مایکروسافت و سرنوشت برند لومیا

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
مایکروسافت لومیا

در چند روز اخیر، شایعات زیادی پیرامون احتمال پایان عمر برند لومیا در مایکروسافت شکل گرفته است. همه‌ی این شایعات از بیانیه‌ی مطبوعاتی شرکت مایکروسافت تفسیر شده. مایکروسافت در یک پست خبری اعلام کرده که می‌خواهد کسب‌وکار تلفن‌های همراه ساده‌اش را به شرکت‌های FIH Mobile‌ و HMD Global واگذار کند؛ به‌عبارت‌دیگر از خیر بخش بزرگی از قراردادی که با نوکیا در سال ۲۰۱۳ بسته بود بگذرد. در بخشی از بیانیه آمده: «مایکروسافت به توسعه‌ی ویندوز ۱۰ موبایل و پشتیبانی از تلفن‌های هوشمند لومیا نظیر Lumia 950 ،Lumia 650 و Lumia 950XL و تلفن‌های هوشمند شرکایی چون ایسر، آلکاتل، HP، ترینیتی و وایو ادامه می‌دهد.» از این جملات تفاسیر مختلفی می‌توان داشت.

لومیا سرفیس

یک تفسیر این است که مایکروسافت خیلی راحت می‌خواهد قید بخش تلفن‌های ساده‌اش را زده و فقط در حوزه‌ی تلفن‌های هوشمند کار کند. شاید هم مایکروسافت منظورش از واژه‌ی ‘پشتیبانی’ این است که از این به بعد تا مدتی بروزرسانی‌های لازم را برای لومیاهای فعلی و گوشی‌های ویندوزی دیگر فراهم کرده ولی دیگر از لومیای جدید خبری نخواهد بود. ما برای تفسیر دوم، شواهد واضحی داریم. اخیرا با اطلاعات زیادی مواجه هستیم که از احتمال معرفی سری جدیدی از تلفن‌های هوشمند «سرفیس فون» (Surface Phone) خبر می‌دهند. این احتمال وجود دارد که مایکروسافت بخواهد موفقیت‌های برند سرفیس در بخش تبلت‌ ‌را در بخش موبایل‌اش هم تکرار کند. مایکروسافت با وجود کیفیت خوب تلفن‌های لومیا، در فروش آن‌ها موفق نبود. بر اساس گزارش موسسه‌ی تحقیقاتی comScore، سهم مایکروسافت از بازار موبایل در آمریکا، ۲٫۹ درصد است. این رقم از آخر تابستان ۹۴ تغییری نکرده. گزارش مالی سه‌ماهه‌ی مایکروسافت هم از ضررده بودن بخش موبایل این شرکت خبر می‌دهد.

حذف برند لومیا می‌تواند نشانی از شجاعت و چابکی مایکروسافت باشد: این شرکت به‌رغم دردسرهایی که با ویندوز ۱۰ موبایل داشته، از ادامه‌ی توسعه‌ی این سیستم عامل دست برنمی‌دارد؛ به‌علاوه این‌که با یک تغییر نام می‌تواند شانس‌اش را دوباره امتحان می‌کند. نام لومیا، شدیدا با گذشته‌ی شرکت نوکیا گره خورده و حذف آن ممکن است نهایتا به نفع مایکروسافت تمام شود.

نوکیا

نوکیا لومیا ۵۲۰ از پرفروش‌ترین تلفن‌های هوشمندی بود که نام Lumia را یدک می‌کشید. نوکیا لومیا ۵۳۰ و مایکروسافت لومیا ۵۳۵ هم تاحدی توانستند موفقیت‌های لومیا ۵۲۰ را تکرار کنند. اما با فروش ناامیدکننده‌ی مایکروسافت لومیا ۵۵۰، داستان موفقیت‌های این سری هم به پایان رسید.

احتمالا مایکروسافت قصد دارد با برداشتن بار لومیا از دوش‌اش و با توسعه‌ی برند سرفیس فون، تصویر جدیدی را از تلفن‌های هوشمند رده بالایش در اذهان عموم ایجاد کند. البته برند لومیا در بازار تلفن‌های هوشمند ارزان‌قیمت هنوز جا برای رشد دارد. در بسیاری از کشورها به لطف سری ۵۰۰ لومیا، این برند از برند گران سرفیس، شناخته‌شده‌تر است.

به احتمال زیاد برند لومیا برای مایکروسافت تمام شده است. اما ویندوز ۱۰ موبایل همچنان پرقدرت به حیاتش ادامه می‌دهد. تجربه‌ی شما با برند لومیا چطور است؟ حدس شما چیست؟ آیا باز هم با گوشی لومیای جدیدی ملاقات خواهیم کرد؟

   ‌

منبع: TechRadar

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. Avatar Alireza

    مشکل دیجی با لومیا چیه؟ چرا همیشه میخاد لومیا رو ضعیف نشون بده؟
    به نظر من اونایی که اندروید دارن اگه یه بار تجربه ی گوشی ویندوزی رو داشتن عمرا به سمت اندروید میرفتن….

    1. Avatar علی

      والله من سه ساله تو سایت های تکنولوژی ایرانی هستم و هر روز اخبارشون و نظرات کاربراشون رو می خونم هر کی رو می بینم دقیقا برعکس شما میگه. همشون دارن فرار میکنن به سوی اندروید

      1. Avatar Alireza

        احتمالا تجربه کار با ویندوز فون (۱۰) رو نداشتن
        من که کاملا از ویندوز ۱۰ فون راضیم واز اندروید متنفرم…
        و اینکه سلیقه ها متفاوته

      2. Avatar morteza

        من خودم به شخصه برام یه شکست عشقی که گوشیم به این زودی از رده خارج شه
        با این همه ضعف که داره ویندوز فون رو دوست دارم
        ۶۴۰xl

    2. Avatar علی

      داداش لومیا رو بدنام نکن دیگه، الان یه عده که بلد نیستن با گوشی کار کنن میان یه چندتا عیب از خودشون درمیارن میچسبونن به لومیا 🙂

  2. Avatar آهورا مزدا

    من دیروز متوجه شدم جی ال ایکس یه گوشی خوب در زمستان معرفی کرده وپیش فروش هم داشته
    ومن خبرهارواینجا دنبال میکردم فکرمیکردم همه خبرهارومیزدید اما از معرفی این گوشی هیچ خبری نزدید این بی انصافی درحق محصولات ایرانی
    من یکی حتی انتظار دارم نقدو بررسی گوشی های ایرانی هم داشته باشین
    حمایت ازمحصولات ایرانی ندارید

    1. Avatar keyvan

      دووست عزیز دیگه همه عالم و آدم میدونن جی ال ایکس مونتاژ کار قطعات چینیه. حالا اگرم در نظر بگیریم که واقعا ایرانیه, توی این بازار به شدت رقابتیکه غول موبایل نوکیا رو برشکسته کرد و اچ تی سی رو به مرز برشکستگی رسوند (به دلیل برآورده نکردن انتظار مشتری) انتظار دارید محصولات بی کیفیت جی ال ایکس هم مورد توجه قرار بگیره؟ احتمالا شما هم از اونایی هستید که اگر میتونستید درهای واردات رو روی گوشی های خارجی میبستید تا گوشی های مثلا ایرانی به فروش بره!!

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه