نقش استفاده از متر و تراز لیزری در ساخت و ساز

۷ بهمن ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همه می‌دانیم که کشورمان روی گسل‌های متعددی قرار گرفته که منجر به بروز زلزله در نقاط مختلف می‌شود. این موضوع باعث شده تا در امر ساخت‌وساز ساختمان‌ها و بنا‌های مختلف اعم از مسکونی، تجاری یا صنعتی، دقت بیشتری به خرج داده و از ابزارهای دقیق کمک گرفته شود. بیشتر سازندگان و پیمانکاران ساخت‌وساز با افکار و روش‌های سنتی به ساخت بنا اقدام می‌کنند و از ابزارهای دقیق برای پیشبرد مراحل کار خود استفاده نمی‌کنند. این نکته گفتنی است که پیش از این، برای تهیه‌ی این دستگاه‌ها باید هزینه‌های زیادی را می‌پرداختیم و علاوه‌براین، ابعاد بزرگ و عملکرد پیچیده‌ی این ابزار، تمایل به استفاده از آن‌ها را کاهش می‌داد. تا به امروز هم بهانه و دلیل پیمانکاران برای استفاده‌نکردن از ابزار دقیق، همین موارد بوده است؛ ضمنا به حداکثر رساندن میزان سوددهی برای سازندگان در ساختن سازه‌های مختلف، باعث شده است تا کیفیت، قربانی کمیت شود و خسارت ناشی از رعایت‌نکردن اصول ساخت‌وساز متوجه ساکنین ساختمان و تعداد بیشتری از افراد جامعه شود؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از فناوری‌های پیشرفته، ابزارهایی لیزری تولید ‌شده‌اند که نحوه‌ی عملکرد و استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و از دقت بالایی بهره ‌می‌برند. همچنین این ابزارها نسبت به نمونه‌های قبلی، ابعاد کوچک‌تری دارند و برای تهیه‌ی آن‌ها نیاز به پرداخت مبلغ زیادی ندارید. گفتنی است که شرکت‌های تولیدکننده‌ در ساخت این‌گونه دستگاه‌ها باید دقت و کیفیت بسیار بالایی را به کار ببندند تا کاربر در زمان استفاده از آن‌ها، دچار خطا و اشتباه نشود.

Meter_and_Level_Laser_05

مترها و ترازهای لیزری از نمونه‌های ابزاری دقیقی هستند که جای خود را به انواع دستی آن داده‌اند. این دستگاه‌ها با دامنه و میزان بردهای کاری مختلف و با دقت بسیار بالایی تولید و به بازار معرفی می‌شوند. به کمک متر لیزری، دیگر لازم نیست برای اندازه‌گیری فواصل و زوایای مختلف نگران محدودیت‌های کاری، از جمله محدودیت‌های مکانی یا جابه‌جایی‌های مکرر باشید. این نوع مترها، دقت بسیار بالایی دارند و قابلیت‌های متنوعی همچون حافظه‌ی داخلی، محاسبه‌ی زاویه، حجم و مساحت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این موارد علاوه‌بر رعایت دقت و اصول حرفه‌ای، نیاز کاربر را از انجام محاسبات طولانی و نوشتن یا به خاطر سپردن اعداد اندازه‌گیری شده مرتفع می‌کنند.

Meter_and_Level_Laser_03

Meter_and_Level_Laser_04

ترازهای لیزری در مدل‌ها و با قابلیت‌های گوناگونی تولید می‌شوند. ترازهای لیزری در انواع تک، دو، سه، چهار و شش جهتی (خط یا نقطه) یا با پوشش‌دهی ۳۶۰ درجه تولید می‌شوند. به عبارتی تعداد خط قابل رویت برای لیزر، مولفه‌ی اصلی در شناخت ترازهای لیزری است. هرچه تعداد این خطوط بیشتر باشد، میزان پوشش‌دهی تراز بیشتر و کار کاربر آسان‌تر است. نمونه‌های پیشرفته‌ی تراز لیزری با پوشش‌دهی ۳۶۰ درجه‌ای محیط، نیاز کاربر را از هدایت خط لیزر به نقطه‌ی موردنظر رفع می‌کنند. با قراردادن این ابزار در جای مناسب، می‌توانید از صحت و دقت کار خود اطمینان داشته باشید.

Meter_and_Level_Laser_01

در زمان ساختن یک ساختمان، از ابتدایی‌ترین کارها تا آخرین مراحل، متر و تراز لیزری به کار خواهند آمد. از زیرسازی و نصب تیرآهن‌ها و ستون‌های سازه تا ظریف‌کاری‌های داخل آپارتمان از جمله جای روشنایی، نصب کابینت‌ و پارتیشن‌بندی، متر و تراز مورد نیاز شماست. این متر و تراز لیزری پیشرفته، قیمت مناسبی دارند و برای تهیه‌ی آن‌ها لازم نیست هزینه‌ی زیادی پرداخت کنید. میزان کارایی زیاد و تسهیل روند کاری، توجیه منطقی برای استفاده از ابزارهای دقیق به‌حساب می‌آید. پیمانکاران و سازندگان ساختمان که به طور حتم علاوه‌بر برآورد سود خود، نگران رعایت اصولی امور ساخت‌وساز هستند، بهتر است برای انجام مراحل مختلف کار خود از گونه‌های مختلف ابزار دقیق، از جمله متر و تراز لیزری استفاده کنند. این ابزار در رعایت دقت لازم، به کاربر کمک قابل توجهی می‌کند و همانطور که گفته شد از اولین مراحل شروع کار تا تحویل‌دهی پروژه به کار خواهند آمد.

Meter_and_Level_Laser_02

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar پارتیشن

    مطلب خوب و بسیار آموزنده ای بود ممنون از شما

  2. میثم میثم

    با سپاس مطالب خوبی عنوان کردید که میتونه علم و آگاهی سازندگان رو افزایش بد، اگه امکانش هست در ادامه چند مورد از این قبیل محصولات رو هم معرفی کنید تا برای خوانندگان این مطلب که راغب شدن از ابزار اندازه‌گیری لیزری استفاده کنن، انتخاب رو راحت‌تره کنه.

  3. Avatar وحید

    باسلام

    مطالب خوبی را عنوان کردید لطفا در خصوص سایر ابزارهای جدید و بروزی که در دنیا در حال استفاده می باشد و ما کماکان بعلل مختلفی چون تحریم اطلاع کمی از آنها داشته ایم مقاله درج کنید.

    تشکر

    1. Avatar حمید صباغان

      آقا وحید
      سلام
      سپاسگزارم از حسن توجهتون
      در مطالب بعدی خودم ، حتما این نکته رو مد نظر قرار خواهم داد.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه