فیروز نادری دانشمند ایرانی، ناسا را ترک می‌کند

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

فیروز نادری دانشمند ایرانی پس از ۳۶ سال کار در ناسا، از این سازمان استعفا می‌دهد. او در حساب فیسبوکش متن نامه‌ای که درباره‌ی همین موضوع خطاب به همکارانش نوشته را منتشر کرده است. نادری در حال حاضر مدیر اکتشافات منظومه‌ی شمسی آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا است.

فیروز نادری متولد سال ۱۳۲۵ در شیراز است و ۳۶ سال پیش یعنی در سال ۱۹۷۹ به آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا (JPL) پیوست. نادری در طول این سال‌ها پست‌های مختلفی از جمله معاونت مدیر کل تنظیم راهبردهای آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا (بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱) و مدیریت اکتشافات مریخ (بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵) را بر عهده داشته است. نادری به خصوص به دلیل مدیریت ماموریت‌های موفق مریخ‌نوردهای «روح» و «فرصت» و سپس کمک شایان به پیشبرد پروژه‌ی «مریخ‌نورد کنجکاوی» مشهور شده است. او قبل از اینکه به سراغ اکتشافات منظومه‌‌ی شمسی برود، بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ روی برنامه‌ی «اوریجین» (Origin) برای یافتن سیارات شبیه به زمین پیرامون دیگر ستاره‌های کهکشان کار می‌کرد.

فیروز نادری در حساب فیس‌بوک خود متن نامه‌ای خطاب به همکارانش را منتشر کرده و در آن می‌گوید که وقتی ۳۶ سال پیش به ناسا آمده، فکر می‌کرده تا زمانی که به این کار علاقه داشته باشد در سازمان باقی می‌ماند و به محض از بین رفتن علاقمندی آن را ترک می‌کند. ولی اکنون ۳۶ سال گذشته و نه تنها علاقه‌ی او از بین نرفته، بلکه بیشتر هم شده است. با این حال گفته احساس می‌کند که اکنون زمانش رسیده از ناسا برود.

فیروز نادری در حساب فیسبوک خود این عکس را منتشر کرده و گفته که تا پایان ماه استعفا می‌دهد.

فیروز نادری در حساب فیسبوک خود این عکس را منتشر کرده و گفته که تا پایان ماه استعفا می‌دهد.

نادری خطاب به همکارانش نوشته که تا پایان این ماه از سمت خود به عنوان مدیر اکتشافات منظومه‌ی شمسی استعفا می‌دهد. او می‌گوید که در طول سال‌ها کار در ناسا، در زمینه‌های مختلف، از طراحی‌های استراتژیک تا کارهای اجرایی و از حوزه‌ی روباتیک تا زندگی انسان در فضا کار کرده است. او طی این سال‌ها در بخش‌های مختلف از ارتباطات گرفته تا علوم زمین، جستجو برای سیارات فراخورشیدی، جستجو در مریخ و نقاط دیگر منظومه‌ی شمسی کار کرده است.

نادری این‌طور ادامه می دهد که چیزهایی را که در آزمایشگاه پیشرانه‌ی جت ناسا یاد گرفته را می‌تواند در زمینه‌های دیگر به کار بگیرد. از تفکر انتقادی و استراتژیک گرفته تا مدیریت پروژه‌های پیچیده. او می‌خواهد از این پس به استارتاپ‌ها کمک کند و به راهنمایی جوانانی که ابتدای کار حرفه‌ایشان هستند بپردازد.

فیروز نادری دکترای خود در مهندسی برق را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافت کرد در سال ۱۹۷۹ به JPL ناسا پیوست. او در این سال‌ها در زمینه‌های مختلفی مثل مهندسی سامانه‌ها، توسعه‌ی فناوری، مدیریت برنامه و پروژه‌ی سامانه‌های ارتباط ماهواره‌ای، رصدخانه‌های سنجش از دور زمین، رصدهای اخترفیزیکی و سامانه‌های سیاره‌ای کار کرد. نادری طی این سال‌ها جوایز و مدال‌های زیادی از جمله بالاترین مدال افتخار ناسا یعنی «مدال برجسته‌ی خدمت» (Distinguished Service Medal) را کسب کرده است.

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۱۴ دیدگاه
  1. Avatar امیر

    دکتر نادری وه بالاتر از رییس جمهور امریکا نیست..وقتی رییس جمهورهای امریکا به صراحت اعلام میکنن در مورد موجودات فضایی و نشانه های اونها و ارتباطشون با دولتها اجازه صحبت ندارن دیگه ادمهای عادی یا پروفسورهای ناسا چطور میخوان جرات حرف زدن رو داشته باشن..واقعیت اینه که فراماسونها از طرف موجودات فضایی خاکستری مدیریت میشه که اونا تمام ادمها و دولتهای بزرگ دنیا رو کنترل میکنن و روی دلار امریکا و پول انگلیس و اتحادیه اروپا دقت کنید نماد هرم و تک چشم و علامت ادم فضایی رو میبینید …

  2. Avatar مجتبی

    مسئولین سازمان فضایی ایران باید مهندس نادری رو هر چه زودتر جذبش کنن.خیلی می تونه کمک کنه به پیشرفت فضاییمون.

    1. Avatar ..رضا..

      ایران و ایرانی انقدر بدنام شده که اگر با بالاترین حقوق و پیشنهاد پولی هم به پروفسور نادری پیشنهاد کار در ایران رو بدن به ایران بر نخاهد گشت! متاسفانه اقای نادری که میگه علاقه دارم اما میخام کناره گیری کنم صد درصد زده شده از کارش این شخص نزدیک ۷۰ سال سنشه و دیگه این کار و شغل براش تکراری شده و میخاد مثل همه باقی عمرش روبرای خودش باشه و حدودی هم به اموزش بپردازه ! چون توی ناسا فعالیت کردن که البته حقوقشم کم نیست سخته اون هم ۳۵ سال هر روز روزی دو مرتبه باید بری سرکارت . کار هم بلخره یه روزی ادم رو خسته میکنه وگرنه میگه علاقه دارم درست اما خسته شده ! امریکا هم کشوریه که برای زندگی و خوش گزرانی عالی ادم تمام عمرش از پول تامین باشه و بیکار خسته نمیشه . مثل ایران نیست

  3. Avatar پیمان

    من شنیدم که نزیک به ۴۰ درصد دانشمندان ناسا ایرانی هستند! ایا حقیقت داره ؟

    1. Avatar سام

      نه بابا انقدم دیگه باهوش نیستیم !!

    2. Avatar فرزاد شریف زاده

      دوست عزیز این هم یکی دیگر از توهمات ایرانیان برای نشان دادن هوش و دانش خودشون هست !!! ساده ترین میزان درک دانش صادرات علم و اختراع و اکتشاف است که در ۱۰۰۰ سال گذشته چیزی از ما به خارج صادر نشده !!! عمده کار ما در جهت علم مقالات اکثرا بی ارزش دانشجویی بود که تبدیل به بیزنس شده و به علت اجبار دانشگاه ها هر دانشجوی فوق لیسانس و دکترا چند تا مقاله IIS داره که فقط به درد پر کردن تیتر روزنامه ها یا به خود بالیدن مسئولان می خوره. در خصوص دانشگاه ها عمده فعالیت انجام گرفته در این سالها گزینش کردن دانشجویان نخبه در بعضی دانشگاه ها و مستقیما صادر کردنشون به کشورهای دیگر بوده.
      جالب بدانید تعداد دانشمندان پاکستانی، مصری، عرب و ترک و .. که در ناسا فعال هستند از ایرانیان بیشترند و این جمله که “می دونی چند تا ایرانی تو ناساست؟” یکی دیگر از دروغ هایی است که ما به خودمون در توجیه دانش بالامون گفتیم و خودمون هم باورمون شده. به گفته خود جناب نادری عزیز در ناسا حدودا ۲۵ هزار نفر کار می کنند و از این میان کمتر از ۳۰۰ نفر ایرانی هستند. بسیاری از همین تعداد هم امروز دیگه در ناسا نیستند. از این تعداد درصد بالایی کسانی هستند که اصلا ایران رو تا به حال ندیدن. به علاوه بسیاری از این افراد کارمندان ساده بخشهای مختلف هستند و اگر واقعا لیست “دانشمندان” ایرانی ناسا رو بخواین عمدتا به دو نام بابک فردوسی و فیروز نادری می رسید و نه بیشتر. به عبارتی شاید از همین ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر فقط ۲۰-۳۰ نفر افراد دارای تخصص بالا یا پستهای کلیدی باشند.
      در ثالنی مطمئن باشید اگر دانشمندان زیمبابوه ای مشغول به کار در ناسا را هم جستجو کنید بی جواب نمی مانید و اصولا تکیه بر چنین جملاتی مثل “کلی ایرانی تو ناسا داریم !!!” برای توجیه عقب ماندگی علمی و دانشی خودمون خنده دار هست. یک زمانی شاید در بسیاری عرصه ها در خاورمیانه و بیشتر آسیا ما جلودار بودیم و زمینه هایی برای شروع رشد پیدا شده بود، اما در حال حاضر متاسفانه میزان اختراعات، اکتشافات، صادرات علمی و تولیدات داخلی در حد ۰ هست. در خصوص دانش هسته ای، هوا فضا، نجوم و … که در این سالها جو زیادی در موردش داده شده هم تمام دلیل غرورمون بی اطلاعی از وضعیت سایر کشورهای همسایه است. در همین نمایشگاه چند ماه پیش در امارات دستاوردهای هوایی ترکیه، امارات، پاکستان و … نشان از پیشرفت چشمگیر آنها داشت. در زمینه هستی ای هم که ما سالها عقب تر از پاکستان و هند و کره و … هستیم.

      این حرفها را نمی نویسم که اصرار کنم ما عقب افتاده هستیم و امیدوارم دوستان از این منظر به این حرفها ننگرند. بلکه این حرفها شاید تلنگری باشد برای مایی که خوابیدیم و فکر میکنیم دنیا روی نوک انگشتانمان در چرخش است و اگر نخواهیم به وضعیت و موقعیت حقیقی خود در دنیا نیم نگاهی داشته باشیم، پس با این توهمی که درش به سر می بریم اصلا نیازی نیست که تغییری در وضعیتمون ایجاد کنیم. چون وقتی ما مهد دانش و علم و نبوغیم و دانشمندانمون سرآمد جهان، دیگر چرا تغییر !!!

      لینک صحبتهای جناب دکتر فیروز نادری در پاسخ به سوال در خصوص تعداد واقعی ایرانیان مشغول در ناسا را می توانید در پایین ببینید(فاصله قبل از نقطه ها را در آدرس حذف کنید):
      https://www . youtube .com/watch?v=m56ADsuHIUg

      1. Avatar عرفان

        یکی باید این حرفارو به گوش مسئولان برسونه

    3. Avatar نگین

      خود دکتر نادری در یک مصاحبه گفتند حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر که میشه حدود ۱ تا ۱.۵ درصد

  4. Avatar زمان

    کاش سری هم به وطن میزدند و اندکی از وقت گرانمایه را صرف صنعت فضایی نوپا و تاحدودی استارتاپ و البته جوانان علاقه مند کشور میکردند، مطمئنا شرایط اینجا برایشان سخته ولی میشود از راه دور نظارت داشت…مثل استاد فرشچیان که شرایطی مشابه البته در حوزه هنر دارند و لطفشان چندسالی است که شامل حال ایران هم شده…به امید روزی که همه نخبگان رفته از وطن لااقل دورادور میهن را دریابند…

    1. Avatar مسعود

      این آقا در آمریکا تعلیم دیده، اگه ایران بود فوق فوقش میتونست یه رئیس تو یکی از اداره ها باشه که هیچ کار خوبی هم تو زندگیش نکرده البته برای این کار هم باید یه چند تا آشنا داشته باشه و …

    2. Avatar حامد

      احسنت

  5. Avatar طاها

    جالب بود نمی دونستم همچین کسیم هست

  6. Avatar رامين

    دلم سوخت ، حیف استر چنین ادمی خودشو بازنشسته کنه ،
    درود بهت باد

  7. Avatar farid

    فراوان درود…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه