آیا سرورهای تلگرام به ایران می‌آیند؟

۶ بهمن ۱۳۹۵ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۲ دقیقه

در حال حاضر اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام محبوب‌ترین برنامه‌ی ارتباطی میان ایرانی‌ها به حساب می‌آید. در اطلاعات منتشر شده، این نرم‌افزار در ایران بیشترین میزان استفاده را دارد و از این نظر کاربران زیادی به سمت آن جذب شده‌اند. حتی براساس آمار منتشر شده از سوی شورای عالی فضای مجازی مشخص شده که این برنامه‌ی پیام‌رسان بیش از ۶۰ درصد پهنای باند اینترنت کشور را به خودش اختصاص داده است. همین آمار بیانگر این موضوع است که تلگرام از اهمیت و محبوبیت بالایی در بین کاربران ایرانی برخوردار است.

بیش از ۶۰ درصد از پهنای باند اینترنت کشور را اپلیکیشن تلگرام به خودش اختصاص داده است.

در این میان بسیاری از مسوولان کشور به این موضوع اشاره کرده‌اند که ایران برای تبدیل شدن به قدرت سایبری منطقه باید از شبکه‌‌هایی استفاده کند که اطلاعات بومی کاربران را در داخل کشور نگه‌داری می‌کنند و به جای ذخیره‌ی اطلاعات در سرورهای خارجی باید اطلاعات کاربران در سرورهایی داخل کشور نگه‌داری شوند.

این گفته‌ها باعث شده که حرف و سخن‌های زیادی درباره‌ی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام و نحوه‌ی استفاده از آن به وجود بیاید. درصد استفاده‌ی بالا از این نرم‌افزار باعث شده که مسئولان به فکر ذخیره‌ی اطلاعات این برنامه‌ در داخل ایران بیافتد.

به‌نظر می‌رسد که انتقال سرورهای برنامه‌ی تلگرام به ایران روند جدی‌تری گرفته و وارد فاز اجرایی شده است. تلگرام تا یک سال آینده باید سرورهای خودش را به ایران بیاورد و به همین دلیل دولت اقدامات جدیدی را در این‌باره اندیشیده که به واسطه‌ی آن‌ها چند دیتاسنتر با همکاری شرکت‌های خصوصی ارائه کننده‌ی این خدمات در داخل کشور به وجود می‌آیند. از جمله‌ی این شرکت‌ها می‌توان به افرانت اشاره کرد. با ایجاد این دیتاسنترها اطلاعات کاربران ایرانی در داخل کشور باقی خواهند ماند.

دیتاسنتر ابری افرانت میزبان سرورهای تلگرام خواهد بود.

دیتاسنتر ابری شرکت افرانت امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده میزبان برنامه‌ی پیام‌رسان تلگرام خواهد بود. همچنین قاسم‌زاده مدیرعامل افرانت در مراسم افتتاحه دیتاسنتر این شرکت گفت:”سرورهای توزیع‌شده یکی از استانداردهای معمول دنیا است و اگر محدودیت‌های تحریم نبود، شرکت‌هایی مانند گوگل از سال‌ها پیش سرورهای خود را در ایران مستقر کرده بودند.”

البته تلگرام تنها شرکتی نخواهد بود که برای ادامه‌ی فعالیت خودش در ایران باید اطلاعات کاربران ایرانی را در کشور ذخیره کند. براساس مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی، برنامه‌های پیام‌رسان خارجی برای ادامه‌ی فعالیت خودشان در ایران باید سرورهایی در کشور ایجاد کنند.

حالا باید دید که تلگرام واقعا قصد دارد سرورهای خودش را به ایران بیاورد یا خیر. هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست که بدانیم مسوولان ایران با شرکت تلگرام برای انتقال این سرورها وارد مذاکره شده باشند.

مسابقۀ حرفه‌ای ربات‌های پرندۀ حمل کالا

‌‌‌‌

 

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲۳ دیدگاه
  1. Avatar علی محمد زاده

    مقاله خوبی بود …

    جدا از بدی های این انتقال ، یکی از خوبی هاش بالا تر رفتن سرعت برای استفاده از این نرم افزاره …

  2. Avatar امیر

    اگه سرور رو تو ایران بیارن اول دلیت اکانت میکنم که اطلاعات اکانتم پاک بشه بعد تلگرام رو پاک میکنم
    من این راه رو پیشنهاد میدم

  3. Avatar علی

    پس به فکر کوچ کردن به مسنجر جدید باشید.بهترین مسنجر از نظر سرعت و کیفیت “واتساپ” هست.تو کل دنیا هم بیشترین کاربر رو داره.همه جا اطلاع رسانی کنید که از این به بعد مسنجر محبوب ایرانیان, “واتساپ” خواهد بود.ممنون از دیجی کالا.

  4. Avatar یه دوست

    دوستانی که میخوان با اومدن سرور تلگرام به ایران از این اپ برن باید بدونن که هر پیام رسانی بخواد توی ایران فعالیت کنه باید سرورش بیاد تو ایران وگرنه فیلتر! راه فراری نیست.
    اونایی که مخالفن فکر میکنن الان اگر سروراش بیاد ایران اینا میفهمن ما چیا دیدیم و میگیم میان دستگیرمون میکنن!! باید بگم که اگر بخوان سرورهاش ایران هم نباشه میتونن دسگیرتون کنن!
    وقتی سود و ضرر انتقال سرور سایت ها و اپ های بزرگ رو نمیدونید الکی صحبت نکنید (با عرض معذرت)

  5. Avatar M . G

    جوگیر نشین دوستان
    پاول دورو امروز در توییتر، در جواب دو تن از هموطنان که در مورد انتقال سرور ها به ایران ازش پرسیدن جواب داده:
    ” قرار نیست این اتفاق بیفته نمیدونم کی این هارو گفته و حتی من اصلا نمیدونم افرانت چی هست ;-)”
    نگران نباشید و با خیال راحت استفاده کنید…

  6. Avatar مهدی

    اگه سرور ها به ایران بیاد ار نطر امنیت واقعا بهتر میشه اما از نطر کیفیت و سرعت خدمات دهی افت شدیدی میکنه و من به سمت واتساپ میرم.

  7. Avatar آرمین

    تلگرام که دیگه به درد نخور شده، امنیت داغون، شلوغ.
    من که پاک کردم رفتم Wispi

  8. Avatar شهریار

    اگر این اتفاق بیوفته من دیگه از تلگرام استفاده نمیکنم .

  9. Avatar مهدی

    فکر کنم یواش یواش باید با تلگرام خداحافظی کرد

  10. Avatar نوید

    دوستان بگردین دنبال یه اپ دیگه … اگه پیدا کردین به ما هم خبر بدین… 🙂

  • 1
  • 2
loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه