همه‌ی آنچه در مورد فایل سیستم جدید اپل باید بدانید

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۵ دقیقه
فایل سیستم جدید اپل - APFS

به‌سختی می‌توان باور کرد که کامپیوترهای پرسرعت مک هنوز از فایل سیستمی استفاده می‌کنند که بیش از ۳۰ سال پیش توسعه داده شده است. در آن زمان فلاپی دیسک و هارد دیسک تکنولوژی پیشرفته‌ی روز محسوب می‌شد. البته این شرایط قرار است در سال ۲۰۱۷ با معرفی فایل سیستم جدید اپل موسوم به APFS تغییر کند. در ادامه قصد داریم شما را با همه‌ی آنچه لازم است در مورد APFS بدانید آشنا کنیم و توضیح دهیم که چگونه این فایل سیستم جدید می‌تواند فارغ از این‌که از کدام گجت‌های اپل استفاده می‌کنید زندگی را برای شما از قبل آسان‌تر کند. با دیجی‌کالا مگ همراه هستید.

تغییر به فایل سیستم APFS برای اپل و شما چه ضرورتی دارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که توضیح می‌دهند چرا تغییر وضعیت دادن به فایل سیستم جدید اپل یعنی APFS برای اهالی کوپرتینو و شما منطقی است.

یک فایل سیستم برای تمام محصولات اپل: مزیت بزرگ این تغییر این است که فرمت APFS می‌تواند جایگزین تمام فایل سیستم‌های دیگری بشود که در حال حاضر اپل روی پلتفرم‌های مختلف خود به کار می‌برد. فرمت APFS برای macOS، iOS، tvOS و حتی watchOS مناسب خواهد بود.

بهینه‌شده برای گجت‌های جدید اپل: فرمت APFS برای گجت‌هایی که از حافظه‌های فلش یا SSD استفاده می‌کنند هم بهینه شده است. اغلب محصولات امروزی اپل هم از همین انواع حافظه استفاده می‌کنند. اپل در ساخت فایل سیستم جدید توجه خاصی به کاهش زمان تاخیر پاسخ‌گویی (Latency) داشته است که این فرمت را به‌ویژه برای گجت‌های موبایلی نظیر آیفون، آیپد و اپل واچ مفید می‌کند.

۰۱ - فایل سیستم جدید اپل - APFS

در مقابل فایل سیستمی نظیر +HFS خود اپل که از پلتفرم‌هایی با قدمت نزدیک به ۳۰ سال منشا گرفته و هنوز در سیستم‌عامل OS X (یا همان macOS) به کار می‌رود، برای سیستم‌هایی با چندین درایو بهینه شده که قرار است فایل‌هایی با حجم بالا را مدیریت کنند. مشخصا چنین مواردی در مقابل سرعت بوت بالاتر و لود شدن سریع‌تر اپلیکیشن‌ها برای پلتفرم‌هایی نظیر iOS از اهمیت کمتری برخوردار هستند.

امکان رمزگذاری قوی: مزیت بزرگ دیگر فرمت APFS این است که در طراحی آن امکان رمزگذاری هم در نظر گرفته شده. این فرمت جدید قابلیت رمزگذاری کامل دیسک را که در آخرین نسخه‌های OS X شاهد آن هستیم با قابلیت حفاظت از داده (Data Protection) در iOS که هر فایل را به‌صورت مجزا رمزگذاری می‌کند تلفیق کرده است. این قابلیت با تاکید اپل روی امنیت و حفظ حریم شخصی کاملا هم‌راستا است. زمانی که فرمت APFS آماده‌ی استفاده شود شما در macOS سه گزینه خواهید داشت: استفاده نکردن از رمزگذاری، استفاده از رمزگذاری تک‌کلیدی و استفاده از رمزگذاری چندکلیدی با کلیدهایی برای داده‌های فایل‌ها و کلیدی مجزا برای فراداده‌های حساس.

فایل سیستم جدید اپل برای آینده آماده است

فرمت APFS نه‌تنها قابلیت‌های جدید و امکان حضور روی پلتفرم‌های مختلف را دارد، بلکه به‌گونه‌ای طراحی شده که دوام داشته باشد. اپل برنامه‌ریزی کرده که از این فرمت جدید برای سالیان نسبتا زیادی استفاده کند و تمام جوانب را در نظر گرفته تا این فایل سیستم توانایی مدیریت هر آنچه امکان دارد در آینده‌ی قابل پیش‌بینی بر سر راه قرار بگیرد را داشته باشد. فرمت APFS امکان استفاده از ارقام آدرس‌دهی (Inode Number) با فرمت ۶۴ بیتی را دارد که پیشرفتی بزرگ نسبت به آدرس‌دهی ۳۲ بیتی مورد استفاده در +HFS محسوب می‌شود. به زبان ساده فرمت APFS قادر خواهد بود بیش از ۹ کوئینتیلیون (۱۰ به توان ۱۸) فایل را (با فرض این‌که جای کافی برای آن‌ها وجود داشته باشد) روی یک درایو آدرس‌دهی کند.

۰۲ - فایل سیستم جدید اپل - APFS

این قابلیت به‌خوبی در کنار قابلیت دیگر فایل سیستم APFS یعنی «تخصیص‌دهنده‌ی قابل‌گسترش بلوک‌ها» (Extensible Block Allocator) قرار می‌گیرد که اجازه خواهد داد اندازه‌های دلخواه بسیار بزرگی را برای یک درایو در نظر بگیرید. فرمت APFS برای بهبود یافتن عملکرد درایوهای بزرگ ساختار داده‌ها را تنها در موقع لزوم بازسازی می‌کند، درحالی‌که فرمت +HPS کل دیسک یکجا را فرمت خواهد کرد. همچنین فرمت APFS برچسب‌های زمانی با دقت ۱ نانوثانیه دارد (در +HFS این مقدار ۱ ثانیه است)، از قابلیت Sparse Files برای صرفه‌جویی در فضای درایو پشتیبانی می‌کند و طرح جدید فراداده‌های آن به‌روزرسانی بدون مشکل فایل سیستم را تضمین می‌کند.

معایب فرمت APFS

فایل سیستم APFS فوق‌العاده است ولی بی‌نقص نیست. در حالت فعلی، البته با توجه به این‌که APFS هنوز در مرحله‌ی بتا قرار دارد، این فرمت دچار محدودیت‌هایی است که می‌تواند برای برخی کاربران مشکل‌ساز باشد. برای مثال فرمت APFS را نمی‌توان روی دیسک‌های راه‌اندازی (Startup) یا دیسک‌های هیبریدی (Fusion Drive) اپل به کار برد و تنها فایل‌ها نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس هستند. همچنین OS X 10.11 یعنی Yosemite و نسخه‌های قدیمی‌تر نمی‌توانند دیسک‌هایی را که با فایل سیستم APFS فرمت شده‌اند تشخیص دهند و در نتیجه انتقال فایل‌ها به یک سیستم مک قدیمی‌تر با استفاده از فرمت APFS ممکن نیست. البته اپل اعلام نکرده است که آیا این محدودیت‌ها در زمانی که نسخه‌ی نهایی فایل سیستم APFS آماده شود همچنین وجود خواهند داشت یا نه. در حال حاضر تنها باید صبر کنیم و ببینیم اوضاع به چه نحوی پیش خواهد رفت.

فایل سیستم APFS چه زمانی در دسترس خواهد بود؟

اپل اعلام کرده که فایل سیستم جدید در سال ۲۰۱۷ در اختیار عموم قرار می‌گیرد ولی فعلا اطلاعات دقیق‌تری را مشخص نکرده. چیزی که مشخص است، نسل بعدی فایل سیستم اپل هنوز به مراحل نهایی نزدیک نشده، بنابراین نباید توقع داشته باشید که همراه با نسخه‌های جدید macOS، iOS و tvOS که پاییز امسال منتشر می‌شوند به آن دسترسی داشته باشید.

چگونه باید گجت خود را به فرمت APFS تبدیل کنیم؟

اپل قصد دارد پروسه‌ی تغییر وضعیت دادن به فایل سیستم جدید را بسیار ساده کند. خوشبختانه نیاز نخواهید داشت که از اطلاعات خود نسخه‌ی پشتیبان گرفته و کار را با نصب مجدد سیستم‌عامل شروع کنید. به‌جای آن گزینه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که اجازه می‌دهد تمام گجت‌های خود را بدون از دست دادن  هیچ داده‌ای به شکلی نامرئی به فایل سیستم جدید تغییر وضعیت دهید.

منبع: Cult of Mac

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar hamed

    چیز خوبی به نظر میاد

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه