[CES 2016] امسال، سال واقعیت مجازی است

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

پس از چندین سال بحث داغ در مورد واقعیت مجازی، ظاهرا بالاخره نوبت به ورود گسترده‌ی این گجت‌ها به بازار فرا رسیده. در چند روز آینده شرکت‌های HTC، سونی، سامسونگ و آکیولس جدیدترین دستاوردهای خود را در نمایشگاه CES 2015 به حضار نشان خواهند داد. به نظر اکثر صاحب‌نظران، ۲۰۱۶ سال VR است.

    ‌‌    ‌‌

رسانه‌های مختلف خبر داده‌اند که هدست‌های واقعیت مجازی «وایو» (Vive) متعلق به HTC، سونی «پلی‌استیشن VR»، آکیولس «ریفت» (Oculus Rift) متعلق به شرکت فیسبوک و دستگاه «رینک» (Rink) محصول سامسونگ در چند ماه آینده به بازار مصرف راه پیدا می‌کنند.

پیش‌تر در دیجی‌کالا مگ در مورد واقعیت مجازی برای‌تان نوشته بودیم. حتی یادداشتی هم در مورد تب داغ VR در سال ۲۰۱۶ منتشر کردیم. برای مرور باید بگوییم که این دستگاه‌ها واقعیت را به‌صورت کامپیوتری شبیه‌سازی می‌کنند؛ این گجت‌ها واقعیت شبیه‌سازی‌شده را در قالب تصاویر و محیط‌های مجازی قابل‌درک و آشنا به کاربر نشان می‌دهند؛ کاربر هم می‌تواند با ابزارهایی ساده با این دنیای مجازی تعامل برقرار کند.

واقعیت مجازی تجربه‌های حسی دیداری، شنیداری، لمسی و بویایی را به‌صورت ساختگی برای کاربر فراهم می‌کند. برای مثال، به کمک یک دستگاه VR یا همان واقعیت مجازی شما می‌توانید از کوه اورست بالا بروید و از روی یک پل‌ متحرک چوبی خطرناک رد شوید؛ در حالی که در تمام این مدت روی کاناپه‌ی خانه‌تان لم داده‌اید. در یک کلام: واقعیت مجازی، دنیا را یک بار دیگر برای‌تان خلق می‌کند.

حال می‌رسیم سر موضوع اصلی‌مان یعنی نمایشگاه CES 2016. از امروز تا اوایل هفته‌ی آینده خبرهای زیادی در مورد واقعیت مجازی خواهید شنید. واقعیت مجازی یکی از مهم‌ترین ترندهای CES امسال است.

اچ تی سی ولو

«وایو» (Vive) ساخت شرکت HTC است. این شرکت تایوانی به کمک شرکت «ولو» (Valve) دست به طراحی این هدست زده است. حدود یک سال است که نام هدست وایو را می‌شنویم. طی ماه‌های گذشته، عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی این محصول به بازار با تاخیر روبه‌رو شده بود. اما ظاهرا انتظار به پایان رسیده. احتمال در روزهای آینده خبرهای جالبی در مورد این هدست برای‌تان خواهیم داشت.

اما از سونی چه خبر؟ جدا از هر محصول یا طرح مفهومی که سونی طی روزهای آینده برای‌مان رو می‌کند، انتظار داریم این شرکت چند دموی جالب از هدست «پلی‌استیشن VR» به مخاطبان نمایش دهد. فیسبوک با «آکیولس ریفت» (Oculus Rift) و سامسونگ هم با «رینک» (Rink) قرار است در CES‌ خودنمایی کنند.

بازسازی-واقعیت

واقعیت مجازی می‌تواند صنایعی مثل سینما و بازی را به کلی دگرگون کند. واقعیت مجازی در زمینه‌ی پزشکی هم کاربردهای زیادی می‌تواند داشته باشد. به‌طور مثال دو محقق انگلیسی با یاری گرفتن از هدست آکیولس ریفت، سیستمی ساخته‌اند که به درمان بیماران مبتلا به فوبیا (ترس‌های شدید و بیمارگونه) کمک می‌کند. شرکت آن‌ها Virtual Exposure Therapy نام دارد و هدفش این است که از طریق دنیای مجازی به بیماران کمک کند تا بر ترس‌های خود غلبه کنند. خانم اشلی کانوی (Ashley Convey) یکی از محققان این شرکت است. او می‌گوید: «[واقعیت مجازی] یک جهان واقعی نیست اما امکان یک تجربه‌ی کاملا درونی و حسی را در اختیار کاربر می‌گذارد.[با واقعیت مجازی] شما یک واکنش فیزیولوژیک را تجربه می‌کنید.»

در چند روز آینده خبرهای زیادی در مورد محصولات شرکت‌ها در حوزه‌ی‌ واقعیت مجازی خواهیم شنید و دموهایی را از آن‌ها خواهیم دید. احتمالا در نمایشگاه CES امسال خبرهایی در مورد زمان عرضه‌ی رسمی و قیمت دستگاه‌های واقعیت مجازی HTC، سامسونگ، سونی و آکیولس منتشر خواهد شد.

CES_2016_Slider

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar Next is Now

    قطعا محصول سامسونگ سرآمد همه خواهد بود

    1. Avatar DarknesS

      😐

  2. Avatar حنظله

    باید منتظر بمونیم ببینیم اپل هم میتونه با کجت های پوشیدنی سهمی در این موضوع داشته باشه یا سامسونگ زودتر ؟ولی خوب در همون واقعیت افزوده هم نتونستن خیلی خوب کار کنن اگر هم کار کردن هنوز پابلیک نشده !

  3. Avatar مصطفی

    من که به شدت منتظر Playstation VR هستم .

    امیدوارم دیجی کالا هم عرضه اش کنه

  4. Avatar داریوش

    اگه پلی استیشن وی ار بیاد همون لحظه میخرمش

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه