فایرفاکس و کروم، رقیبی جدی پیدا کرده‌اند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

تا این لحظه محبوب‌ترین مرورگرهای وب عبارت‌اند از: گوگل کروم، موزیلا فایرفکس و مایکروسافت اِج. اما گویا این سه، رقیبی تازه‌نفس پیدا کرده‌اند. چند روز پیش نسخه‌ی ۱.۰ مرورگر «ویوالدی» (Vivaldi)  منتشر شد. موسس و مدیرعامل سابق اپرا (Opera) این مرورگر جدید دسکتاپ را ساخته است.

       ‌‌

مدیرعامل سابق شرکت اپرا شرکت Vivaldi Technologies را تاسیس کرده است. او که در سال ۲۰۱۰ شرکت Opera Software‌ را ترک کرده بود، حالا پس از گذشت چند سال دوباره به عرصه‌ی تولید مرورگرهای وب برگشته است. او با همراهی تیمش، مرورگری تولید کرده که گفته می‌شود پتانسیل رقابت جدی با مرورگرهای کروم و فایرفاکس را دارد. «جان وان تتسنر» (Jon von Tetzchner) می‌گوید که شرکتش با عرضه‌ی این نرم‌افزار، کاربران حرفه‌ای وب را هدف گرفته است.

ویوالدی

اما منظور مدیر عامل سابق اپرا از کاربران حرفه‌ای چست؟ او می‌گوید با Vivaldi، کاربران می‌توانند از امکانات شخصی‌سازی زیادی بهره ببرند. به‌طور مثال با این مرورگر می‌توانید به‌راحتی از انواع میان‌برهای کیبورد استفاده کنید و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر دهید. حتی شما می‌توانید رنگ‌ها را تغییر دهید یا محل قرارگیری مجموعه‌ی تب‌ها را به اختیار خود جابه‌جا کنید. مثلا اگر دوست دارید تب‌های صفحات وب را در گوشه‌ی راست و پایین نمایشگر ببینید، Vivaldi این کار به‌سادگی انجام می‌دهد. در Vivaldi‌ از موتور Blink استفاده شده است؛ این موضوع به کاربران امکان می‌دهد بتوانند از افزونه‌های کروم هم استفاده کنند (Blink موتور رندری است که در پروژه‌ی کرومیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد).

vivaldi browser

مرورگر وب Vivaldi از رابط کاربری ساده‌ای بهره می‌برد. اما پشت این ظاهر ساده، مرورگر، کنترل بی‌حدواندازه‌ای به کاربر می‌دهد. جذاب‌ترین قابلیت‌های این مرورگر به مدیریت تب‌ها مربوط است. Tab Stacks ،Tab Stack Tiling و Sessions به کاربر اجازه‌ می‌دهند تب‌های صفحات وب را هر جور که دوست دارند مدیریت کنند. به‌طور مثال کاربر به کمک قابلیت Sessions، می‌تواند گروه‌هایی از تب‌ها را درست کرده، ذخیره کند و هر وقت خواست آن‌ها را باز کند. امکان بوکمارک کردن هم به بهترین شکل در این مرورگر پیاده‌سازی شده. مدیریت بوکمارک‌ها در عین ساده بودن، کاملا حرفه‌ای است. همچنین راه‌های دسترسی به بوکمارک‌ها هم دیگر یکی‌دو تا نیست.

ویوالدی تنظیمات

در این مرورگر قابلیتی مشابه Annotation مایکروسافت اِج وجود دارد که با آن می‌توانید روی صفحه‌ی وب برای خودتان یادداشتی بنویسید یا به آن فایل یا اسکرین‌شاتی را بچسپانید.

با وجود همه‌ی ویژگی‌های خوب Vivaldi، این مرورگر ضعف‌های خودش را هم دارد. به‌طور مثال در این نرم‌افزار فعلا خبری از کلاینت ایمیل یا اَد بلاکر (ad blocker) نیست. همچنین هنوز امکان همزمان کردن (سینک) بوکمارک‌ها، تنظیمات و افزونه‌ها وجود ندارد. احتمالا این قابلیت‌ها به‌زودی و در نسخه‌های بعدی به مرورگر اضافه خواهند شد. در ضمن، توسعه‌ی اپلیکیشن موبایل هم در نقشه‌ی راه مهندسین Vivaldi دیده می‌شود.

مرورگر Vivaldi در حال حاضر برای سیستم‌های عامل ویندوز، مک، لینوکس در دسترس است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت Vivaldi.com این مرورگر را دانلود و نصب کنید.

‌‌     ‌

منابع: Vivaldi ،TechCrunch

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar محمد دهباشی

    مشکل ویوالدی با دی جی کالا پیدا شد

    در تمام نسخه های بعد از ورژن Vivaldi.2.0.1309.42 اشکال در باز کردن چند سایت پیدا کردم
    من حدود ۲۰ نسخه رو آزمایش کردم و تست شده
    این سایت ها باز نمیشن و اگه ۱۰ دقیقه مرتب ریفرش بزنید شاید باز بشن
    وقتی لینک برقرار شد میبینید که صفحات دیگه همون سایت گیر نمیکنه و درست کار میکنه
    ولی اگه چند دقیقه کاری با سایت نداشته باشید اتصالتون با سایت قطع میشه و باز باید هندل بزنید، خیلی زیاد
    digikala-com
    p30day-com
    aparat-com
    farsroid-com
    yasdl-com
    ولی در این نسخه و قدیمیتر، این مشکل نیست و برقی این پنج تا سایت رو باز میکنه
    نمیدونم این پنج تا چی دارن که ویوالدی باهاشون مشکل داره
    باز هم میگم که همه چی **تست** شده
    مشکل نه از **فایروال** هست و نه **تنظیمات** و نه از **مجوز های سایت**
    تو **ساند بکس** هم تست کردم
    همین سایت ها رو تو **فایرفاکس** بندازید و ببینید چقدر سریع باز میشن
    اگه سایت دیگه ای دیدید که همین مشکل رو با ورژن های جدید ویوالدی داره ذکر کنید
    اینترنت من **همراه اول** و از زابل هستم
    برای دانلود نسخه های قدیمی تر از اینجا
    vivaldi-com/download/archive/

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه