آیا اپل در مناقشه با FBI افکار عمومی را فریب داد؟

۲۱ فروردین ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

هفته گذشته، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا سوابقی را افشا کرد که نشان می‌دهند شرکت اپل از سال ۲۰۰۸ در زمینه شکستن قفل گوشی‌های آیفون با دولت همکاری می‌کرده است.

این اطلاعات پیش از این هم مطرح شده بود اما با افشای این سوابق و پرونده‌ها ماجرا جنبه جدی‌تری به خود گرفته است. شرکت اپل و گوگل از سال ۲۰۰۸ بر اساس «قانون تمام اسناد موجود» ( All Writs Act) با درخواست همکاری با دولت ایالات متحده مواجه بوده‌اند. «قانون تمام اسناد موجود» بیش از ۲۰۰ سال پیش تصویب شده و به دادگاه‌های فدرال اجازه استفاده از تمام اسناد موجود مورد نیاز برای پرونده‌های قضائی مربوطه را می‌دهد.

حال اطلاعات دقیق‌تری منتشر شده که نشان می‌دهند اولین مواجهه شرکت اپل با چنین درخواستی از طرف دولت، در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاده است. اپل در سال ۲۰۰۷ از اولین آیفون خود پرده‌برداری کرد اما درست یک سال از این زمان نگذشته بود که پرونده سو استفاده جنسی  از کودکان در واترتاون نیویورک به جریان افتاد. در این پرونده هم پای یک آیفون در میان بود و وزارت دادگستری در این مورد از شرکت اپل برای رمزگشایی از این آیفون درخواست کمک کرد.



apple-2

اما ماجرای سو استفاده جنسی از کودکان در واترتاون از چه قرار بود؟  کریستوفر یانسن که مشکوک به نگه داری فایل‌هایی مرتبط با پورنوگرافی کودکان بود مورد سو ظن پلیس قرار گرفت. در روند تفتیش خانه، همسر او آماندا یانسن به پلیس گفته بود که آنها کودکان ۱ تا ۱۳ ساله بسیاری را مورد آزار و تجاوز جنسی قرار داده‌اند از جمله دختر ۵ ساله کریستوفر یانسن و پسرخوانده ۸ ساله اش. در جستجوی خانه یانسن‌ها یک گوشی آیفون هم پیدا شد، پلیس برای رمزگشایی از آن سراغ شرکت اپل رفت. اپل برای باز کردن گوشی در خواست حکم قضایی کرد، حکم صادر شد و اپل هم قفل آیفون را شکست. در واقع مهندسان شرکت اپل در حضور چند بازرس این کار را انجام دادند. از درون گوشی مدارک فراوانی پیدا شد که تایید می‌کردند کریستوفر یانسن در سو استفاده جنسی از کودکان دست دارد. نتیجه این شد که یانسن‌ها در سال ۲۰۰۹ به حبس ابد بدون امکان عفو مشروط محکوم شدند. این ماجرا، اولین موردی بود که یک قاضی به اپل دستور داد قفل یک گوشی آیفون را بشکند.

براساس مدارکی که به بیرون درز کرده پس از ماجرای واترتاون در سال ۲۰۰۸ اپل در زمینه رمزگشایی ۷۰ آیفون دیگر هم به دولت کمک کرده است. یعنی قبل از جنجال‌های چندماهه اخیر و مخالفت اپل با حکم قضایی در ماجرای سن برناردینو، اپل سالها با دولت و پلیس همکاری داشته است.

حال انتشار این اطلاعات سوالات زیادی ایجاد کرده. آیا اپل در تمام این مدت با افکار عمومی بازی کرده و صرفا برای تبلیغ برند خود از رمزگشایی آیفون حادثه سن برناردینو خودداری کرده یا این پازل قطعات دیگری دارد که هنوز از نظر پنهان مانده است؟



منبع: Digital Trends

 کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۳ دیدگاه
  1. مبین

    طرفداران متعصب اپل نظری ندارین ؟؟؟ ????????

    1. Apha1

      این حرف خیلی کند ذهنیه که این مورد رو به بقیه موارد ربط بدیم! اپل خودش هم در همین دادگاه اعلام کرد که سال هاست به FBI برای باز کردن قفل گوشی های مضنونین کمک میکنه و حتی در این مورد هم اپل قصد همکاری داشت ولی مشکل اینجا بود که FBI پاشو از گلیمش دراز تر کرده بود و توی این آیفون قبل اپل دست به کار شده بود و میخواست خودش بازش کنه که در آخر منجر به قفل شدن کامل گوشی شد به صورتی خود اپل هم به همین راحتی قادر به باز کردنش نبود! تنها راه باز کردن بعد از پیش دستس FBI ، ساخت یک نسخه ی خاص از IOS به عنوان درب پشتی بود که اپل اعلام کرد! FBI هم بعد از خرابکاریش کوتاه نیومد و به فشارش ادامه داد تا اپل این نسخه رو بسازه غافل از اینکه ساخت این نسخه مثل نگهداری بمب هیدروژنی توی خونه است که اگر زمانی دست افراد نادرست بیفته، اونوقته که خرابیش مشخص میشه!
      همه اینو به عنوان طرفدار بدون تعصب اپل گفتم!!

  2. امیر

    ببینید اپل همواره این همکاری را داشته با FBI . اونها هم برای تشکر و سپاسگزاری از همکاری اپل, این سناریو را ترتیب دادند که اپل هم به سهم خودش از این همکاری که همون فریب بیشتر کاربران بود, برسد…

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه