«اسکات» به خانه برمی‌گردد

۲۰ فروردین ۱۳۹۸ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

«اسکات کلی» (Scott Kelly) فردا می‌آید. او نزدیک به یک سال در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده و بیش از ۵ هزار بار طلوع خورشید را دیده است. اسکات ۵۲ ساله با ۳۳۴ روز اقامت در فضا (۱۱ ماه)، در بین همه‌ی فضانوردان ناسا رکورددار است. کلی از چند روز پیش در حساب توییترش که آن را از طریق لپ‌تاپی در ایستگاه فضایی کنترل می‌کند، شمارش معکوس برای بازگشت به زمین را آغاز کرده است. یک روز عکس وداع با ماه، یک روز وداع با طلوع خورشید و روز دیگر وداع با مناظری از زمین که شاید دیگر آن‌ها را از بالا نبیند.

برنامه‌ی ماموریت یک ساله‌ی اسکات کلی از سال ۲۰۱۲ ریخته شد. زمانی که ناسا و آژانس فضایی روسیه تصمیم گرفتند دو نفر از فضانوردان کهنه‌کار خود را برای انجام آزمایش‌های مربوط به اقامت طولانی مدت در فضا و در نتیجه تمرین برای سفر انسان به دیگر نقاط منظومه‌ی شمسی، راهی ایستگاه فضایی کنند. ناسا اسکات کلی و «روس‌کازمس» (Roscosmos) «میخائیل کورنینکو» (Mikhail Korniyenko) را برگزید. این دو در ۲۷ مارس ۲۰۱۵ از پایگاه فضایی بایکنور در قزاقستان با فضاپیمای روسی سایوز راهی ایستگاه فضایی شدند. فردا هم در همان‌جا به زمین می‌نشینند.

اسکات کلی رکورد بیشترین حضور ممتد در فضا یا حتی رکورد بیشترین مجموع اقامت را ندارد. رکورد بیشترین حضور ممتد در فضا متعلق به «والری پولیاکوف» (Valerie Polyakov) است که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۵ مدت ۴۳۸ روز در ایستگاه فضایی میر ماند. مجموع اقامت فضایی اسکات در فضا هم ۵۴۰ روز است که فاصله‌ی زیادی با رکورد ۸۷۹ روزه‌ی دیگر فضانورد روس یعنی «گنادی پادالکا» (Gennady Padalka) دارد. البته خود اسکات چند روز پیش گفت آن‌قدر حالش خوب است که می‌تواند ۱۰۰ روز دیگر هم در فضا بماند.

scott9

اسکات کلی بر روی حساب توییترش شمارش معکوس بازگشت به زمین را آغاز کرده.

در یک سال گذشته، ایستگاه فضایی بین‌المللی خانه‌ی اسکات کلی بوده است. خانه‌ای فوق‌العاده گران‌قیمت که ساخت آن بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته و با این حال فضای داخلی نسبتا بزرگ و راحتی دارد. ایستگاه فضایی در فاصله‌ی حدود ۴۰۰ کیلومتری زمین، با سرعت ۲۷ هزار کیلومتر بر ساعت، دور این سیاره گردش می‌کند. بعضی شب‌ها می‌توانیم ایستگاه را از بام خانه در آسمان ببینیم. ایستگاه فضایی در ۳۳۴ روز اقامت کلی، ۵۴۴۰ بار دور زمین گردش کرده است. اسکات در این مدت حدود ۲۳۰ میلیون کیلومتر را با ایستگاه فضایی حرکت کرده است. تقریبا همان مسافتی که باید برای رسیدن تا مریخ طی شود.

البته که اسکات در ایستگاه فضایی بیکار نبوده و شغلش را انجام می‌داده. او در این مدت بیش از ۴۰۰ آزمایش علمی انجام داده است. آزمایش‌هایی در زمینه‌های مختلف مثل زیست‌شناسی، فیزیک، روباتیک و تاثیر بی‌وزنی بر بدن انسان. در حقیقت هدف اصلی ماموریت طولانی او، بالا بردن اطلاعات دانشمندان از وضعیت بدن و روان انسان در اقامت‌های طولانی مدت فضایی بوده است. این اطلاعات می‌توانند به ما در سفرهای طولانی مدت به دیگر نقاط منظومه‌ی شمسی و به خصوص مریخ کمک کنند. اسکات کلی یک برادر دوقلوی همسان به نام مارک کلی هم دارد که او هم فضانورد بوده و اکنون بازنشسته شده است. دانشمندان می‌خواهند پس از بازگشت اسکات از فضا، او را با برادر دوقلویش مقایسه کنند و ببینند به نسبت چه تغییراتی کرده است.

اسکات کلی به جز انجام شغلش، از درون پنجره‌ی ایستگاه فضایی عکس‌های خیلی زیبایی از زمین گرفته و برای ما فرستاده است. خوشبختانه اینترنت پرسرعت در ایستگاه فضایی برقرار است و اسکات به طور متوسط روزی بیشتر از دو عکس بر روی اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است. در توییتر هم وضعیت به همین گونه بوده و اسکات با بیش از ۲۰۰۰ توییت در این مدت، با ۹۰۰ هزار فالوئرش در تماس بوده است. اسکات کلی به طور کلی حدود ۷۱۳ عکس از فضا برای ما فرستاده است. در ادامه می‌توانید بعضی از عکس‌های سفر یک ساله‌ی کلی را ببینید.

سلفی اسکات کلی با زمین از طریق پنجره‌ی ایستگاه فضایی

سلفی اسکات کلی با زمین از طریق پنجره‌ی ایستگاه فضایی

اسکات کلی در لباس راهپیمایی فضایی

اسکات کلی در لباس راهپیمایی فضایی

رود نیل و زمین در شب

رود نیل و زمین در شب

یک گل روییده در ایستگاه فضایی

یک گل روییده در ایستگاه فضایی

اسکات کلی معلق در فضا

اسکات کلی معلق در فضا

اسکات کلی در راهپیمایی فضایی

اسکات کلی در راهپیمایی فضایی

نیویورک از فضا

نیویورک از فضا

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه