Apple TV برای موفقیت نیازی به شاخ و شانه کشیدن برای ایکس‌باکس و پلی‌استیشن ندارد

۲۹ شهریور ۱۳۹۴ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۳ دقیقه

همین دو هفته پیش بود که اپل در جریان مراسمی از محصولات جدیدش رونمایی کرد. در کنار آی‌فون و آی‌پد جدید که رونمایی‌شان کلی حرف و حدیث به‌همراه داشت، معرفی اپل تی‌وی جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. چرا مهم؟ اپل تی‌وی جدید می‌تواند برای اولین بار روی تلویزیون کاربران بازی‌های مختلف اجرا کند. حتما می‌پرسید پس چرا کسی این قابلیت را تحویل نگرفت و خود اپل هم آن را در بوق و کرنا نکرد؟ پاسخ به رویکرد سنتی اپل برمی‌گردد که بازی‌ها از هر سبک و سیاقی، خیلی برای‌اش اهمیتی ندارند و همین حالا هم تصور بر این است که بازی کردن با اپل تی‌وی، صرفا قابلیتی باحال برای دستگاهی است که می‌تواند فیلم و سریال پخش کند.

درست مثل مدل‌های مختلف آی‌فون که آمدند و با فرمول‌هایی ساده ذائقه‌ی کاربران را تغییر دادند؛ اپل تی‌وی هم این پتانسیل را دارد.

باید واقع بین بود؛ اپل تی‌وی جدید از نظر سخت‌افزاری جلوی کنسول‌های نسل هشتمی شانسی ندارد و در برابر سخت‌افزار قدرتمند ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن۴ کم می‌آورد. اما با نیم نگاهی به گذشته خواهیم دید اپل برای رقابت با ابر کنسول‌های نسل هشتمی نیازی به سخت‌افزار آن‌چنانی و بازی‌هایی با سرمایه‌های چند ده میلیون دلاری ندارد. درست مثل مدل‌های مختلف آی‌فون که آمدند و با فرمول‌هایی ساده، ذائقه‌ی کاربران را تغییر دادند؛ اپل تی‌وی هم این پتانسیل را دارد تا گونه‌ای جدید از بازی‌ها و مدل بازی کردن را پیش‌روی بازی‌کننده‌ها و حتی کاربران آماتور قرار بدهد.

جالب‌ترین قسمت ماجرا این‌جاست که عده‌ی زیادی از کارشناسان بر این باورند که موفقیت اپل و آی‌فون‌ها در صنعت بازی‌سازی موبایل کاملا شانسی بوده. اپل در اکوسیستم نرم‌افزاری‌اش هرگز نقشی پررنگ برای بازی‌ها متصور نبوده و همین حالا هم بازی‌ها را از هر ژانری که می‌خواهند باشند، آن‌چنان تحویل نمی‌گیرد. چرا این‌قدر تاکید می‌کنیم که اپل هوای بازی‌ها را ندارد؟ چون حتی در یکی دو سال گذشته هم که بازی‌سازها فرمول را به‌سمت بازی‌های رایگان اما با پرداخت‌های درون برنامه‌ای تغییر داده‌اند، باز هم اپل به سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی مالی‌‌اش در اپل استور ادامه داده است.

ساختار سخت‌افزاری کنترلر جدید خیلی شبیه دسته‌ی کنسول نینتندو Wii طراحی شده و به‌همین خاطر هم انجام بازی‌های مبتنی بر مکانیک‌های حرکتی با استفاده از آن به‌خوبی ممکن است.

اما آن‌چه واضح است، بازی‌سازان و ناشران بازی‌ها، اپل و محصولات‌اش را دوست دارند و حاضرند برای‌شان سنگ تمام بگذارند. هنوز چند روزی از معرفی اپل تی‌وی جدید نگذشته، نیم دو جین بازی مختلف برای‌اش معرفی شده است؛ از «ماجراهای ریمن» (Rayman Adventures) و Crossy Road که بازی‌های موبایلی هستند تا بازی‌هایی کاملا کنسولی مثل «ترانزیستور» (Transistor) و «گیتار هیرو». حتی در بین بازی‌های معرفی شده برای اپل تی‌وی جدید تعدادی بازی هم به‌چشم می‌خورند که صرفا یک پورت ساده از نسخه‌ی مابقی پلت‌فرم‌ها نیستند و برای اجرا روی دستگاه جدید اپل از زیرساخت دوباره‌سازی شده‌اند.

البته کنترلر اپل تی‌وی جدید هم در این میل و اشتیاق بازی‌سازها بی‌تاثیر نبوده. ساختار سخت‌افزاری کنترلر جدید خیلی شبیه دسته‌ی کنسول نینتندو Wii طراحی شده و به‌همین خاطر هم انجام بازی‌های مبتنی بر مکانیک‌های حرکتی با استفاده از آن به‌خوبی ممکن است.

به هرحال اپل تی‌وی جدید رقیب کنسول‌های جدید و قدرتمند امروزی نیست و سازنده‌های‌اش از همان ابتدا قصد رقابت با مایکروسافت، سونی و نینتندو رو نداشته‌اند. قرار نیست اپل تی‌وی جدید تجربه‌هایی مثل «آنچارتد» و «خدای جنگ» (God of War) را برای کاربران‌اش تکرار کند. کافی است اپل تی‌وی خودش باشد و روی همان کاربرانی تمرکز کند که در همین سال‌ها بازی‌های آیفون‌ را دنبال می‌کردند. به این ترتیب به راحتی پلتفرمی را رقم میزند که می‌تواند سهم بسزایی از صنعت پول‌ساز بازی‌های موبایلی را از آن خودش کند.

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۵ دیدگاه
  1. Avatar محمد سپاهان

    گیریم اپل یه کنسول نسل هشتمی زد ولی خب قدرت بازی سازی سونی رو عمرا نداره مثلا اپل تا ۲۰سال دیگه هم کنسول بده بیرون نمیتونه یه بازی بسازه مث بازیهای انحصاری سونی مثلا uncharted , god of war , last of us و کلی بازی انحصاری دیگه که همه میدونیم چیان

    در کل میخوام بگم که کنسول ساختن پشتیبانی بازیسازی قوی ای میخواد که کار اپل نیست و طرفداران اپل هم جامعه ی اینستگرم بازان و شبکه های اجتماعین نه گیمرا چون گیمرا بیشتر طرفدار سونی و ماکروسافتن که البته خیلی بیشتر سونی

  2. Avatar دانیال مرشدلو

    البته این نظر کسیه که صرفا از دید نرم‌افزاری نگاه میکنه و چون عاشق کنسول‌ها است، به چیز دیگه‌ای دقت نمیکنه و فقط میگه اپل راه ساپورت کردن دولوپرها رو بلد نیست.
    متن خوبی بود به هر حال

  3. Avatar سعید

    وحید جان، تحلیل درست و کاملا به جایی بود.
    امروز داشتن استراتژی و پوزیشن درست در بازار، رقابت رو برای شرکت هایی مثل اپل راحتتر می کنه.
    ممنون از مطلب خوبت.

  4. Avatar امیر

    من فقط امیدوارم که این موضوع لطمه‌ای به صنعت بازی‌های ویدیویی وارد نکنه.
    درآمد بالایی که بازی‌هایی موبایل داره، باعث شده که شرکت‌های زیادی، از جمله کونامی، ساخت بازی‌های بزرگ رو رها کنن و به ساخت بازی موبایل روی بیارن.
    بازی‌های موبایل، هزینه‌ی ساخت بسیار پایینی دارن، اما در عین حال درآمد بالایی برای شرکت‌ها دارن.

    1. Avatar لیلا

      دغدغه‌ی منم دقیقا همینه. کونامی خر است.

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه