فلش، حافظه‌ی داخلی و باتری؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
گوشی مناسب عکاسی - فلش

معیارهایی نظیر  مگاپیکسل، اندازه‌ی دیافراگم، تکنولوژی فوکوس خودکار، واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال، تنظیمات دستی، عکاسی RAW و صفحه نمایش جزو عوامل سخت‌افراری و نرم‌افزاری مهم در انتخاب یک گوشی موبایل مناسب برای عکاسی  هستند که در قسمت‌های قبلی این مقاله‌ی دنباله‌دار به تفضیل به بررسی آن‌ها پرداختیم. حال که رفته‌رفته به قسمت‌های نهایی این مقاله نزدیک می‌شویم قصد داریم به معیارهایی بپردازیم که از اولویت کمتری برخوردار هستند. برخورداری از اولویت کمتر به معنی بی‌اهمیت بودن این عوامل نیست بلکه بدین معنی است که این معیارها به شرطی اهمیت دارند که گوشی مورد نظر در زمینه‌ی معیارهای مهم‌تری که قبلا بررسی شد نمره‌ی قبولی را کسب کرده باشد. با مدرسه‌ی عکاسی موبایل دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا با هم به بررسی سه عامل حافظه‌ی داخلی، باتری و فلش بپردازیم.

فلش

به اعتقاد ما فلش در میان جنبههای سختافزاری انتخاب یک گوشی هوشمند مناسب برای عکاسی از اولویت پایینتری برخوردار است. چراکه فلش دوربین گوشی موبایل هرقدر هم که قدرتمند باشد باز تنها قادر است فضای نسبتا محدودی را روشن کند. بنابراین حتی اگر موفق شویم با استفاده از فلش سوژههای نزدیک به دوربین را بهخوبی نوردهی کنیم معمولا تمام فضای پسزمینهی تصویر تاریک خواهد بود. به همین دلیل توصیه ما این است که هنگام عکاسی با موبایل همیشه فلش را بهطور پیشفرض روی حالت خاموش قرار دهید و تنها در موارد کاملا ضروری از آن استفاده کنید. معمولا استفاده از فلش بیشتر در فضاهای داخلی کوچک موثر است. درمجموع با بهبود روزافزون عملکرد دوربین گوشیهای هوشمند در شرایط نور کم، ضرورت استفاده از فلش هم کاهش پیدا کرده است.

فلش - نوکیا ۸۰۸ و ۱۰۲۰

دو گوشی موبایل ۸۰۸ PureView و Lumia 1020 نوکیا جزو معدود گوشی‌هایی هستند که از فلش قدرتمند Xenon بهره می‌برند. جالب است بدانید که قدرت فلش ۸۰۸ دو برابر ۱۰۲۰ است.

فلشهای زنون (Xenon) که در بسیاری از دوربینهای عکاسی به کار میروند پرنورترین و موثرترین نوع فلش داخلی محسوب میشوند. ولی به دلیل مصرف زیاد انرژی و ابعاد نسبتا بزرگ کمتر شاهد استفاده از آنها در گوشیهای موبایل هستیم. در مقابل استفاده از فلشهای LED به دلیل مصرف کمتر باتری و اندازهی بسیار کوچکتر تقریبا به استانداردی برای گوشیهای موبایل تبدیل شده استبرخی از گوشیهای هوشمند برای جبران نوردهی کمتر فلشهای LED دو عدد از آنها را بهطور همزمان (Dual LED) استفاده میکنند. البته فلشهای Dual LED هنوز هم بارها ضعیفتر از فلشهای زنون هستند.

فلش - آیفون 5s

فلش‌های Dual-LED True Tone برای اولین بار توسط اپل به دنیای گوشی‌های هوشمند معرفی شدند.

همچنین در سالهای اخیر شاهد استفاده از دو نوع مختلف از فلش LED با دو طیف رنگی متفاوت سرد و گرم (Dual Tone LED) توسط برخی از گوشیهای هوشمند هستیم. این روش به دوربین گوشی اجازه میدهد از طریق ترکیب کردن هوشمند نور دو LED سرد و گرم بر حسب دمای رنگ نور محیط عکاسی به عکسهایی با رنگهای طبیعیتر (بهویژه در مورد رنگ پوست) دست یابد. حتی برخی از گوشیهای هوشمند پا را از این هم فراتر گذاشتهاند و برای رسیدن به طبیعیترین بازتولید رنگها هنگام عکاسی با فلش از ترکیب سه LED با رنگهای اصلی قرمز، سبز و آبی (RGB) استفاده میکنند.

فلش - لومیا ۹۵۰

مایکروسافت برای رسیدن به طبیعی‌ترین بازتولید رنگ‌ها هنگام عکاسی با فلش از ترکیب سه LED با رنگ‌های اصلی قرمز، سبز و آبی در ساخت لومیا ۹۵۰XL استفاده کرده است.

حافظهی داخلی و باتری

هرچند حافظهی داخلی و باتری هیچ تاثیر مستقیمی روی عملکرد دوربین گوشی ندارند ولی اگر شما قصد دارید عکاسی موبایل را بهطورجدی پیگیری کنید لازم است به این موارد هم توجه داشته باشید. بدون شک مواجه شدن با مشکل کمبود جای کافی برای ذخیره کردن عکسها یا تمام شدن باتری گوشی درست زمانی که گرم عکاسی هستید اصلا خوشایند نخواهد بود. میزان حافظهی داخلی در مورد گوشیهایی که از کارت حافظهی جانبی پشتیبانی میکنند اهمیت کمتری دارد. ولی اگر گوشی موردنظر شما از کارت حافظهی داخلی پشتیبانی نمیکند توصیه میکنیم مدلی را انتخاب کنید که حداقل به ۳۲ گیگابایت حافظهی داخلی مجهز باشد.

حافظه داخلی - سامسونگ

سامسونگ امکان افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی را به آخرین پرچم‌دار خود یعنی گلکسی S7 برگردانده است.

در مورد باتری هم گوشیهایی که باتری قابل تعویض داشته باشند راهحل سادهای برای مشکل اتمام شارژ گوشی هنگام عکاسی فراهم میکنند. ولی اگر باتری گوشی غیرقابل تعویض باشد ظرفیت باتری اهمیت بیشتری پیدا میکند. البته باید توجه داشته باشید که طول عمر باتری علاوه بر ظرفیت به عوامل دیگری نظیر اندازه، تکنولوژی و رزولوشن صفحهی نمایش، معماری پردازندهی مرکزی و بهینه بودن نرمافزاری هم بستگی دارد. درنهایت عملکرد باتری تنها زمانی میتواند معیاری برای انتخاب باشد که عملکرد دوربین گوشی در زمینههای اساسی و اصلی نیاز و انتظار شما را برآورده کند.

باتری - الجی

ال‌جی در آخرین پرچمدارش یعنی G5 از باتری قابل تعویض استفاده کرده است.

در بخش بعدی که بخش پایانی این مقاله‌ی دنباله‌دار خواهد بود به بررسی سیستم‌های عامل مختلف و اکو سیستم هرکدام خواهیم پرداخت که به اعتقاد ما مهم‌ترین عامل نرم‌افزاری است و تاثیر بسزایی در محبوبیت یک گوشی هوشمند میان علاقه‌مندان جدی عکاسی موبایل دارد. از لینک‌های زیر می‌توانید بخش‌های دیگر مقاله‌ی دنباله‌دار ما را هم بخوانید:

مگاپیکسل، اندازه‌ی سنسور و اندازه‌ی پیکسل؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

اندازه‌ی دیافراگم (F-Number)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تکنولوژی فوکوس خودکار (Autofocus)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

واکنش شاتر، عکاسی پی‌درپی و لرزشگیر اپتیکال؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

تنظیمات دستی (Manual Controls)؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

عکاسی RAW؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

صفحه نمایش؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

سیستم عامل و اپلیکیشن‌ها؛ کدام گوشی موبایل مناسب عکاسی است؟

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه