جریمه‌ی ۳۴۸ میلیون دلاری اپل به خاطر فرار مالیاتی

۱۱ دی ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

شرکت اپل به اتهام فرار مالیاتی و تخلف در پرداخت مالیات در ایتالیا از سوی دولت این کشور تحت پیگرد قرار گرفت و به پرداخت ۳۴۸ میلیون دلار جریمه محکوم شد.

اروپایی‌ها می‌گویند که از سه چیز نمی‌توان فرار کرد: باران، مرگ و مالیات، و این حتی در مورد یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی دنیا هم صدق می‌کند.

طبق گزارش روزنامه‌ی رسمی ایتالیا، La Repubblica، بازرسی ماموران مالیاتی از تخلف مالی مسوولان شرکت اپل در این کشور پرده برداشته‌اند. در این کشور قانون پرداخت مالیات ۲۷.۵ درصدی برقرار است. گفته می‌شود که َApple از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ به جای پرداخت ۹۶۳ میلیون دلار مالیاتی که موظف بوده، فقط ۳۳ میلیون دلار به دولت این کشور تحویل داده است.

با این حساب اپل از پرداخت ۹۶۰ میلیون دلار سر باز زده است و حالا باید ۳۴۸ میلیون دلار جریمه به دولت ایتالیا پرداخت کند.

از میان تمامی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا ایرلند کم‌ترین مالیات را به شرکت‌ها اختصاص می‌دهد.

مدتی پیش شرکت اپل در ایرلند سعی کرده بود به شیوه‌های گوناگون و با استراتژی Double Irish Arrangement از مقدار هزینه‌های مالیاتی خود کم کند. از میان تمامی کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا ایرلند کم‌ترین مالیات را به شرکت‌ها اختصاص می‌دهد (۱۲.۵ درصد).

 Double Irish Arrangement روشی برای فرار از پرداخت مالیات به دولت است که معمولا توسط شرکت‌های بین‌المللی یا چند ملیتی در ایرلند اجرا می‌شود. اپل هم سعی می‌کرد تا محصولاتی که در ایتالیا می‌فروخت را از طریق این کشور ثبت کند تا مالیات کم‌تری به آن‌ها تعلق بگیرد.

 این طرح از سوی مسوولان دولتی ایرلند و ایتالیا پیگیری شد. اپل اعلام کرد که شیوه‌ی Double Irish Arrangement را کنار خواهد گذاشت اما این کار حداقل چند سال طول می‌کشد.

«تیم کوک» (Tim Cook)، مدیر ارشد شرکت اپل، مدتی پیش اعلام کرده بود که شرکت‌اش بدون شک تمامی مالیات‌های خود را تا آخرین سنت پرداخت می‌کند و هیچ نقطه‌ی ابهامی در این زمینه وجود ندارد. او قبلا هم در مقابل اتهامات وارد شده به اپل در این زمینه واکنش تندی از خود نشان داده بود.

حالا پرورنده‌های مالی چیز دیگری می‌گویند.

اما شکایت از اپل به همین جا ختم نمی‌شود و شکایت دیگری هم بر علیه آن در جریان است.

آیفون ۴s متعلق به ۴ نسل پیش است و سخت‌افزار آن با برنامه‌ی iOS9 سازگار نیست. آپدیت گوشی به این سیستم عامل آن را عملا به یک دستگاه به درد نخور تبدیل کرده است.

این شرکت اعلام کرده بود که سخت‌افزار دستگاه‌های آیفون‌اش به گونه‌ای طراحی شده که همیشه قادر به پشتیبانی چند نسخه‌ی آپدیت بعدی سیستم عامل iOS هم باشد. ولی این طور نشده و حالا پرونده‌ای از شکایت‌ها علیه اپل در این رابطه تنظیم شده است.

در این پرونده شکایت شده که گوشی iPhone 4s برخلاف تعهدات اپل، سیستم عامل جدید iOS9 را پشتیبانی نمی‌کند.

آیفون ۴s متعلق به ۴ نسل پیش است و سخت‌افزار آن با برنامه‌ی iOS9 سازگار نیست. آپدیت گوشی به این سیستم عامل آن را عملا به یک دستگاه به درد نخور تبدیل کرده است.

در شکایت‌ها ذکر شده با این‌که اپل در مورد این محدودیت‌های گوشی‌های آیفون‌اش اطلاع داشته، همچنان نسخه‌های به‌روزرسانی را عرضه می‌کرده است.

اپل در تبلیغ کار خودش می‌گفت که هر بار آپدیت سیستم عامل باعث می‌شود که گوشی‌های آیفون دارای عملکرد سریع‌تر و عمر باتری طولانی‌تر و غیره شوند.

شاکیان درخواست غرامت ۵ میلیون دلاری کرده‌اند.

‌ ‌

منبع: digitaltrends ،theverge و ubergizmo

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۶ دیدگاه
  1. سحر

    بابا اپل پوکیده…. وضعش افتضاحه…

  2. احسان

    استیو کجایی که اپل داره دنده معکوس میزنه 🙂

  3. علی جوادی

    نمیدونم بخندم به این همه افتضاح و دله دزدی یا گریه کنم به حال شرکت سیب یا طرفداراش…بهر حال روز اول کریسمس سوژه ی مناسبی برای تمسخر این شرکت گستاخ درست شد…با تشکر از دی جی کالای عزیز و نویسنده ی این مطلب

  4. Ali S

    ای خدا پس این اپلی ها کجان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. Next is Now

    فرار مالیاتی نزدیک به ۱ میلیارد دلاری + تبلیغات دروغین و عدم انجام تعهدات در مورد آپدیت های نرم افزاری !!!!

  6. ج

    شکایت دومی خیلی جالب بود
    سامسونگ برا آپدیت ندادن ، هر روز یه مدل میده بیرون با همون شکل و ساختار و کیفیت و سخت افزار فقط با ورژن اندروید جدید

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه