آموزش روش صحیح تمیز کردن لنز، فیلتر، آینه و سنسور دوربین

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه

کسانی که عاشق عکاسی و دوربین عکاسی‌شان هستند، می‌دانند که تمیز کردن لنز، سنسور (حسگر) و سایر متعلقات‌ حساس‌ دوربین کار آسانی نیست. حتی برخی افراد از فکر تمیز کردن این‌ قسمت‌ها دچار وسواس و اضطراب می‌شوند. اما این قطعات ریز و ظریف دستگاه را می‌توان با کمی دقت و البته آموختن شیوه‌ی صحیح، بدون این‌که ذره‌ای آسیب ببینند، کاملا تمیز کرد. هرچه باشد، تمیز بودن آن‌ها خیلی روی کیفیت عکس تاثیر می‌گذارد.

همیشه در تمیز کردن تجهیزات دوربین دو قانون را رعایت کنید: فقط هر چه لازم است انجام بدهید و سعی کنید حداقل تماس را با تجهیزات داشته باشید؛ چون در غیر این صورت، به قطعات آسیب می‌زنید. بهترین شیوه‌ی تمیز کردن، آن است که اصلا تماسی ایجاد نشود؛ ولی گاهی هم تماس اجتناب‌ناپذیر است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

لنزها

تمیز کردن لنزها ترس ندارد؛ فقط احتیاط زیادی می‌خواهد و شبیه تمیز کردن یک سطح شیشه‌ای است. به علاوه، حساسیت سنسور از لنز بیش‌تر است و درباره‌ آن باید دقت خیلی زیادتری به خرج بدهید. پس دست به کار شوید.

با یک دستگاه دمنده‌ی هوا شروع کنید.

final---BLOWER-__-2----midtext

گام اول: دمیدن هوا

با دهان فوت نکنید. با این کار ذرات بخار و رطوبت روی سطح لنز می‌نشیند. هوای فشرده هم اصلا گزینه‌ی خوبی نیست. یک دستگاه دمنده‌ی خوب بخرید. همیشه اول دو سه بار با دستگاه، به سمت دیگری بدمید تا اگر احتمالا ذراتی در دستگاه بود، خارج شوند. سپس تا جایی که می‌توانید آن را نزدیک لنز بگیرید. البته تا جایی که با لنز تماس پیدا نکنند و روی سطح بدمید.

گام دوم: برس نرم

اگر بعد از دمیدن هوا هنوز هم ذرات و غبار روی آن بود، بروید سراغ برس‌های مخصوص این کار. سعی کنید هرگز به سطح برس که روی لنز کشیده می‌شود، دست نزنید. برس را آرام روی سطح لنز بکشید. اگر ذره‌ای برداشته نشد، چند بار جهت برس را عوض کنید؛ ولی هرگز برای برداشتن ذرات مزاحم، موهای برس را یک‌جا متمرکز نکنید.

final-__-brush_-mid-txt

گام سوم: شستن

اگر دمیدن هوا و برس کشیدن هم جواب نداد و لنز هنوز کاملا تمیز نشده بود، باید از مواد شوینده و دستمال کمک بگیرید. قبل از هر کاری، سعی کنید تا حد امکان با دو روشی که در بالا گفته شد، لنزتان را تمیز کنید. دستمال‌های میکروفایبر و محلول‌های شوینده‌ای که مخصوص این کار تولید شده‌اند را تهیه کنید. دستمال‌های نامربوط دیگر، سطح لنزتان را خش می‌اندازند. همیشه دستمال را داخل کیسه‌ای تمیز نگه دارید و هنگام شستن آن، از مواد نرم‌کننده استفاده نکنید.

ماده‌ی تمیزکننده را مستقیما روی دستمال بپاشید و آن را با فشار بسیار ملایم از مرکز به سمت خارج حرکت بدهید. اگر رطوبت روی لنز مانده بود، سمت خشک دستمال را به همان صورت قبلی روی لنز بکشید. نگذارید رطوبت خشک شود تا لک بیافتد. ترجیحا به آن سمت از دستمال که همیشه روی لنز می‌کشید، دست نزنید. تنها در صورتی از دستمال استفاده کنید که دو روش اول (دمنده و برس) جواب نداده باشند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

فیلترها

فیلترها را هم درست به همان روش لنزها تمیز کنید.

اما آیا لنزها باید همیشه فیلتر داشته باشند؟ به ندرت اتفاق افتاده که فیلتر UV کیفیت عکس را پایین بیاورد. فیلترهای باکیفیت تصاویر را خدشه‌دار نمی‌کنند؛ ضمن آن‌که محافظ‌های بسیار خوبی هم برای آسیب‌پذیرترین قطعه‌ی دوربین (لنزها) هستند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

خارج از خانه

اگر یک عکاس دو آتشه هستید، خوب است همیشه در گشت و گذارهای‌تان یک دمنده‌ی کوچک و یک برس جیبی مخصوص لنز همراه داشته باشید.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

آینه

آینه را فقط با هوا تمیز می‌کنند و نه با هیچ چیز دیگری. لایه‌ی پوشاننده‌ی آینه به‌شدت شکننده و حساس و خیلی آسیب‌پذیرتر از لنز و سنسور است. آینه‌ی دوربین به‌راحتی خش میافتد. اگر لازم شد تا آینه را تمیز کنید، خودتان این کار را انجام ندهید. دوربین را بفرستید به شرکت سازنده یا پشتیبانی خدمات تا کار را برای‌تان انجام بدهند. یادتان باشد اید گرد و غبار روی آینه اعصاب‌تان را خرد کند، ولی تاثیری روی کیفیت عکس نمی‌گذارد.

FINAL-__-cloth-__-midtxt

سنسور

یک تکه کاغذ پرینتر و یک لنز با فاصله‌‌ی کانونی نرمال (نه صرفا واید) بردارید. دستگاه را روی f/16 یا f/22 تنظیم کنید و نه بیش‌تر. سرعت شاتر را در حالتی قرار بدهید که برای استفاده‌ی آیسوی دوربین مناسب باشد. حالا از آن کاغذ سفید یک عکس بگیرید و عکس را به برنامه‌ی Lightroom یا هر برنامه‌ی دیگری که برای پردازش عکس‌های RAW به کار می‌برید، وارد کنید. میزان Saturation این عکس را کاملا به صفر برسانید و contrast را خیلی بالا ببرید. حالا کوچک‌ترین ذرات و غبار احتمالی قابل مشاهده است. برای تمیز کردن‌اش، دوربین را روی حالت قفل آینه یا سرعت شاتر خیلی طولانی قرار بدهید تا آینه در حالت امنی قرار بگیرد. بعد با یک دمنده به‌آرامی و با دقت مشغول تمیز کردن سنسور شوید.

حواس‌تان باشد که در حین این کار اولا دوربین را رو به پایین نگه دارید و دوما، دمنده را در حالت قوی قرار ندهید.

اگر آلودگی و کثیفی سنسور با دمنده برطرف نمی‌شود، باید با سایر روش‌هایی که در بالا گفته شد، دست به کار شوید.

اپتیک‌ها باید همیشه تمیز باشند تا عکس‌های باکیفیتی داشته باشیم. با انجام کارهایی که در بالا گفته شد، می‌توانید اپتیک‌های تمیزی داشته باشید، بدون این‌که آسیبی به دوربین و تجهیزات‌اش وارد شود.

final-__-equipmen___-FINAL

منبع: fstoppers

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۹ دیدگاه
  1. Avatar Romina

    سلام من نقطه های ریز قهوه ای روی صفحه میبینم که روی فیلم و عکس هامم میمونه
    از کثیفی لنز هست ؟

  2. Avatar Pouriya

    با سلام

    لنز من یه خش کوچیک افتاده روش راهی هست که بشه برطرفش کرد؟؟؟؟

    ممنون

  3. Avatar خشایار

    سلام… من دوربینم از داخل لنزش بخار کرده. (نه از روی شیشه محافظ لنز!! از خود شیشه لنز) (یعنی لایه دوم لنز دوربین)

    برای تمیز کردنش چه کار باید بکنم؟

    1. Avatar fard

      لنز شما غبار گرفته یا بر اثر گذر زمان یا سرد و گرم شدن سریع بهتره به نمایندگی دوربین مراجه کنید

  4. Avatar شیوا

    سلام . من دوربین دیجیتال kodak رو برای عکس برداری از نمونه ای که زیر میکروسکوپقرار داره امانت گرفتم و دوربین رو بر روی چشمی میکروسکوپ قرار داده ام و احساس میکنم که در اثر تماس خطوطی بر روی سطح عدسی ایجاد شده (البته نمیدونم از قیل وجود داشته اند یا خیر) سوالم اینه که با توجه به اینکه لنز دوربین قابل جدا شدن ندارد ایا امکان تعمیر آن وجود دارد یا خیر؟ و آیا این خطوط بر روی عدسی تاثیر در کیفیت عکس دارند؟
    سپاس

  5. Avatar محمد

    مرسی جالب بود

  6. Avatar soheil

    بسیار عالی

  7. Avatar تورك اوغلو

    تشکرلر

  8. Avatar alireza

    سلام تمام محصولاتی که معرفی کرده بودید که ناموجود بود 😐

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه