اپل، قاتل زنجیره‌ای تکنولوژی‌های قدیمی

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اپل پورت

صفحات اینترنت در چند هفته‌ی گذشته مملو از خبرهای حذف احتمالی جک ۳.۵ میلیمتری هدفون از آیفون بعدی بود. موضوعی که برای ماه‌های متمادی شایعات فراوانی در مورد آن منتشر می‌شد و در حواشی آن همه جور سند و مدرک از تصاویر تار لو رفته تا مقالات وال استرست ژورنال یافت می‌شد. هنوز هم معلوم نیست که اپل واقعا این کار را خواهد کرد ولی تا دلتان بخواهد می‌توانید مطالبی مفرح در مورد معایب و مزایای حذف جک هدفون یا روشی که اپل برای انجام این کار در نظر گرفته بخوانید.

واقعا چند سال طول می‌کشد تا اپل یک تکنولوژی قدیمی را بکشد؟

ولی درهرحال یکی از قانع‌کننده‌ترین استدلال‌هایی که در مورد احتمال حذف شدن جک هدفون از سوی اپل مطرح می‌شود این است که اپل از نظر تاریخی همواره در زمینه‌ی کنار گذاشتن تکنولوژی‌های قدیمی‌تر پیشگام بوده؛ حتی گاهی پیش از این‌که کل صنعت تکنولوژی برای چنین اقداماتی آماده باشد. ادغام عمودی (کنترل یک شرکت روی تمام مراحل تولید و توزیع)، داشتن پایگاه قوی در میان کاربران مشتاق و مقیاس عملکرد اپل، به این کمپانی اجازه می‌دهد که تغییرات بزرگ را به شکلی پیش ببرد که کمتر کمپانی دیگری قادر به انجام آن است. فلاپی درایو، رابط SCSI، درایوهای نوری و پورت VGA، همگی سال‌ها پیش از محو شدن از کل صنعت تکنولوژی توسط اپل کنار گذاشته شده بودند.

ولی واقعا چند سال طول می‌کشد تا اپل یک تکنولوژی قدیمی را بکشد؟ ما برای نمایش دادن این موضوع چارتی را جمع‌آوری کرده‌ایم. کار جالبی خواهد بود اگر کسی بتواند نموداری شبیه این را برای کل صنعت تکنولوژی تهیه کنید، ولی یافتن آن حجم عظیم از داده‌ها به نظر تقریبا غیرممکن می‌رسد.

نمودار مرگ پورت‌های ورودی/خروجی اپل

با توجه به این نمودار می‌توان فهمید که اغلب استانداردهای اپل برای پورت‌های ورودی و خروجی چیزی در حدود ۱۵ سال عمر کرده‌اند. حتی فلاپی هم که هنگام حذف شدن از iMac به نظر یک تغییر تاریخی می‌رسید تنها برای ۱۵ سال در محصولات اپل دیده شده بود. در حال حاضر ما حس می‌کنیم حضور پورت USB امری بدیهی است؛ ولی حتی این پورت هم حدود ۱۸ سال عمر دارد و به نظر می‌رسد اپل با مک‌بوک‌های ۱۲ اینچی جدید روند جایگزینی آن با پورت جدیدتر USB-C را آغاز کرده باشد. اپل چرخه‌ی واقعا جالبی دارد.

اپل هر پورت ورودی/خروجی را تنها برای حدود ۱۵ سال حفظ می‌کند.

نکته‌ی دیگری که این نمودار نشان می‌دهد این است که تمام محصولاتی نظیر iMac که در زمانی خاص خبر از کشته شدن یک پورت به دست اپل داده‌اند در واقع صحنه را برای خارج شدن تدریجی آن تکنولوژی از کل محصولات اپل آماده کرده‌اند. بنابراین هرچند که iMac پیش از همه تکنولوژی‌های ADB، SCSI و درایو فلاپی را حذف کرد ولی اپل هنوز برای چندین سال آن‌ها را در محصولات مختلف دیگری (اغلب مک پرو) روانه‌ی بازار می‌کرده؛ چرا که بسیاری از کاربران هنوز نیازمند آن‌ها بوده‌اند. این روش به بازار دستگاه‌های جدید USB مهلت کافی را برای رسیدن به بلوغ می‌داد و در نتیجه کاربران مک پرو را هم ترغیب می‌کرد تا برای بهره بردن از تمام دستگاه‌های USB، مدل جدیدتری از مک پرو را بخرند.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل پورت‌ها و آداپتورهای کامپیوتر

نکاتی در مورد نمودار: در این نمودار تنها از مک، آیپاد و گجت‌های iOS استفاده شده و ازآنجاکه تفکیک کردن میان پورت‌ها و استانداردها بسیار دشوار است پشتیبانی از هر دوی آن‌ها با هم در نظر گرفته شده است. برای مثال اولین مک‌بوک از استاندارد VGA استفاده می‌کرد ولی به پورت mini VGA مجهز بود. پس‌ازآن اپل از mini DVI و سپس از mini DisplayPort استفاده کرد و در حال حاضر پورت‌های Thunderbolt و Thunderbolt  ۲ به‌عنوان mini DisplayPort هم کار می‌کنند. بنابراین پورت همچنان در جای خود باقی است ولی استانداردی که استفاده می‌کند به شکل اساسی تغییر کرده است.

جک ۳.۵ میلیمتری هدفون از زمان حضور روی اولین مک تا الان ۳۲ سال دوام آورده است.

سپس باید به پورت USB-C روی مک‌بوک‌های جدید رسیدگی کنیم. قطعا شایسته است این مورد هم خط خاص خود را روی نمودار داشته باشد؛ هرچند که USB-C در واقع استانداردی یکسان با پورتی متفاوت است. واقعا با یک معما روبرو هستیم! اما یک پورت ورودی/خروجی وجود دارد که آن را به شکلی مداوم از سال ۱۹۸۴ میلادی روی تمام محصولات اپل دیده‌ایم: جک هدفون. این پورت از زمان عرضه‌ی اولین مک در سال ۱۹۸۴ میلادی وجود داشته و از معدود پورت‌هایی در نمودار ما است که حتی استاندارد پشت آن هم (مانند USB به USB 2) هیچ‌گونه تغییری نکرده. به‌هرحال این پورت فقط یک جک هدفون است. می‌بینید که اغلب استانداردهای ورودی/خروجی اپل پس از معرفی به‌سرعت به پایان عمر خود رسیده‌اند ولی جک هدفون برای ۳۲ سال، یعنی دو برابر طول عمر معمول سایر پورت‌ها، جزو کانکتورهای همیشگی اپل بوده است. حال باید ببینیم آیا این موجود می‌تواند همچنان مرگ خود را به تعویق بیندازد!

منبع: The Verge

کانال تلگرام دیجی کالا مگ

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۴ دیدگاه
  1. Avatar اديب

    جک ٣.۵ میلیمترى هدفون و نمیتونه حذف کنه،چون مردم فقط از ایرپاداى اپل که استفاده نمیکنن.. شاید کسی بخواد هدفون بیتس وصل کنه، اونوقت چاره چیه؟

    1. Avatar saeed

      طبق گفته ها تبدیل هم همراهش میاد

    2. Avatar مهدى

      بیتس مال اپله.بنابر این همین الان هم ممکنه هدفون هایی برای پورت لایتنینگ طراحی کرده باش

      1. Avatar علی

        از نظر فنی فکر نکنم لایتینگ صدا انتقال بده مگه تو دستگاه های بعدیش تغییراتی در پورت و سوکت ایجاد کنه

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه