست داشتن آن است. دیدن دیسک بازی، قاب آن و طرح روی جلد حس خوبی به شما می‌دهد؛ مخصوصا اگر دوست داشته باشید بازی و قاب آن را در قفسه‌ی خود ببینید.

بازی‌های فیزیکی و دیسکی را به راحتی می‌توانید به دیگران هم قرض دهید، یا آن‌ها را بفروشید؛ یا به صورت دست دوم آن‌ها را خریداری کنید. هیچ کدام از این کارها را با نسخه‌ی دیجیتالی نمی‌توانید انجام دهید.

نسخه‌های فیزیکی بازی‌ها بخش بیشتر حجم را هم روی دیسک دارند؛ در نتیجه مجبور نیستید ده‌ها گیگابایت دانلود کنید. البته امروزه حتی بازی‌های فیزیکی هم چند گیگابایت دانلود اولیه دارند، ولی نه به اندازه‌ی ده‌ها گیگابایت دانلود کامل یک نسخه‌ی دیجیتالی.

 

مطمئنا خوبی‌ها و بدی‌های دیگری هم هستند که هم برای نسخه‌های دیجیتالی و هم برای نسخه‌های فیزیکی وجود دارند. به ما از آن‌ها بگویید، و از اینکه شما از بین نسخه‌ی فیزیکی و نسخه‌ی دیجیتال، هنگام خرید به سراغ کدام می‌روید.

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷۸ دیدگاه
  1. Avatar رادین

    دوستان لطفا جواب بدید، من اگه مثلا دیسک جی تی ای بگیریم میتونم بدون نیاز به پلاس آنلاین بازی کنم ؟

    1. Avatar Amir

      نه، نیاز به پلاس داری.
      تنها بازیهای رایگان نیاز به پلاس ندارن. مثل فورتنایت. ایپکس و وارزون و این ها

  2. Avatar شروین

    به نظر من دیسک بهتره چون دیجیتال دردسر و بازی قفل میشه

    1. Avatar عرفان

      اگه اکانتت قانونی باشه قفل نمیشه

  3. Avatar فرشاد

    سلام ps5دجیتال دارم راضیم چون قیمت بازی‌ها دیجیتالی از دیسکی ارزان تر است وبازی که تازه می‌آید با قیمت ۱/۳بازی دیسکی بازی‌ها را ریخت

    1. Avatar بنیامین

      فرشاد جان اگر بازی رو به صورت دیجیتال دانلود کنی یا دیسکشو بخری دیگه به اکانت هم نیاز داری ؟

  4. Avatar متین

    خب دوستان اینجا ۲ بحث به وجود میاد بحث ۱ بودجه شما برای کسی که به هزار بدبختی تونسته یه کنسول با قرز کردن از ۱۰۰۰ نفر بخره نمیتونیم بگیم برو دیسک ۱ میلیونی ۲ میلیونی بخر رو میاره به اکانت ولی اگه شما پول خرید یه کنسولو داشته باشید بخواید بازی انلاین بکنید ۲راه دارید ۱ اکانت = خطرناکه انلاین
    ۲ دیسک = گران بی خطر ۲ سلیقه که دیگه من نمیتونمم بگم

  5. Avatar mani

    سلام بازی های هکی با دیسک از لحاظ گیم پلی تغییر دارن مثلا دیسکی کامل تر از هکی هست این درسته؟

  6. Avatar محمد

    سلام.
    میخوام یه راهنمایی خیلی بزرگ بهتون بکنم پس حتما بخونید.
    اگر که به دیسک فیزیکی علاقه ای ندارید و میترسید بشکنه،گم بشه و… میتونید به صورت دیجیتالی بخرید و دانلود کنید.
    از طرفی هم نت تو ایران خیلی گرونه و به صرفه نیست.پیشنهاد من اینه که نت شبانه نامحدود بگیرید و بزارید دستگاه خودش دانلود کنه.مثلا من نت نا محدود همراه اول گرفتم از ۲ شب تا ۷ صبح فقط ۲ هزار تومن!!! و گذاشتم شب خودش دانلود شد.به همین سادگی. ولی اگر میخواستم نت معمولی برای بازی ۴۵ گیگی میخریدم باید چیزی حدود ۷۰ هزار تومن(شایدم بیشتر)خرج میکردم.ولی فقط ۲هزار تومن خرج کردم/پس حتما همین کارو کنیدامیدوارم بدردتون خورده باشه.
    ممنون که خوندید.

  7. Avatar ابوالفضل

    خرید دیسکی بهتره چون ارزون تره من بازی watch dogs 2 رو دیدم که دیسکیش ۳۰۰k اما توی سایت پلی استیشن ۵۰ پوند هست و قیمتش از ۳۰۰k بیشتره

  8. Avatar محمد

    من چون هیچوقت بازی رو به روز انجام نمیدم البته غیر از فوتبال . پس ترجیح میدم سیدی بازیو داشته باشم چون موقعی که میخرمش افت قیمت کرده و خیلی مرقون به صرفه هستش مثلا من وقتی دستگاهو خریدم سال ۲۰۱۷ بود و من اون موقع پی اس ۲۰۱۶ رو ۵۰ تومن خریدم یه مدت با دوستان شبا بازی میکردیم بعدش رفتم گاد اف وار ریمستر خریدم اونم ۷۰ تومن دو ماه بعد ۵۰ تومن دادم نید فور اسپید ریوال خریدم الانم که گوسن ریکون برک پوینت اومده من دارم میرم مدل قبلیشو بخرم هرکی مثل من بازی میکنه توصیه میکنم بره سی دی بازی بخره الان تمام سیدی هامو به همون قیمتی که خریدم میخرن بلکمم بیشتر تازه داشتن سیدی های بازی کنار دستگاه پلی استیشن یه جذابیت باحالی داره

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه