ایلان ماسک رویای سقف خورشیدی را در سر می‌پروراند

۷ مهر ۱۳۹۷ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱ دقیقه
سقف خورشیدی

«ایلان ماسک»، به عنوان مدیر عامل دو شرکت تکنولوژی سبز به ادعاهای جسورانه عادت دارد. در کنار گزارش مالی سولارسیتی، اشاره کرد که این شرکت سقف‌های خورشیدی را هم به خطوط تولید پنل‌های خورشیدی سقف هم اضافه می‌کند.

آنطور که ماسک گفته این دو کاملا از هم متمایز هستند. سولارسیتی هم‌اکنون پنل‌های خورشیدی را که روی سقف نصب می‌شوند، می‌فروشد. اما او می‌گوید: «سقف خورشیدی یک شی روی سقف نیست، بلکه خود سقف است.»

نام دیگر سقف خورشیدی، «بام‌پوش خورشیدی» است که قبلا امتحان شده. در سال ۲۰۱۱، شرکت Dow Chemical محصولش به نام «پاورهاوس سولار» (Powerhouse Solar) را عرضه کرد تا در واقع محصول جدیدی را به بازار تجهیزات خورشیدی مسکونی اضافه کرده باشد. در آن زمان بسیار از این محصول تمجید شد. این شرکت کارخانه‌ای را برای تولید بام‌پوش احداث و صدها نفر را استخدام کرد.

اما مشکل اینجاست که ایده‌ی این شرکت جواب نداد. ماه گذشته Dow اعلام کرد که پروژه پاورهاوس سولار را متوقف می‌کند و کارخانه‌ی آن را می‌بندد. حدود ۱۳۰ کارمند بخش سولار این شرکت در کوپرتینو اخراج می‌شوند. این بخشی از ۷۰۰ شغلی است که در میشیگان کنسل می‌شود و در سطح جهانی ۲۵۰۰ کارمند این شرکت بیکار می‌شوند.

شاید سقف خورشیدی سولارسیتی کاملا با بامپوش Dow متفاوت باشد. و البته دلیلی هم وجود ندارد که لزوما فکر کنیم این پروژه شکست می‌خورد هرچند که این شرکت همین‌طور پول از دست می‌دهد. شاید مشکل سولارسیتی این باشد که پنل‌هایش را به مشتریان اجاره می‌دهد. اما این روزها یک سقف خورشیدی برای مشتریان جذابیت زیادی دارد. بنابراین اگر این شرکت سقف‌های خورشیدی را بسازد و آنها را به فروش برساند، می‌تواند برای سولارسیتی مفید باشد.

منبع: Technology Review

برچسب‌ها :
دیدگاه شما

یک دیدگاه
  1. Avatar قاسم

    اگر بشه به عنوان نمای ساختمون استفاده بشن و نصبشون هم جوری باشه که مردم یاد بگیرن راحت خب بنظر من استقبال خیلی بیشتری میشه ازش
    مخصوصا با این قیمت های انرژی که هر روز گرون تر میشن و پایداری ندارن
    فکر کنم اگر وارد ایران بشه این محصولات و تبلیغات مناسبی داشته باشن به سرعت مردم استقبال کنن از این محصولات
    اما اگر بشه بصورت ترکیبی با سایر مصالح به عنوان بخشی از نمای ساختمان و سقف استفاده بشن و در واقع طراحی بشه انجام داد روی این پنل ها جوری که مثل کامپوزیت ها بشن مثلا فکر میکنم خیلی جذابتر هم میشن

loading...
بازدیدهای اخیر
بر اساس بازدیدهای اخیر شما
تاریخچه بازدیدها
مشاهده همه