اپل از سرفیس‌های مایکروسافت درسی نیاموخت!

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴ دقیقه
اپل و مایکروسافت

هفته‌ی گذشته، تبلت «آیپد پرو» (iPad Pro) بر قفسه‌های فروشگاه‌های اپل تکیه زد و علاقه‌مندان توانستند برای نخستین بار، این محصول انقلابی اپل را از نزدیک ببینند و با آن کار کنند. اما به نظر می‌رسد که این فقط آیپد پرو اپل نیست که این روزها برای کاربران جذابیت زیادی دارد، سخنان آقای تیم کوک، مدیرعامل کنونی اپل، در مورد جدیدترین محصول این شرکت هم برای بسیاری جالب و شنیدنی است. کوک معتقد است آیپد پرو جایگزین نوت‌بوک و دسکتاپ قدیمی بسیاری از کاربران است. او تاکید دارد، این دسته از کاربران قادرند تمام کارهای خود را با این تبلت انجام دهند و البته به هیچ دستگاه دیگری غیر از تلفن هوشمندشان نیاز نخواهند داشت. این موضوع کاملا صحیح است که کاربران زیادی در دنیا وجود دارند که جای لپ‌تاپ خود را به یک تبلت قدرتمند داده‌اند؛ بااین‌حال، این جریان هنوز آن‌قدرها همه‌گیر نشده است.

‌‌‌‌‌ ‌‌‌  ‌‌

اما آن چیزی که مطمئنا آقای تیم کوک را آزرده می‌کند، توقف رشد فروش آیپدهای اپل است. آمار و ارقام هیچ‌گاه نمی‌توانند به ما دروغ بگویند. آخرین نتایج مالی شرکت اپل این حقیقت را بازگو می‌کند که فروش آیپدها با افت ۲۰ درصدی همراه بوده است. این در حالی است که فروش مک‌‌های این شرکت همچنان با رشد روبه‌روست. به همین دلیل، تیم کوک و یارانش تصمیمی رادیکال گرفتند تا کاربران بار دیگر به آیپدها روی خوش نشان دهند.

سرفیس آیپد پرو

در حقیقت آیپدها فروش فوق‌العاده‌ی گذشته را تجربه نمی‌کنند. برای این امر می‌توان دلایل زیادی متصور شد. شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که بسیاری از کاربران، همچنان آیپدهای قدیمی را برای کارهای روزانه و اساسی، ایده‌آل می‌دانند و نیازی به تعویض آن‌ها با آیپد جدیدتر نمی‌بینند. باید گفت، باوجود آن‌که آیپد پرو توانسته چشم بسیاری از کاربران را در همین ابتدای کار به خود خیره کند، اما این تبلت غول‌آسای اپل هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین لپ‌تاپ‌ها باشد.

 

درست همان اشتباهی که در نخستین تبلت هیبریدی مایکروسافت اتفاق افتاد، در آیپد پرو هم به وقوع پیوست.

 

واضح است که اپل از سرفیس‌های مایکروسافت پندی نگرفته است؛ اگر چنین بود، ما احتمالا آیپد پرویی با این مشخصات نمی‌دیدیم. اگر به خاطر داشته باشید، پایه‌ی نگهدارنده‌ی سرفیس RT مایکروسافت تنها در یک زاویه قابل تنظیم بود. همچنین طراحی این دستگاه به‌عنوان تبلتی که بتواند جایگزین لپ‌تاپ‌ها شود و به‌راحتی روی پا قرار گیرد، بسیار زمخت و بدقواره بود. اما نسل بعدی این تبلت‌ها یعنی «سرفیس پرو» نسبت به سرفیس RT از طراحی بهتری بهره می‌بُرد، ولی همچنان مشکلات بزرگی داشت. مایکروسافت مکانی برای تعبیه‌ی قلم این تبلت در نظر نگرفت و کاربران این محصول مدام باید مراقبت می‌کردند تا قلم دستگاه را گم نکنند. حال به‌طرز جالبی، نخستین تبلت هیبریدی اپل دارای مشکلات ابتدایی تبلت‌های سرفیس مایکروسافت است. این محصول به‌همراه کیبوردش تنها در یک زاویه قرار می‌گیرد و در هیچ قسمت از دستگاه، جایی برای مخفی کردن قلم وجود ندارد. گویی اپل می‌خواهد تمام راهی را که مایکروسافت برای موفقیت تبلت‌های هیبریدی‌اش طی کرده، خود از ابتدا بپیماید! احتمالا این بی‌توجهی شرکت اپل به تجربیات مایکروسافت، می‌تواند برای آن تبعاتی در پی داشته باشد که به‌زودی آشکار می‌شود.

البته این داستان تنها به سخت‌افزار آیپد پرو ختم نمی‌شود و کار به سیستم‌عامل این تبلت هم می‌کشد. سیستم‌عامل این تبلت پشتیبانی درست و کاملی از کیبورد و ماوس ندارد. نخست آن‌که کیبورد این دستگاه فاقد ترک‌پد است و عمده‌ی کارها با نمایشگر لمسی آن انجام می‌شود. دیگر آن‌که استفاده از ماوس با آیپد پرو چندان معنا و مفهومی ندارد؛ چراکه سیستم‌عامل iOS تنها برای نمایشگرهای لمسی طراحی شده است.

اپل آیپد پرو

در واقع، مشکلات سرفیس‌های مایکروسافت دقیقا در نقطه‌ی مقابل مشکلات آیپد پرو قرار دارند. برای اینکه سرفیس‌ها به بهترین ترکیب تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها تبدیل شوند، به برنامه‌های مناسب برای نمایشگرهای لمسی نیاز دارند. در طرف مقابل، اپل به برنامه‌های قدرتمند دسکتاپ نیاز دارد تا بتواند به‌خوبی از قلم و کیبورد تبلت هیبریدی خود سود ببرد.

می‌توان گفت که این دو شرکت، کار کم‌وبیش یکسانی را در مورد تبلت‌های هیبریدی خود انجام می‌دهند و آن بهبود تجربه‌ی کاربری است. مسلما نه آیپد پرو و نه سرفیس پرو ۴ به مرز پختگی کامل نرسیده‌اند. احتمالا در نسخه‌های بعدی سرفیس پرو و آیپد پرو، شاهد بهبود تجربه‌ی کاربری در استفاده‌ از آن‌ها خواهیم بود.

در حال حاضر، سرنخ‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد مایکروسافت تا حد زیادی از باورها و شعارهای خود دست کشیده است. «مایکروسافت سرفیس بوک» می‌تواند بهترین راهنمای ما در این شرایط مبهم باشد. این لپ‌تاپ دربردارنده‌ی یک پیام مهم از سوی شرکت مایکروسافت بود و آن اینکه: «تبلت‌ها نمی‌توانند جایگزین لپ‌تاپ‌ها باشند.»

بدون شک آیپد پروی اپل می‌تواند مجددا ذوق و علاقه‌ی از دست رفته‌ی کاربران را به تبلت‌های آیپد برگرداند؛ اما اینکه آیپد پرو بتواند روزی جایگزین مک‌بوک‌ها یا لپ‌تاپ‌ها شود، زمانی بسیار طولانی‌تر از آنچه تیم کوک گفته، به طول خواهد انجامید.

‌   ‌

منبع: The Verge

راهنمای خرید آیفون
برچسب‌ها :
دیدگاه شما

۷ دیدگاه
  1. رضا

    یک سیستم عامل وسطی لازمه ، یه چیزی بین ios و os X این دستگاه ها جای هم رو نمیتونن بگیرن وقتی ساخته میشن واسه هدفی خاص پس جایگزین نیستند. در مورد تجربه کاربری این محصولات کاری که الان در حال حاضر میشه مثله این میمونه که ما دستگاه موبایلمون سیستم عامل pc داشته باشه وبرای کار کردن باهاش مجبور باشیم مدام زوم و زوم بک کنیم! یا به جای رایت کلیک مجبور باشیم مدام با دو انگشت یک صفحه چند اینچی رو لمس کنیم…

  2. سید محمود

    من از سرفیس پرو تری استفاده میکنم و قبول دارم که تبلت نمیتونه جایگزین لپ تاپ باشه اما خب من فقط بهم سبکی و نازکیش مهم بود که این داره بیشترین استفاده من از سرفیس برای وب گردی هست

    الان با دانش فعلی اگه به عقب برمیکشتم شاید به احتمال زیاد مک بوک ایر میگرفتم

    من با سرفیس دو تا مشکل دارم یکی ماکروسافت گفته بود باتری این تبلت ۹ ساعت میره که من بیشتر از ۴ ساعت رو با اون تجربه نکردم و به نظرم برای یه تبلت خیلی کمه (البته بیشتر استفاده من به عنوان لپ تاپ هست )

    دوم هم اینکه پشتش داغ میکنه و با دماسنج تا دمای ۴۲ درجه رو اندازه گرفتم و فنش صدا میده اصلا حس خوبی نیست که تبلت صدا بشه فرض کنید تبلت نوت سامسونگ رو تویه دست دارید و فن داره که صدا میشده و پشتش تا ۴۲ درجه حرارت داره

    به نظر من که اصلا حس جالبی نیست

    در کل بخوام بگم اگه این دو تا مشکل که شایدم نرم افزاری باشن برطرف میشد من خیلی خیلی راضی تر بودم

  3. كامبيز

    خیلی مفید بود….
    ولی بهتر نبود مینوشتید “برداشتی آزاد از سایت ورج”؟
    چون در متن دخل و تصرف زیادی انجام شده بود و نویسنده نظر خودش رو چاشنی کار کرده بود. البته من خودم از این نوع نوشتن خیلی خوشم میاد. لطفا به همین راهتون ادامه بدین.
    ممنون

    1. سهی شیرازی

      ممنون از حسن توجهتون

  4. پريسا حسيني

    واقعا برام خیلی عجیبه….
    اپلی که کلی دست روی دست گذاشت تا همه شرکت ها، تبلت هیبریدی خودشون رو معرفی کنند و بعد خودش دست به کار شه، باز شاهد آن هستیم که ضعف های نسبتا بزرگی در نخستین تبلت هیبریدی اپل هست. واقعا دست روی خوب نکته ای گذاشتید. متن بسیار خوبی بود و ممنونم ازتون

  5. ایمان امیری

    امیدوارم آیپد پرو هر درسی که قراره از سرفیس بگیره رو بگیره ولی درس قیمت گذاری رو به هیچ وجه ! چراکه سرفیس با این قیمت های بسیار زیاد خدمات کاملی را ارائه نمی داد و مگر علاوه بر چیپست و سی پی یو و گرافیک قدرتمند از چه چیزهای گرانقیمت دیگری ساخته شده است که اینگونه گران است ! جوابش این است که رغیب دیگری نداشته و تک برند این محصول بوده است البته تک برند با کیفیت این برند اما زمانش رسیده این دو غول قدرتمند تکنولوژی روبروی هم بایستند و برای جذب مشتریانشان کمی از خودنمایی و قیمت های خود کم کنند

    1. محمد

      متاسفانه در ایران قیمت ها از دلار به ریال تبدیل میشه که همه به قیمت بالای سرفیس اعتراض میکنند.

      ولی اگه با این دیدگاه بریم جلو که باسه خرید لوازم جانبی از اپل همیشه باید پول بیشتری خرج کنیم کسی توجه نمیکنه. البته لوازم جانبی مایکروسافت هم گرونه، ولی اپل واقعا گرونتره.

      در ضمن کاربری این دو گجت هنوزم که هنوزه دقیق معلوم نشده. ولیکن باز میشه گفتش که سرفیس وضعیت بهتری داره چون پایه اون ویندوز هستش و میشه تمام نرم افزارهای ویندوز رو روش استفاده کرد. ولی باسه استفاده از آیپد پرو فقط میشه به نرم افزارهایی که باسه آیپد ها نوشته شده بسنده کرد.
      با این حساب سرفیس بوک باسه یه مهندس یا دانشجو که میخواد نرم افزارهایی مثل آفیس و برخی نرم افزارهای مهندسی رو استفاده کنه جالبتر به نظر میرسه.
      باسه دیدن فیلم و اینترنت گردی هم به نظر من ویندوز بهتر عمل میکنه. هنوزم که هنوزه سافاری مشکلات زیادیرو سر پتنت داره و در ضمن باسه ریختن آهنگ و فیلم رو آیپد باید از هفت یا حتی ده خان رستم رد شد (-:

      باسه تولید محتوای محدود مثل برنامه های خاص، اپل خیلی کارو سخت کرده. چون شما یا باید مکتونرو حک کنید یا باید مدتها کارکنید تا برنامتون رو اپل استور قرار بگیره. ولی ویندوز این مشکلرو نداره.
      به این نکته هم توجه کنید که سرفیس چهارمین نسله ولی آیپد پرو اولین نسله، پس احتمالا نقص های بسیار زیادی رو باید اپل به همراه تولید نسل اول آیپد پرو به خریداراش تحمیل کنه. (همین آیفون که بعضیا باسش خودکشی میکنند چند نسله که داره تغییر میکنه که به حالت نسبتا بهینه امروزی رسیده)
      در نهایت. ذاعقه مصرف کننده گان هم خیلی مهمه ولی تعصب داشتن رو یه برند بزرگترین اشتباه هستش (احتمالا عاشقای سونی رو گوشیایه سونی به این نتیجه رسیده باشن).

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه