مستندی از احمد شاملو: چنین گفت بامداد

۴ تیر ۱۳۹۹ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

«چنین گفت بامداد» عنوان مستندی تصویری از شعرخوانی احمد شاملو است که مثل گنجی گرانبها سالها پس از مرگ‌اش توسط آیدا سرکیسیان، همسر شاملو کشف و منتشر شد. این مستند تصویری، احمد شاملو را نشان می‌دهد که شنبه چهارم تیرماه سال ۱۳۷۳ در استودیویی در شهر استکهلم سوئد پشت میکروفون قرار گرفته و اشعاری از مجموعه‌های «ابراهیم در آتش»، «مدایح بیصله»، «حدیث بیقراری ماهان» و «ترانه‌های کوچک غربت» را با صدای گرم و دلنشین‌اش می‌خواند. در این مستند که با دوربین دستی تصویربرداری شده، هیچ یک از جزییات اجرا مثل صدای سرفه یا ورق زدن هم حذف و ویرایش نشده و حال و هوای شاعر را در هنگام خواندن شعر به خوبی در معرض تماشا قرار می‌دهد. حضور آیدا سرکیسیان، همسر و همراه همیشگی شاملو نیز در مستند به گرمای کار اضافه می‌کند.

شعر خوانی‌های احمد شاملو با آن صدای گرم و گیرا سالیانی است که به موسیقی متن ساعت های شاعرانه زندگی بسیاری از اهل شعر و طرفداران شاملو تبدیل شده است. شاملو شعر را می‌شناسد و با حال و هوای درونی واژه‌ها آشناست پس حق شعر را تمام و کمال در خوانش به جا می‌آورد.

«بابک چمن آرا» مدیر انتشارات آواخورشید که ناشر این اثر است درباره‌ی آن می‌گوید: «شعرخوانی در استکهلم از آرشیو خانه بامداد در اختیار موسسه آواخورشید قرارگرفت و سال ۹۳ پس از ۲۱ سال منتشر شد. ما روی این کار هیچ اصلاحی انجام ندادیم؛ جز اصلاحات جزئی در نور. آن هم به این دلیل که اثر ۲۰ سال قبل و توسط دوربین‌های دستی تصویربرداری شده و با سیستم پخشِ تصویر فعلی هماهنگ نیست. به همین خاطر، خودم این اثر را کاملا مستند می‌دانم. اثری که جزئیاتِ اجرا چون صدای سرفه، ورق زدن و حتی اشتباهات لپیِ شاعر هم اصلاح نشده و در آن آمده است. فکر می‌کردیم بسیاری از نسل‌های جدید، فرصت آن را نداشته‌اند که به صورتِ مستقیم شاعر را ببینند و حال، این فرصتی برای آن‌ها است که تصویرِ شاعر را زمانِ خوانشِ شعر مشاهده کنند.»

چنین گفت بامداد یا «شعر خوانی در استکهلم» نخستین اثر تصویری شعر خوانی الف بامداد است که توسط موسسه‌ی فرهنگی-هنری آوا خورشید منتشر شده است.

نسخه‌ی کامل این مستند در بخش فرهنگ و هنر دیجی‌کالا موجود است.

Buy_in_Digikala

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. نیما

    مرسی از شما، بسیار خوشم اومد از این حرکت 🙂
    البته اگه فقط بحث تجاری مطرح نباشه و از روی علاقه و فکر شاملو رو وارد سایتتون کردید فوق العاده ارزش داره.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه