اتومبیل‌های خودران گوگل، رقیب جدی اوبر!

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه

گوگل تصمیم گرفته تا خط تولید اتومبیل‌های خودران و خدمات‌رسان مستقل خود را دایر کند و برای آن‌ها تجارت مستقلی راه بیندازد. این خط هم مسلما زیرمجموعه‌ی آلفابت است.

آلفابت یک شرکت فناوری هلدینگ مستقر در کالیفرنیا است که شرکت‌های بزرگی مانند گوگل، گوگل ایکس و کالیکو (Calico) زیرمجموعه‎ای از آن هستند. اخیرا این شرکت، مجموعه‌ی «وریلی» (Verily)، مربوط به بخش لایف ساینس، را به شکل یک واحد مستقل درآورده بود و حالا اعلام کرده که تصمیم دارد خط تولید و کار اتومبیل‌های خودران گوگل را در قالب یک بخش مستقل به کار بیندازد.

مدتی هست که گوگل روی تولید و ارتقای اتومیبل‌های خودران کار می‌کند. این اتومبیل‌ها تا کنون به طور گسترده حدود یک میلیون مایل در شهرهای آستین، تگزاس و سانفرانسیسکو به حمل و انتقال افراد پرداخته‌اند. این قبلا فقط یک پروژه‌ی تحقیقاتی بود ولی حالا که انواع شرکت‌ها (مثل اپل و تسلا) در جهت تولید و فروش خودران‌ها هستند، بعید به نظر می‌رسید که گوگل به همین جنبه‌ی تحقیقاتی بودن اکتفا کند و افق دورتری را هدف قرار ندهد.

google-car-driverless-new-3

آلفابت و «سرگی برین» (Serge Brin)، یکی از بنیان‌گذاران گوگل، گفته‌اند: “در برنامه‌ی جدید، گوگل قصد دارد تا نظر مثبت شهروندان را به این سیستم خدمات‌رسانی تمام‌اتوماتیک جلب کند تا نسبت به تکنولوژی جدید، خاطر جمع شوند. در مرحله‌ی بعد، این افراد ترغیب می‌شوند تا اتومبیل‌های خودران را بخرند.”

مدارک دیگری هم دال بر جدی بودن گوگل در پیشرفت این بخش وجود دارد: از یک طرف مهرماه امسال مدیر سابق شرکت هیوندای، «جان کرافچیک» (John Krafcik) به پروژه‌ی اتومبیل‌های خودران گوگل ملحق شد، از طرف دیگر هم «رابرت رز» (Robert Rose) که سیستم خودران اتومبیل‌های «تسلا» (Tesla) را طراحی کرده بود، آذرماه امسال توسط گوگل استخدام شد.

این خط جدید رقیب «لیفت» (Lyft) و مخصوصا «اوبر» (Uber) می‌شود. این‌ها سیستم‌های تاکسی‌رانی هوشمندی هستند که مدتی است در چندین کشور به خدمات‌رسانی برای شهروندان مشغول‌اند. ضمن این‌که وقتی مدیر اوبر، «تراویس کالانیک» (Travis Kalanick) هم گفته که قصد دارد به طور جدی روی تجارت اتومبیل‌های خودران تمرکز کند.

اتومبیل‌های خودران گوگل که از جلو شبیه خرس پاندا هستند، فرمان ندارند و چون راننده‌ای هم پشت آن‌ها نمی‌نشیند، احتمالا هزینه‌ی تردد با آن‌ها ارزان‌تر از تاکسی‌های اوبر و لیفت رقم می‌خورد؛ این هم امتیازی برای کاربران است. این دستگاه‌ها مسلما دایم به‌روز می‌شوند تا بتوانند به عنوان ابزارهای کاربردی افراد در زندگی روزمره جا بیفتند و خواستنی‌تر جلوه کنند.

google-driverless-car

منبع: Jalopnik و Engadget

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۲ دیدگاه
  1. سعید

    نمی دونم چرا هیج جوره نمی تونم با طراحی این ماشین کنار بیام! به معنای واقعی کلمه زشته، تناسبات طراحی هم که هیچ! بد نبود یکم رو این بخش هم وقت می ذاشتن! گوگل هم که با گلس و این ماشین و سیستم عامل موبایلیش، همه جا رو گرفته! اون قدر به همه چی دسترسی داره که دیگه ماشینش نگرانی جدیدی رو ایجاد نمی کنه!

  2. امیر خسروی

    خیلی جالبه، ولی اگر این ماشین ها عمومی بشن، به نظرم گوگل میتونه همه چیزو تو همه جا ببینه :)) ولی من شخصا دوست دارم یکی از اینا برای داخل شهر داشته باشم.
    ممنون خانم احسانی، شاد باشید.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه