محققان شیشه‌ای ساختند که خودش ترمیم می‌شود

۲۷ آذر ۱۳۹۶ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه
شیشه ترمیم کننده

اگر از آن دسته افرادی هستید که از شکستن شیشه‌ی صفحه‌ی نمایش گوشی خود هراس دارید، می‌توانید به آینده‌ی نزدیک امیدوار باشید؛ آینده‌ای که در آن قرار است شیشه‌ها خودشان مشکل شکستگی‌شان را حل کنند.

این شیشه با قرار گرفتن در دمای محیط، می‌تواند بخش‌های شکسته شده‌ را به هم متصل کند.

پژوهشگران دانشگاه توکیو توانسته‌اند پلیمر شفافی تولید کنند که می‌تواند شکستگی را به صورت خودکار از بین ببرد. این شیشه با قرار گرفتن در دمای محیط، می‌تواند بخش‌های شکسته شده‌ی خود را فشرده کند و پس از چند ساعت، شکستگی را کاملا از بین ببرد. پیوند هیدروژنی داخل پلیمرها به عنوان یک چسب طبیعی عمل و بخش شکسته شده‌ی شیشه را به هم متصل می‌کند.

شیشه‌های معمولی پس از شکسته شدن، کاربردی ندارند و برای استفاده‌ی دوباره از آن‌ها باید شیشه را در دمای بسیار بالا ذوب کرد. پیوند مولکولی شیشه، پس از ترک خوردن بسیار ضعیف می‌شود.

تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو، به رهبری «تاکوزو آید»، کشف کرده‌اند که قطعه‌ها پلیمر می‌توانند به صورت طبیعی دوباره با یکدیگر پیوند برقرار کنند. برای شکل گیری دوباره‌ی پیوند باید این پلیمرها بین یک تا شش ساعت در دمای اتاق بمانند. پیوند جدید شکل گرفته به اندازه‌ی پیوند اصلی قدرتمند است.

کشف جدید این محققان، می‌تواند مصارف بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشد. نتایج کاملا تحقیقات در نشریه‌ی امریکایی Science منتشر شده است.

منبع: Asahi

برای عضویت در خبرنامه و شرکت در قرعه‌کشی از اینجا ثبت‌نام کنید:

    دیدگاه شما

    یک دیدگاه
    1. سحهر

      اتصال برقرار شد ولی اثر شکستگی از بین نرفت

    loading...
    بازدیدهای اخیر
    بر اساس بازدیدهای اخیر شما
    تاریخچه بازدیدها
    مشاهده همه